Gniezno - Poznań
oddział: Poznań
długość – etap I – 14,9 km;
obecny etap – oddany do użytku
lata realizacji: 2009-2013
wartość projektu: 707 mln zł
etap zrealizowany:
25.07.2005 r. – zawarcie umowy z biurem projektowym DHV Polska Sp. z o.o.;
Czerwiec 2006 r. - opracowanie Raportu o Oddziaływaniu Przedsięwzięcia na Środowisko;
10.06.2009 r. - złożenie wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach do Wojewody Wielkopolskiego;
24.10.2007 r. – uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia, realizowanego według rekomendowanego wariantu A ;
27.07.2009 r. – wydanie przez Wojewodę Wielkopolskiego Decyzji nr 200/09 zatwierdzającej projekt budowlany i udzielającej pozwolenia na budowę drogi ekspresowej S5 Gniezno-Poznań;
30.10.2009 r. – zawarcie umowy na budowę drogi ekspresowej S5 Gniezno-Poznań odcinek Czachurki-Kleszczewo: Wykonawca: Eurovia Polska S.A.;
10.11.2009 r. – zawarcie umowy na budowę drogi ekspresowej S5 Gniezno-Poznań odcinek Gniezno-Czachurki: Wykonawca: DRAGADOS S.A.;
02.06.2012 r. – wydanie przez Wojewodę Wielkopolskiego Decyzji pozwolenia na użytkowanie ciągu głównego drogi ekspresowej S5 na odcinku Czachurki-Kleszczewo;
02.06.2012 r. – wydanie przez Wojewodę Wielkopolskiego Decyzji pozwolenia na użytkowanie ciągu głównego drogi ekspresowej S5 na odcinku Gniezno-Czachurki;
21.10.2013 r. - podpisanie protokołu odbioru dla odcinka Czachurki-Kleszczewo;
06.12.2013 r. – podpisanie protokołu odbioru dla odcinka Gniezno-Czachurki;
II. Opis inwestycji:
1. Przebieg drogi:
Droga ekspresowa S5 Gniezno-Poznań jest zlokalizowana na terenie województwa wielkopolskiego i stanowi tzw. Wschodnią Obwodnicę Poznania.
Pierwszy odcinek Gniezno-Czachurki jest usytuowany na terenie gmin Gniezno, Łubowo, Pobiedziska.
2. Podstawowe parametry techniczne:
- klasa drogi S
- szerokość pasa ruchu - 3,50 m
- dwie jezdnie o dwóch pasach ruchu o szerokości (2 x 2 x 3,5m)
- pas awaryjny 2 x 2,5m
- pas dzielący 4,0m + 2 x 0,5 m
- pobocze nieutwardzone 2 x 1,25m
3. zakres inwestycji:
Budowa drogi ekspresowej S5 Gniezno-Poznań była podzielona na dwa odcinki:
- odcinek I Czachurki-Kleszczewo, od km 0+420 do km 14+475
- odcinek II Czachurki-Kleszczewo, od km 14+475 do km 34+615
o łącznej długości 35,035 km.
Inwestycja obejmowała m.in. budowę siedmiu węzłów drogowych, 41 obiektów inżynierskich, 6 Miejsc Obsługi Podróżnych: Łubowo Pn, Łubowo Pd, Wagowo Pn, Wagowo Pd, Czerlejnko Pn, Czerlejnko Płd., przebudowie dróg publicznych i budowie dróg serwisowych łącznie ponad 66 km, ekranów akustycznych łącznie ok 14 km, oświetlenia 1780 szt. Lamp, barier sprężystych o łącznej długości 141 km, nasadzeń zieleni w ilości ok. 800 000 szt., trawników typu łąka w ilości ponad 1 mln m², wykopów: 430 tys. m3 i nasypów: 5, 2 mln m3.
Nadzór Inwestorski nad realizacja zadania pełniła firma Lafrentz - Polska Sp. z o.o.
