Droga ekspresowa S7 odcinej Jędrzejów - granica województwa świętokrzyskiego/małopolskiego
GDDKiA Oddział w Kielcach
Długość – około 20 km
Obecny etap - inwestycja zrealizowana
Lata realizacji 2014-2017
Wartość projektu 558 mln złotych
Inwestycja współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020
Etap zrealizowany
23.09.2017 - oddanie do użytkowania
Opis inwestycji
W ramach inwestycji powstał nowy dwujezdniowy odcinek drogi ekspresowej S7 o długości 20 kilometrów z czterema węzłami w Jędrzejowie, Łączynie, Mierzawie i Wodzisławiu. Nowa droga z 4-kilometrową obwodnicą Wodzisławia biegnie w przeważającej części po śladzie już istniejącej trasy. W ramach inwestycji zaplanowano ponad trzydzieści obiektów inżynierskich typu mosty, wiadukty, przejścia dla pieszych i przejścia dla zwierząt oraz drogi dojazdowe zapewniające komunikację lokalną.
Podstawowe parametry
Klasa drogi – S (ekspresowa)
Długość odcinka drogi ekspresowej – 19,932 km
Przekrój – 2 x 2 (dwie jezdnie po dwa pasy ruchu)
Kategoria ruchu i obciążenie – KR6, 115 KN/oś
Szerokość jezdni - 10 m (dwa pasy ruchu po 3,5 m, pas awaryjny 2,5 m, opaska wewnętrzna 0,5 m)
Łączna długość dróg dojazdowych – około 40 km
Liczba obiektów inżynierskich – 35 (6 mostów, 9 wiaduktów, 2 kładki dla pieszych, 1 podziemne przejście dla pieszych, 2 przejścia dla zwierząt dużych, 12 przepustów dla zwierząt małych, 3 przejazdy gospodarcze pod drogą ekspresową)
Długość ekranów akustycznych – 1,6 km
Liczba węzłów drogowych - 4 (Jędrzejów Wschód, Jędrzejów Południe w Łączynie, Mierzawa, Wodzisław)
Zaplanowane Miejsca Obsługi Podróżnych – 2 (w Potoku Małym po wschodniej stronie S7 i w Klemencicach po zachodniej stronie S7)
Ochrona środowiska - przez
- integrację drogi z krajobrazem przez odpowiednie ukształtowanie trasy, dobór materiałów i zastosowanie zeleni,
- tworzenie ciekawych osi widokowych, akcentów w krajobrazie oraz dbałość o zachowanie lokalnego charakteru krajobrazu,
- unikanie niszczenia ważnych elementów krajobrazu,
- prowadzenie trasy tak aby droga nie rozcinała lub rozcinała w minimalnym stopniu ekosystemy lub wspólnoty ludzkie,
- prowadzenie trasy tak aby miała minimalny wpływ na formy terenu i wymagała jak najmniejszych robót ziemnych,
- integrowanie drogi z istniejącym ukształtowaniem terenu,
- unikanie dysharmonii i dużych zmian krajobrazu, które mogą być spowodowane przez długie, wysokie nasypy,
- dbałość o estetykę drogi i obiektów jej towarzyszących,
- tworzenie interesujących kompozycji zieleni przydrożnej,
Mosty, wiadukty, kładki dla pieszych
W ramach inwestycji wybudowanych zostanie 6 mostów oprócz tego: 1 przejście podziemne, 11 wiaduktów, 3 przejazdy gospodarcze, 2 kładki dla pieszych
Węzły
W ramach inwestycji przewidywane są 4 węzły:
- Węzeł "Piaski" Jędrzejów "Węzeł Wschód" w km 583+918,75
- Węzeł "Łączyn" "Jędrzejów Południe" w km 586,378,50
- Węzeł "Merzawa" w km 593+772,14
- Węzeł "Wodzisław" w km 599+689,90
Miejsca Obsługi Podróżnych
Projekt uwzględnia przygotowanie terenów dla 2 Miejsc Obsługi Podróżnych, których zadaniem będzie obsługa ruchu tranzytowego.
Inwestor – Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Kielcach
Wykonawca – Konsorcjum: Lider Budimex S.A., Partner Ferrovial Agroman S.A.
Projektant - WBP Zabrze Sp. z o.o.
Nadzór - Promost Consulting Sp. z o.o.
Wartość robót budowlanych – 348,6 mln złotych
Czas realizacji kontraktu 22 miesiące od daty podpisania umowy (październik 2014) z doliczeniem trzech 3-miesięcznych okresów zimowych (planowane zakończenie inwestycji I połowa 2017 roku)