I. Podstawowe informacje o inwestycji
- długość: 18,4 km z czego 9,7 km (S7) i 8,7 km (DK16)
- obecny etap: w eksploatacji
- lata realizacji: 2015 - 2018
- wartość projektu: 1,4 mld PLN
1. Etap zrealizowany:
- decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach – wydana 07.10.2009 (S7), 26.11.2009 (DK16)
- decyzja ZRID dla S7 - wydana 02.07.2012
- decyzja ZRID dla obwodnicy Ostródy w ciągu DK16 - wydana 29. 07.2013
- podpisanie umowy na realizację - 15 czerwca 2015 r.
II. Opis inwestycji:
1. Przebieg drogi
Początek odcinka drogi S7 znajduje się w km 144+106 istniejącej drogi nr 7 na wysokości skrzyżowania z droga wojewódzką nr 530, koniec w km 153+942 istniejącej drogi krajowej nr 7 w miejscowości Górka.
Początek obwodnicy Ostródy w ciągu DK16 znajduje się na przecięciu z istniejącą drogą krajową nr 15 w km 361+040. Odcinek drogi krajowej nr 16 biegnie nowym śladem aż do włączenia się w węzeł Ostróda Południe na przecięciu z projektowaną drogą S7.
2. Podstawowe parametry techniczne
- Klasa techniczna - S (S7), GP (DK16)
- Przekrój poprzeczny - 2x2
- Prędkość projektowa - Vp=100km/h
- Szerokość jezdni – 2 x 7,00m
- Szerokość pasa ruchu –3,50 m
- Szerokość pasa awaryjnego postoju - 2,50m
- Szerokość pobocza gruntowego - 1,25m
- Obciążenie docelowe konstrukcji jezdni – 115 kN/oś
- Szerokość pasa rozdziału bez opasek wewnetrznych - dla S7 wynosi 11m, dla DK16 wynosi 4m
3. zakres inwestycji
- droga główna
- drogi dojazdowe i zbiorcze
- przebudowa dróg lokalnych w niezbędnym zakresie
- chodniki dla pieszych w przebudowanych ciągach dróg gminnych oraz nowo
wybudowanych dróg dojazdowych i zbiorczych
- ciąg pieszo-rowerowy wraz z przejściem pod S-7
- adaptacja istniejącej stacji paliw na MOP II „Ostróda”
4. obiekty inżynierskie
- 9 wiaduktów drogowych,
- 5 mostów,
- 1 przejście dla pieszych pod drogą S7,
- przejścia dla zwierząt niezbędne dla bezpiecznej migracji zwierzyny,
5. 2 węzły drogowe - „Ostróda Północ” i „Ostróda Południe” oraz jedno skrzyżowanie na przecięciu projektowanej DK16 z istniejącą DK15
6. MOP II „Ostróda” w km 13+700, strona lewa na kierunku Warszawa – Gdańsk. Adaptacja istniejącej stacji paliw z zapleczem handlowym.
III. Ochrona środowiska
- przejścia dla zwierząt niezbędne dla bezpiecznej migracji zwierzyny,
- urządzenia podczyszczające wody opadowe spływające z pasa drogowego,
- ekrany akustyczne
IV. Bezpieczeństwo
Na projektowanej drodze ekspresowej, węzłach, skrzyżowaniach i drogach dojazdowych projektuje się następujące urządzeni a bezpieczeństwa ruchu:
- bariery sprężyste środkowe w pasie dzielącym
- bariery sprężyste skrajne, gdzie wysokość nasypu przekracza 2m dla drogi ekspresowej przy pochyleniu skarp większym od 1:3 oraz na pozostałych drogach przy wysokości nasypu powyżej 3,5m, a także w miejscach, gdzie występują przeszkody boczne, przepusty pod drogą itp.
- słupki prowadzące
- słupki przeszkodowe aktywne U-5c wraz z aktywnym znakiem C-9, C-10 w obrębie wlotów skrzyżowań na węzłach
- ogrodzenie zabezpieczające przed wtargnięciem zwierząt i płazów na jezdnię