4. Wariantowanie przebiegu drogi
Wariant A
Początek wariantu I na skrzyżowaniu planowanej drogi ekspresowej z dk 5, gdzie planowany jest węzeł. W ramach budowy przewiduje się rozbudowę dk5 do 2 jezdni na odcinku długości około 4,7 km. Węzeł znajduje się pomiędzy Łubowem a Woźnikami. Dalj droga S5 biegnie w kierunku południowo-zachodnim mijając zachodnią stroną wieś Pierzyska, gdzie zaplanowano obustronny MOP kategorii II. Dalej w rejonie wsi Fałkowo w pobliżu przecięcia DW 434 zaprojektowano w km 7+034 węzeł Fałkowo. Za węzłem Fałkowo droga ekspresowa wykorzystuje korytarz dw 434, mijając po drodze miejscowości Chwałkówko, Wierzyce gdzie w km 11+614 zaprojektowano węzeł. Na dalszym odcinku S5 mija Czachurki. Przed Wagowem z uwagi na zabudowę droga ekspresowa schodzi z korytarza dw 434 mijając Wagowo od strony wschodnie i Sanniki od strony zachodniej. Na wysokości Wagowa zaprojektowano obustronny MOP kat I. Za Sannikami na krótkim odcinku droga ponownie biegnie korytarzem, by za węzłem Chorzałki w km 19+926 minąć Iwno wschodnią stroną. Następnie droga skręca na południe i pod kątem zbliżonym do prostego przecina dk 92 gdzie zaplanowano węzeł Iwno w km 22+798. Mijając wschodnią stroną miasto Kostrzyn pomiędzy Kostrzynem a Strumianami zaprojektowano kolejny węzeł Kostrzyn w km 24+835. Dalej droga biegnie w kierunku południowo zachodnim, stroną zachodnią mijając wsie Czerlejnko i Czerlejno, gdzie zaprojektowano obustronny MOP kat. II. Następnie droga S5 mija wschodnią stroną Trzek Duży i zachodnią stroną Kleszczewo, gdzie zaprojektowana węzeł Kleszczewo w km 32+089. Za węzłem po wschodniej strony wsi Nagradowice droga wpina się w węzeł z A2.
Wariant B
Do Kostrzyna wariant A i B mają identyczny przebieg. Na wysokości wsi Strumiany ok km 23+500 wariant B odbija w kierunku wschodnim, przebiegając wschodnią stroną wsie Czerlejnko i Czerlejno. Dalej przebiegając pomiędzy wsiami Mikuszyn i Poklatki wpina się w A2 po wschodniej stronie Nagradowic pomiędzy wsiami Lipowice i Markowice.
Dodatkowe wariantowanie
W związku z utworzeniem w 2009 r. obszarów N2000 Ostoja koło Promna i Dolina Cybiny, rozważano kolejne warianty w rejonie przecięcia z Doliną Cybiny. W przypadku Ostoi koło Promna zrezygnowano z wariantowania, gdy droga przebiegała istniejącym śladem dw 434, a każde inne obejście wwiązałby się z większą wycinką lasów i znaczącym wydłużeniem trasy. Wariantowanie miało miejsce na etapie pozwolenia na budowę.
Dodatkowe warianty obejmowały odcinek od km 16+904 do km 26+118.
Wariant I zgodny z wariantem A
Wariant II stanowi próbę przecięcia Doliny Cybiny od strony wschodniej., omijając stawy w Iwnie oraz Wiktorowo od strony wschodniej, następnie między J. Iwno i stawem we wsi Siedlec przecina dk 92. Mijając zachodnią stroną wieś Libartowo, przecina wieś Strumiany i włącza się w wariant A.
Wariant III jest zachodnim obejściem Doliny Cybiny. Jest to znacznie krótsza korekta wariantu A, która mija Chorzałki zachodnią stroną, następnie Buszkówiec i Glinkę Duchowną by na przecięciu z dw 434 między Iwnem a Kostrzynem włączyć się w wariant A
5. Obiekty inżynierskie:
Na odcinku Gniezno-Czachurki wybudowano łącznie 25 obiektów inżynierskich, w tym:
− 9 wiaduktów nad S5
− 2 wiadukty nad drogą krajową nr 5
− 3 wiadukty w ciągu drogi S5 w tym 1 wiadukt nad PKP
− 7 przepustów ekologicznych
− 3 przepusty mostowe (2 na drodze krajowej nr 5, 1 na drodze S5)
− 1 wiadukt ekologiczny dla zwierząt nad drogą S5
6. Węzły:
1) odcinek Gniezno-Czachurki:
- węzeł „Woźniki”
- węzeł „Fałkowo”
- węzeł „Wierzyce”
7. MOPy :
1) odcinek Gniezno-Czachurki:
- MOP „Wagowo Płn.” i „Wagowo Płd.”
- MOP „Czerlejnko Płn.” i „Czerlejnko Płd.”
III. Ochrona środowiska
Budowa przejść dla zwierząt dużych, średnich i małych, nasadzenia drzew i krzewów, nasadzenia ok 12 ha lasu na terenach porolnych - tylko odc. II, , płotki herpetologiczne, wykonanie oczyszczalni stokowej jako minimalizacja oddziaływań skumulowanych.
Ekrany akustyczne odc. I ok 8,9 km
IV. Podział zadania inwestycyjnego na etapy i kolejność ich realizacji
Budowa drogi ekspresowej S5 Gniezno-Poznań była podzielona na dwa odcinki:
- odcinek I Czachurki-Kleszczewo, od km 0+420 do km 14+475
- odcinek II Czachurki-Kleszczewo, od km 14+475 do km 34+615
o łącznej długości 35,035 km.
S5 Gniezno-Poznań odcinek Gniezno-Czachurki:
Wykonawca: DRAGADOS S.A.
10.11.2009 r. – zawarcie umowy na budowę drogi ekspresowej
16.11.2012 r. – zakończenie robót wg Świadectwa Przejęcia całości robót z dn. 14.12.2012 r.