S7 Ostróda Południe - Olsztynek
Budowa drogi krajowej S7 na odcinku Miłomłyn – Olsztynek. Pododcinek C (Ostróda Południe - Olsztynek)

I. Podstawowe informacje o inwestycji

 - długość:20,1 km

- odcinki realizacyjne:

         C1 Ostróda Południe - Rychnowo 8,8 km

         C2 Rychnowo - Olsztynek 11,2 km

- podpisanie umowy na budowę - 22.04.2015

- obecny etap:

         C1 - oddanie do ruchu 11.08.2017

         C2 - oddanie do ruchu 06.12.2017

 Etap zrealizowany:

- decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach –  wydana 07.10.2009

- decyzja ZRID - wydana 30.09.2011



II. Opis inwestycji:

 

1. Przebieg drogi

Początek budowy odcinka drogi S7 znajduje się w miejscowości Górka na przecięciu z istniejącą drogą nr 7 w km 153+942. Koniec odcinka znajduje się w miejscowości Świętajny na wysokości km 175+742 istniejącej dk 7.

2. Podstawowe parametry techniczne

- Dwujezdniowa droga ekspresowa
- Klasa techniczna - S
- Przekrój poprzeczny - 2x2
- Prędkość projektowa - Vp=100km/h
- Szerokość jezdni – 2 x 7,00m
- Szerokość pasa ruchu –3,50 m
- Szerokość pasa dzielącego/bez opasek/ – 11,00 m
- Szerokość pasa awaryjnego postoju - 2,50m
- Szerokość pobocza gruntowego - od 1,25m
- Obciążenie docelowe konstrukcji jezdni – 115 kN/oś

3. zakres inwestycji

Przedmiotem inwestycji jest budowa drogi ekspresowej nr S7 na odcinku Ostróda Południe - Olsztynek wraz z budową dróg dojazdowych. W ramach inwestycji zostaną przebudowane lub wyremontowane odcinki dróg innych kategorii w obrębie skrzyżowań z drogą ekspresową, przebudowane zostaną istniejące oraz wybudowane nowe obiekty inżynierskie. Droga zostanie wyposażona w sieć kanalizacji deszczowej, oświetlenie drogowe oraz urządzenia ochrony środowiska.

4. obiekty inżynierskie

- 6 wiaduktów
- 3 przejazdy gospodarcze

- 7 mostów
- 19 przejść dla zwierząt (1 dla zwierząt dużych i 18 dla płazów i małych zwierząt)

5. węzły

- węzeł  „Tymczasowy” zlokalizowany na w km 18+845 na przecięciu projektowanej drogi ekspresowej z istniejącą drogą krajową nr 7. Zaprojektowano tutaj węzeł z grupy węzłów bezkolizyjnych WA typu „trąbka”. Węzeł ten posiadał będzie tylko wybrane relacje na kierunku Warszawa – Gdańsk oraz Gdańsk-Warszawa.

Z uwagi na to, że jest to węzeł tymczasowy przyjęto dla niego minimalne parametry techniczne oraz założono, że pozostałe relacje skrętne prowadzące ruch lokalny o niedużym natężeniu  odbywać się będą z węzła „Rychnowo”.

- węzeł „Rychnowo” zlokalizowany w km 28+702 na przecięciu projektowanej drogi ekspresowej z istniejącą droga krajową nr 7. Węzeł ten zaliczany jest do grupy węzłów WB (częściowo kolizyjny), a pod względem geometrycznym zaliczany jest do węzłów karo. Podstawową funkcją węzła jest umożliwienie wjazdu na istniejącą drogę nr 7, która po wybudowaniu drogi ekspresowej stanie się drogą lokalną, a za jej pośrednictwem połączenie w kierunku Działdowa (droga wojewódzka nr 542). Projektowany węzeł uwzględnia wszystkie możliwe relacje skrętne.

6.  MOP-y

MOP I „Grabin” – km 23+450, strona prawa i lewa

W obrębie tych obiektów projektuje się docelowo następujące elementy zagospodarowania:

- parkingi dla samochodów osobowych, ciężarowych, autobusów wraz z jezdniami manewrowymi

- stanowisko do zrzutu ścieków z autokarów  

- stanowisko postojowe dla pojazdów z materiałami niebezpiecznymi

- stanowisko do ważenia pojazdów

- miejsce na ustawienie toalet

- miejsce na odpady

- urządzenia wypoczynkowe

- oświetlenie

- lokalizacje miejsca ujęcia wody ze studni głębinowej

MOP II „Olsztynek” – km 35+700 strona prawa i lewa

W obrębie tych obiektów projekt zakłada wykonanie robót ziemnych połączenia obiektu z drogą ekspresową, wykonanie parkingu dla pojazdów przewożących materiały niebezpieczne oraz przyłącza energetycznego. Pozostałe elementy wyposażenia obiektu wykona jego przyszły dzierżawca.

 

III. Ochrona środowiska

- przejścia dla zwierząt niezbędne dla bezpiecznej migracji zwierzyny,
- urządzenia podczyszczające wody opadowe spływające z pasa drogowego,
- ekrany akustyczne