Droga krajowa nr 8 o znaczeniu międzynarodowym przenosiła bardzo duże natężenie ruchu wynoszące 14 000 pojazdów na dobę oraz łączyła Warszawę i Łódź z Wrocławiem. Ponadto przedmiotowy odcinek byłej DK8 był niemal całkowicie zabudowany, m.in.: Chobanin, Nowy Ochędzyn, Kolonia Sokolniki, Sokolniki.
Powyższa sytuacja stwarzała bardzo duże zagrożenie bezpieczeństwa ruchu drogowego i pieszego oraz duże uciążliwości dla mieszkańców z tytułu hałasu, drgań i zanieczyszczeń powietrza. Wybudowana droga ekspresowa przebiega równolegle do byłej już drogi DK8 poza zabudową przez tereny rolnicze. Odcinek rozpoczyna się za węzłem „Wieruszów”, a kończy na istniejącej drodze krajowej nr 14 Walichnowy – Łódź. Węzeł drogowy na drodze nr 14 będzie budowany w ramach następującego odcinka drogi.
Wybudowana droga ekspresowa rozpoczyna się na końcu istniejącej obwodnicy Sycowa i przebiega przez powiat kępiński, tzw. śladem planowanej w przeszłości autostrady A8. Projektowany odcinek kończy się za miejscowością Wieruszów. Węzeł „Wieruszów” wymaga połączenia łącznikiem z istniejącą drogą krajową nr 8 – końcem obecnej obwodnicy miasta.
45 kilometrowy odcinek S8 zrealizowany został na terenie dwóch województw: łódzkiego oraz wielkopolskiego. Inwestycja została podzielona na 3 odcinki: Syców- Kępno, Kępno-Wieruszów, Wieruszów – Walichnowy. Pierwszy i większa część drugiego odcinka zlokalizowana jest na terenie Wielkopolski. Tutaj wykonawcą było Konsorcjum firm:Mota -Engil Central Europe S.A.- lider, Mota Engil, Engenharia e Construcao S.A.-partner. Pracę rozpoczęły się w styczniu 2012 roku. W ramach kontraktu Wykonawca na terenie wielkopolski wybudował: ponad 23 kilometry drogi ekspresowej S8-dwie jezdnie po dwa pasy ruchu z rezerwą pod trzeci pas, 2 węzły drogowe Bralin i Kępno, wiadukty drogowe, urządzenia ochrony środowiska w tym przejścia dla zwierząt, przepusty, sieć dróg dojazdowych i poprzecznych. W ramach tego zadania wykonano przebudowę: urządzeń elektroenergetycznych , teletechnicznych, sieci gazowej, urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Za realizację całego zadania odpowiedzialny był opolski oddział GDDKiA, na barkach poznańskiego Oddziału GDDKiA spoczywało wykonanie projektów, uzyskanie Decyzji Środowiskowej -DŚU, ZRID, przeprowadzenie postępowania przetargowego oraz wypłata odszkodowań za 1827 działek na podstawie decyzji odszkodowawczych wydanych przez Wojewodę Wielkopolskiego.
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Całkowita wartość projektu to 1 274 800,00 zł. Wartość dofinansowania z UE ponad 1 000 000,00 zł.
W I kwartale 2014 roku prowadzone będą działania na S8 związane z pracami wykończeniowymi poza korpusem drogi oraz nasadzeniami zieleni.
Podstawowe parametry techniczne:
długość odcinka - 30,0 km
klasa drogi - kl. S ekspresowa dwujezdniowa
nośność nawierzchni - kategoria ruchu KR-6, 115 kN/oś
ilość obiektów mostowych - 15 wiaduktów,
Decyzje:
decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach - 23.02.2011 r.
dokumentacja geologiczno-inzynierska - 23.12.2010 r.
dokumentacja hydrogeologiczna:
odcinek wielkopolski - 14.10.2010 r.
odcinek łódzki - 25.10.2010 r.
- pozwolenia wodno-prawne:
odcinek wielkopolski - 31.03.2011 r.
odcinek łódzki - 05.04.2011 r.
ZRID - IV kwartał 2011 r.
Zrealizowane etapy przygotowania inwestycji:
studium techniczno - ekonomiczne - środowiskowe etap II
koncepcja programowa KP
projekt budowlany
projekt wykonawczy
dokumentacja przetargowa
Realiz acja inwestycji:
Zadanie realizowane jest bezpośrednio przez GDDKiA Oddział w Opolu.
ogłoszenie przetargu etap II - 08.06.2011 r.
otwarcie ofert - 05.08.2011 r.
podpisanie umowy z wykonawcą - IV kwartał 2011 r.
oddanie do ruchu 21.12.2013 r.
Informacje powiązane:
Zapraszamy do odwiedzenia powstałej we współpracy z Nadzorem Inwestorskim strony internetowej gdzie sprawdzić można postęp prac, galerię z placu budowy oraz zapoznać się z opisem kontraktu na budowę drogi ekspresowej S8 Syców - Kępno - Walichnowy :
http://s8-sycow-walichnowy.pl/
Galerie z placu budowy:
- postęp robót: luty 2012 r.
- postęp robót: marzec 2012 r.
- postęp robót: kwiecień 2012 r.
- postęp robót: maj 2012 r.
- postęp robót: czerwiec 2012 r.
- postęp robót: lipiec 2012 r.
- postęp robót: sierpień 2012 r.
- postęp robót: październik 2012 r.
- postęp robót: listopad 2012 r.
- postęp robót: grudzień 2012 r.
- postęp robót: styczeń 2013 r.
- postęp robót: luty 2013 r.
- postęp robót: marzec 2013 r.
- postęp robót: kwiecień 2013 r.
- postęp robót: maj 2013 r.
- postęp robót: czerwiec 2013 r.
- postęp robót: lipiec 2013 r.