Oddział Kielce
Długość odcinka – 7,6 km
Obecny etap – w realizacji
Wartość projektu – 344.4 mln zł
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko
Wartość całkowita projektu - 344,4 mln zł
Wysokość dofinansowania z UE - 156,9 mln zł
data podpisania umowy o dofinansowanie - 15.11.2019
Wartość całkowita kontraktu - 259,8 mln zł
I. Etapy inwestycji
12.10.2007 – odebranie Studium Techniczno-Ekonomiczno- Środowiskowego
15.09.2009 – odebranie Koncepcji Programowej
14.10.2011 – złożenie wniosku o Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach
20.01.2014 – wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (drugiej dla tego odcinka)
16.07.2014 – Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna
05.08.2010 – wydanie decyzji o zezwoleniu na realizacje inwestycji drogowej przez Wojewodę Świętokrzyskiego
29.03.2017 – złożenie wniosku o zamienną Decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej
07.11.2017 – wydanie zamiennej Decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej przez Wojewodę Świętokrzyskiego
14.05.2018 – zamienna Decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej stała się ostateczna
20.12.2013 – wszczęcie postępowania o udzielenie zamówienia na realizację inwestycji
10.10.2017 – podpisanie umowy z Wykonawcą – Budimex (okres realizacji: 22 miesiące - z wyłączeniem trzymiesięcznych okresów zimowych 15 grudzień -15 marzec)
17.10.2017 – podpisanie umowy na Nadzór – BBC Best Building Consultants
10.10.2017 – rozpoczęcie robót (planowane zakończenie robót maj 2020
15.11.2019 - podpisanie umowy o dofinansowanie z UE
18.12.2019 - oddanie do użytkowania ciągu głównego drogi ekspresowej S7 i węzła Skarżysko-Kamienna Zachód
Adres strony internetowej kontraktu: https://s7skarzysko.pl/
II. Opis inwestycji
Nowy odcinek o długości 7,6 km połączy wybudowany w tym roku fragment drogi ekspresowej S7 od Radomia do granicy województw mazowieckiego i świętokrzyskiego z istniejącym węzłem drogowo-kolejowym w Skarżysku-Kamiennej. Dzięki inwestycji, która zakończy się w 2020 roku, droga nr 7 na całym świętokrzyskim odcinku o długości prawie 100 km zyska pełne parametry trasy ekspresowej. Nowa droga będzie biegła po nowym śladzie na zachód od istniejącej trasy.
Długość odcinka - 7.57 km
Przekrój drogi - 2 jezdnie po 2 pasy ruchu (2x2), docelowo 2x3 pasy ruchu
Szerokość pasa ruchu - 3,5m
Szerokość pasów awaryjnych - 2,5m
Szerokość pasa dzielącego - 12,0 m ( w tym rezerwa na 3 pas 2x3,5m= 7m)
Max. Obciążenie - 115kN/oś
3. Zakres inwestycji
4. Obiekty inżynierskie
Ilość obiektów inżynierskich: 2 mosty, 6 wiaduktów drogowych(5 w ciągu S7 i 1 nad S7) + 2 przejścia dla zwierząt średnich (2 wiadukty w ciągu S7), 5 przejść dla zwierząt małych (przepusty), 3 ściany oporowe, 4 mury oporowe
5. Węzły
Ilość węzłów – 2: Skarżysko Kamienna Północ, Skarżysko Kamienna Zachód
6. Ochrona środowiska
Ekrany akustyczne - zaprojektowano ekrany akustyczne pochałaniające (odbijające przeźroczyste na obiektach inżynierskich) o wysokości od 3,0 m do 6,0 m o łącznej długości ponad 1,1 tys. m po stronie lewej oraz ponad 3,1 tys. m po stronie prawej.
Przejścia dla zwierząt - dwa dolne przejścia dla zwierząt średnich oraz 4 przepusty dla małych zwierząt i płazów.
Zbiorniki retencyjne - wykonane zostanie 8 zbiorników retencyjnych
Warto podkreślić, że w przypadku tej inwestycji działania zmierzające do ochrony środowiska zostały zrealizowane na zlecenie GDDKiA jeszcze przed podpisaniem umowy w oparciu o decyzje Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska. Chodzi tu m.in. o przeniesienie siedlisk chronionego gatunku motyli przeplatka aurinia z miejsca, gdzie ma przebiegać nowa trasa. Wiązało się to z precyzyjnym i wysoce wyspecjalizowanym działaniem w określonym czasie poprzedzającym realizację inwestycji. Przeniesiono ściśle określone rośliny (czarcikęs łąkowy), na których znajdowały się larwy ww. motyli. Ponadto przesadzono kilka gatunków rzadkich roślin chronionych. Efekty wykonanych prac są na bieżąco monitorowane, co pozwala stwierdzić, że podjęte działania zakończyły się sukcesem.
7. Znaczenie inwestycji
Dzięki nowej drodze znacznie skrócony został czas podróżowania między Warszawą, Kielcami i Krakowem. Poprawiło się bezpieczeństwo ruchu drogowego, a wyprowadzenie ruchu ciężkiego z miasta przyczyniło się do poprawy komfortu życia mieszkańców Skarżyska-Kamiennej. Dzięki wybudowaniu skarżyskiego odcinka drogi S7 zniknął z mapy ostatni jednojezdniowy fragment między granicą województw świętokrzyskiego i małopolskiego a Warszawą. Cała droga na odcinku 200 km od granicy województwa małopolskiego w kierunku stolicy Państwa zyskała parametry dwujezdniowej trasy ekspresowej. To oznacza, że na terenie województwa świętokrzyskiego droga nr 7 jstała się ekspresowa na całej długości.