S7 Odcinek granica województwa – Skarżysko-Kamienna


Oddział Kielce

Długość  odcinka – 7,6 km

Obecny etap – w realizacji

Wartość projektu – 344.4 mln zł

 

Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko 

Wartość całkowita projektu - 344,4 mln zł

Wysokość dofinansowania z UE - 156,9 mln zł 

data podpisania umowy o dofinansowanie - 15.11.2019

Wartość całkowita kontraktu - 259,8 mln zł

 

GDDKiA

 

I. Etapy inwestycji

 

  1. Etap zrealizowany – przygotowanie inwestycji

    12.10.2007 – odebranie Studium Techniczno-Ekonomiczno- Środowiskowego

    15.09.2009 – odebranie Koncepcji  Programowej

    14.10.2011 – złożenie wniosku o Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach

    20.01.2014 – wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przez Regionalnego Dyrektora Ochrony  Środowiska (drugiej dla tego odcinka)

    16.07.2014 – Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna

    05.08.2010 – wydanie decyzji o zezwoleniu na realizacje inwestycji drogowej przez Wojewodę  Świętokrzyskiego

    29.03.2017 – złożenie wniosku o zamienną Decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej

    07.11.2017 – wydanie zamiennej Decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej przez Wojewodę Świętokrzyskiego

    14.05.2018 – zamienna Decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej stała się ostateczna

    20.12.2013 – wszczęcie postępowania o udzielenie zamówienia na realizację inwestycji

     

  2. Etap w realizacji

    10.10.2017 – podpisanie umowy z Wykonawcą – Budimex (okres realizacji: 22 miesiące - z wyłączeniem trzymiesięcznych okresów zimowych 15 grudzień -15 marzec)

    17.10.2017 – podpisanie umowy na Nadzór – BBC Best Building Consultants

    10.10.2017 – rozpoczęcie robót  (planowane zakończenie robót  maj 2020

15.11.2019 - podpisanie umowy o dofinansowanie z UE

18.12.2019 - oddanie do użytkowania ciągu głównego drogi ekspresowej S7 i węzła Skarżysko-Kamienna Zachód

 

  1. Adres strony internetowej kontraktu:    https://s7skarzysko.pl/

     

    II. Opis inwestycji

     

  1. Przebieg drogi

    Nowy odcinek o długości 7,6 km połączy wybudowany w tym roku fragment drogi ekspresowej S7 od Radomia do granicy województw mazowieckiego i świętokrzyskiego z istniejącym węzłem drogowo-kolejowym w Skarżysku-Kamiennej. Dzięki inwestycji, która zakończy się w 2020 roku, droga nr 7 na całym świętokrzyskim odcinku o długości prawie 100 km zyska pełne parametry trasy ekspresowej. Nowa droga będzie biegła po nowym śladzie na zachód od istniejącej trasy.

     

  2. Podstawowe parametry techniczne

    Długość odcinka - 7.57 km
    Przekrój drogi - 2 jezdnie po 2 pasy ruchu (2x2), docelowo 2x3 pasy ruchu
    Szerokość pasa ruchu - 3,5m
    Szerokość pasów awaryjnych - 2,5m
    Szerokość pasa dzielącego - 12,0 m ( w tym rezerwa na 3 pas 2x3,5m= 7m)
    Max. Obciążenie - 115kN/oś

     


