S7 Elbląg - Pasłęk
Budowa drogi krajowej S7 Elbląg - Olsztynek, etap I na odcinku Elbląg - Kalsk (Pasłęk) wraz z budową drogi dojazdowej do pól od ul. Żuławskiej do ul. Nizinnej wzdłuż drogi krajowej nr 7 oraz rozbudową węzła drogowego Raczki.

I. Podstawowe informacje o inwestycji

- długość:13,7 km

- obecny etap: inwestycja zakończona

 - lata realizacji: 2008-2011

- wartość projektu: 662,1 mln PLN

 



II. Opis inwestycji:

 

1. Przebieg drogi

Początek odcinka drogi S7 km znajduje się w km 83+040 istniejącej drogi nr 7 Koniec budowy drogi S7 w km 97+867 istniejącej drogi krajowej nr 7 (km projektowy 96+760).

2. Podstawowe parametry techniczne

- Dwujezdniowa droga ekspresowa długości 13,72 km
- Klasa techniczna - S
- Przekrój poprzeczny - 2/2
- Prędkość projektowa - Vp=100km/h
- Szerokość jezdni – 2 x 7,00m
- Szerokość pasa ruchu –3,50 m
- Szerokość pasa dzielącego/bez opasek/ – 5,00 m
- Szerokość pasa awaryjnego postoju - 2,50m
- Szerokość pobocza gruntowego - 1,25m
- Pochylenie poprzeczne jezdni – 2,5 %
- Obciążenie docelowe konstrukcji jezdni – 115 kN/oś

3. zakres inwestycji

Kontrakt składał się czterech części:
a) budowy drogi krajowej S7 Elbląg-Olsztynek na odcinku Elbląg-Kalsk,
b) rozbudowy węzła drogowego Raczki na skrzyżowaniu dróg S7 i 22 w km 78+385 drogi S7
c) budowy drogi dojazdowej do pól wzdłuż drogi krajowej nr 7 od ul. Żuławskiej do ulicy Nizinnej w Elblągu,
d) budowy tablic o zmiennej treści przed węzłami.

 

Budowa drogi krajowej S7 polegała na rozbudowie drogi krajowej nr 7 do parametrów dwujezdniowej drogi ekspresowej na odcinku od węzła Elbląg Wschód (na skrzyżowaniu dróg krajowych S7 i 22, w km 82+880 drogi S7) do węzła Pasłęk Północ w km 95+910 drogi S7.

 

Rozbudowa węzła drogowego Raczki polegała na rozbudowie istniejącego obiektu do pełnej formy typu przymostowego poprzez budowę dwóch nowych, przebudowę dwóch istniejących dróg łącznikowych na węźle wraz z przebudową odcinka drogi krajowej nr 22 i budowę dwóch skrzyżowań.

 

Budowa drogi dojazdowej do pól wzdłuż drogi krajowej nr 7 od ul. Żuławskiej do ulicy Nizinnej w Elblągu umożliwiła obsługę terenów rolniczych położonych między drogą krajową nr 7, a gruntami miasta Elbląg po przekształceniu drogi krajowej w drogę ekspresową o ograniczonym dostępie.

 

Budowa tablic o zmiennej treści przed węzłami usprawniła sterowanie ruchem i zwiększyła bezpieczeństwo ruchu na drodze S7. Na tablicach są wyświetlane informacje dotyczące obowiązujących w danym momencie ograniczeniach prędkości, zakazach wyprzedzania lub odwołaniu zakazów, zwężeniach jezdni, robotach drogowych, śliskości nawierzchni, silnym wietrze, zatorach (korkach), wypadkach drogowych, z podaniem lokalizacji zagrożenia.

 

4. Obiekty inżynierskie

- 3 wiadukty drogowe nad liniami kolejowymi,
- 6 wiaduktów drogowych na drogą S7,
- 2 przejazdy gospodarcze pod drogą S7,
- 3 mosty w ciągu drogi S7,
- 2 mosty w ciągu dróg bocznych,
- 123 przepusty pod drogą S7 i drogami bocznymi
- przejścia dla zwierząt niezbędne dla bezpiecznej migracji zwierzyny,

 

5. Dwa węzły drogowe typu przymostowego - „Bogaczewo” i „Pasłęk Północ”
 

III. Ochrona środowiska

- przejścia dla zwierząt niezbędne dla bezpiecznej migracji zwierzyny,
- urządzenia podczyszczające wody opadowe spływające z pasa drogowego,
- ekrany akustyczne

 

IV. Bezpieczeństwo

Budowa tablic o zmiennej treści przed węzłami usprawniła sterowanie ruchem i zwiększyła bezpieczeństwo ruchu na drodze S7. Na tablicach są wyświetlane informacje dotyczące obowiązujących w danym momencie ograniczeniach prędkości, zakazach wyprzedzania lub odwołaniu zakazów, zwężeniach jezdni, robotach drogowych, śliskości nawierzchni, silnym wietrze, zatorach (korkach), wypadkach drogowych, z podaniem lokalizacji zagrożenia.