S5 POZNAŃ - WROCŁAW
S5 POZNAŃ - WROCŁAW ODC. Poznań - Wronczyn
Cel inwestycji:
Istniejąca droga krajowa na odcinku od Komornik do Wronczyna nastręcza wielu problemów szczególnie związanych z hałasem. Przekroczenia poziomu dopuszczalnego hałasu w rejonie Rosnówka, Dębienka, Stęszewa oraz Witobla i Zamysłowa sięgają nawet 15 dB. Wiele budynków znajduje się bardzo blisko krawędzi jezdni, co dodatkowo potęguje niezadowolenie społeczne z przebiegającej w pobliżu drogi. W latach 2001-2002 zrealizowano przebudowę drogi nr 5 na odcinku Komorniki – Głuchowo co poprawiło bezpieczeństwo i warunki ruchu drogowego, jednak w niewielkim zakresie przyczyniło się to do poprawy komfortu akustycznego mieszkańców. W wielu miejscach (liczne wsie) na drodze krajowej nr 5 istnieją bezpośrednie wjazdy i zjazdy na posesje, co stwarza niebezpieczeństwo kolizji. Natężenie ruch na drodze krajowej nr 5 wynosi obecnie 24633 pojazdy rzeczywiste na dobę w rejonie Komornik gdzie tworzą się w godzinach szczytu zatory drogowe i 16653 na odcinku Komorniki - Stęszew. W Stęszewie droga nr 5 krzyżuje się w jednym poziomie z linią kolejową Luboń – Sulechów. Ze względu na poprawę bezpieczeństwa ruchu, ograniczenia oddziaływania akustycznego oraz poprawę komfortu jazdy budowa drogi S-5 jest inwestycją potrzebną, a dla mieszkańców okolicznych miejscowości wręcz niezbędną. Połączenie drogi S-5 z autostradą A-2 przeniesie znaczną część ruchu tranzytowego z okolic Poznania na autostradę A2 i dalej drogę ekspresową S 5 w kierunku Bydgoszczy i Gdańska. Obwodnica przyczyni się do dalszego rozwoju gmin Komorniki, Dopiewo i Stęszew. Poprawi także dojazd z Poznania do drogi krajowej nr 32 w kierunku Zielonej Góry.
Podstawowe parametry techniczne:
- długość obwodnicy - 16,1 km
- klasa drogi - kl. S ekspresowa dwujezdniowa
- nośność nawierzchni - kategoria ruchu KR5, 115 kN/oś
- ilość węzłów dwupoziomowych - 3 węzły: Dopiewo (dawniej Konarzewo), Stęszew i Mosina (dawniej Wronczyn)
- ilość obiektów inzynierskich - 16 (w tym 2 mosty)
Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach:
- wniosek GDDKiA - złożenie wniosku w dniu 13.05.2010
- decyzja Regionalnego Dyrektora Ochrony
Środowiska w Poznaniu - 19.08.2011
Przygotowanie zadania:
- dokumentacja dotychczasowa - studium techniczno - ekonomiczne STE i koncepcja programowa
- decyzja o zezwoleniu na realizację
inwestycji drogowej (ZRID) - planowany termin II kwartał 2011 r.
- dokumentacja techniczna - IV kwartał 2010 r.
Realizacja inwestycji:
- przetarg na wykonanie i nadzór - realizacja inwestycji może zostać rozpoczęta do 2013 roku (Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015).
Podsumowanie: Realizacja inwestycji może zostać rozpoczęta do 2013 roku (Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015).
Do pobrania:
S5 POZNAŃ - WROCŁAW ODC. WRONCZYN - KOŚCIAN - RADOMICKO
Cel inwestycji:
Istniejąca droga krajowa nr 5 o znaczeniu międzynarodowym przenosi duże natężenie ruchu wynoszące średnio 12 500 na dobę oraz łączy Poznań z Wrocławiem i autostradę A2 z A4. Przedmiotowy odcinek drogi przebiega przez następujące miejscowości: Głuchowo, Jarogniewice, Kawczyn, Kościan, Ponin, Czacz, Śmigiel, Wydorowo i Radomicko. Tylko miasto powiatowe Kościan i Śmigiel posiada obwodnicę. Najtrudniejszy jest przejazd przez wsie o zwartej bliskiej zabudowie takie jak: Głuchowo, Jarogniewie i Ponin. Dla mieszkańców tych miejscowości droga oprócz zagrożenia bezpieczeństwa ruchu drogowego i pieszego, stwarza duże uciążliwości z tytułu hałasu, drgań i zanieczyszczeń powietrza.