    3. Zakres inwestycji  

  • budowa dwóch jezdni drogi ekspresowej o dwóch pasach ruchu w każdym kierunku, wraz z zachowaniem rezerwy w pasie dzielącym pod dobudowę w przyszłości trzeciego pasa ruchu,
  • budowa dwóch węzłów drogowych - węzła "Skarżysko - Północ" na połączeniu drogi ekspresowej z istniejącą drogą krajową nr 7 w rejonie miejscowości Skarżysko Książęce oraz węzła "Skarżysko - Centrum" na połączeniu drogi ekspresowej z ulicą Piłsudskiego w Skarżysku - Kamienna, zapewniających powiązanie drogi ekspresowej z istniejącą siecią dróg publicznych,
  • przebudowa odcinków dróg powiatowych i gminnych kolidujących z drogą ekspresową,
  • budowa dróg dojazdowych, równoległych do drogi ekspresowej, zapewniających obsługę komunikacyjną terenom przyległym do drogi ekspresowej terenów,
  • budowa mostów i wiaduktów w miejscach skrzyżowań drogi ekspresowej z istniejącą siecią drogową, rzeką Oleśnicą, na węzłach i w miejscach kolizji ze szlakami migracyjnymi zwierząt,
  • budowa przepustów w miejscach kolizji drogi ekspresowej z istniejącą siecią rowów melioracyjnych oraz przepustów wynikających z systemu odwodnienia drogi,
  • budowa systemu odwodnienia drogi - rowy drogowe, kanalizacji deszczowej, drenaż w pasie dzielącym itp.,
  • budowa urządzeń bezpieczeństwa ruchu - oznakowanie poziome, oznakowanie pionowe, bariery energochłonne, stacje pogodowe, znaki zmiennej treści itp.,
  • budowa oświetlenia drogi w rejonie węzłów drogowych,
  • budowa urządzeń ochrony środowiska - ekrany akustyczne, przejścia dla zwierząt, pasy zieleni izolacyjnej, ogrodzenia itp.,
  • przebudowa i zabezpieczenie kolizji z urządzeniami infrastruktury technicznej: sieci energetyczne, telekomunikacyjne, gazowe, wodociągowe i kanalizacyjne.

 

 

4. Obiekty inżynierskie

Ilość obiektów inżynierskich: 2 mosty, 6 wiaduktów drogowych(5 w ciągu S7 i 1 nad S7) + 2 przejścia dla zwierząt średnich (2 wiadukty w ciągu S7), 5 przejść dla zwierząt małych (przepusty), 3 ściany oporowe, 4 mury oporowe

5. Węzły

 Ilość węzłów – 2: Skarżysko Kamienna Północ, Skarżysko Kamienna Zachód

 

6.  Ochrona środowiska

Ekrany akustyczne - zaprojektowano ekrany akustyczne pochałaniające (odbijające przeźroczyste na obiektach inżynierskich) o wysokości od 3,0 m do 6,0 m o łącznej długości ponad 1,1 tys. m po stronie lewej oraz ponad 3,1 tys. m po stronie prawej.

Przejścia dla zwierząt - dwa dolne przejścia dla zwierząt średnich oraz 4 przepusty dla małych zwierząt i płazów.

Zbiorniki retencyjne  - wykonane zostanie 8 zbiorników retencyjnych

Warto podkreślić, że w przypadku tej inwestycji działania zmierzające do ochrony środowiska zostały zrealizowane na zlecenie GDDKiA jeszcze przed podpisaniem umowy w oparciu o decyzje Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska. Chodzi tu m.in. o przeniesienie siedlisk chronionego gatunku motyli przeplatka aurinia z miejsca, gdzie ma przebiegać nowa trasa. Wiązało się to z precyzyjnym i wysoce wyspecjalizowanym działaniem w określonym czasie poprzedzającym realizację inwestycji. Przeniesiono ściśle określone rośliny (czarcikęs łąkowy), na których znajdowały się larwy ww. motyli. Ponadto przesadzono kilka gatunków rzadkich roślin chronionych. Efekty wykonanych prac są na bieżąco monitorowane, co pozwala stwierdzić, że podjęte działania zakończyły się sukcesem.

 

7. Znaczenie inwestycji 

Dzięki nowej drodze znacznie skrócony został czas podróżowania między Warszawą, Kielcami i Krakowem. Poprawiło się bezpieczeństwo ruchu drogowego, a wyprowadzenie ruchu ciężkiego z miasta przyczyniło się do poprawy komfortu życia mieszkańców Skarżyska-Kamiennej. Dzięki wybudowaniu skarżyskiego odcinka drogi S7 zniknął z mapy ostatni jednojezdniowy fragment między granicą województw świętokrzyskiego i małopolskiego a Warszawą.  Cała droga na odcinku 200 km od granicy województwa małopolskiego w kierunku stolicy Państwa zyskała parametry dwujezdniowej trasy ekspresowej. To oznacza, że na terenie województwa świętokrzyskiego droga nr 7 jstała się ekspresowa na całej długości.

 

 

 

GDDKiA