Projektowana droga ekspresowa zasadniczo biegnie po nowej trasie z wyjątkiem początkowego odcinka Woroczyn - Piotrowo oraz jednojezdniowej obwodnicy Śmigla, na której przewiduje się dobudowę drugiej jezdni i budowę węzłów drogowych. Trasa drogi przebiega po terenach rolniczych i częściowo leśnych. Budowa drogi ekspresowej spowoduje skrócenie czasu podróży pomiędzy Poznaniem a Wrocławiem oraz spowoduje rozwój gospodarczy regionu.
Podstawowe parametry techniczne:
- długość obwodnicy - 34,6 km
- klasa drogi - kl. S ekspresowa dwujezdniowa
- nośność nawierzchni - kategoria ruchu KR6, 115 kN/oś
- ilość węzłów drogowych - 6 węzłów: Czempin (dawniej Piotrowo), Kościan, Kościan - Południe (dawniej Kobylniki), Śmigiel, Śmigiel - Południe (dawniej Nietążkowo), Lipno (dawniej Radomicko)
- ilość obiektów inżynierskich - 36, w tym 7 mostów w ciągu S5, 11 wiaduktów w ciągu S5, 15 wiaduktów nad S5, 3 przejścia dla zwierząt dużych
Decyzje:
- decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach - 19.08.2011 r.
- dokumentacja geologiczno-inzynierska - 13.05.2009 r.
- dokumentacja hydrogeologiczna - 16.04.2009 r.
Zrealizowane etapy przygotowania inwestycji:
- studium techniczno - ekonomiczne - środowiskowe etap II
- koncepcja programowa KP
Realizacja inwestycji:
- realizacja inwestycji może zostać rozpoczęta do 2013 roku (Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015).
Cel inwestycji:
Istniejąca droga krajowa nr 5 o znaczeniu międzynarodowym przenosi duże natężenie ruchu wynoszące średnio 14 478 pojazdów na dobę oraz łączy Poznań z Wrocławiem i autostradę A2 z A4 przez oddaną do ruchu we wrześniu 2011 Autostradową Obwodnicą Wrocławia A8. Przedmiotowy odcinek drogi przebiega przez następujące miejscowości: Lipno, Leszno, Rydzyna i Augustowo. Przejazd przez Leszno w większości odbywa się drogą dwujezdniową, z kolei Rydzyna posiada obwodnicę. Utrudnienie w ruchu stwarzają linie kolejowe E59 Poznań - Wrocław, który przecina istniejącą drogę krajową pomiędzy miejscowościami Lipno i Leszno, a także w Lesznie - nienormatywny wiadukt kolejowy o dość małej skrajni pionowej.
Projektowana droga ekspresowa przebiega całkowicie po nowym śladzie przez tereny rolne i częściowo leśnych po zachodniej stronie Leszna, pzoa terenem lotniska szybowcowego w Strzyżewicach.
Budowa drogi ekspresowej spowoduje skrócenie czasu podróży pomiędzy Poznaniem a Wrocławiem, spowoduje rozwój gospodarczy regionu oraz przyniesie zmniejszenie ruchu tranzytowego przez miejscowości Lipno, Leszno i Rydzyna.
Podstawowe parametry techniczne:
- długość obwodnicy - 27,8 km
- klasa drogi - kl. S ekspresowa dwujezdniowa
- nośność nawierzchni - kategoria ruchu KR6, 115 kN/oś
- ilość węzłów dwupoziomowych - 3 węzły: Święciechowa, Leszno i Leszno Południe, 1 węzeł na DK5: Dabcze (skrzyżowanie "łącznika" z DK5)
- ilość obiektów mostowych - 19 obiektów mostowych oraz ekodukt nad drogą S5 i linią kolejową E59
Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach:
- decyzja Regionalnego Dyrektora
Ochrony Środowiska w Poznaniu - 19.08.2011 r.
Przygotowanie zadania:
- dokumentacja dotychczasowa - studium techniczno – ekonomiczne - środowiskowe etap II
- koncepcja programowa - III/IV kw. 2011 r.
- dokumentacja techniczna - II kw. 2012 r.
- decyzja ZRID - IV kw. 2012 r.
Realizacja inwestycji:
- Data rozpoczęcia realizacji inwestycji - realizacja inwestycji może zostać rozpoczęta do 2013 roku (Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015).
Podsumowanie: Realizacja inwestycji może zostać rozpoczęta do 2013 roku (Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015).
Plan orientacyjny (do pobrania)