Droga ekspresowa S74 odcinek granica województwa łódzkiego/świętokrzyskiego - Przełom/Mniów
GDDKiA Oddział Kielce
Długość odcinka – 27,5 km
Obecny etap - w przygotowaniu
I. Etapy inwestycji
14.09.2011 – odebranie Studium Techniczno-Ekonomiczno- Środowiskowego
30.03.2012 – złożenie wniosku o Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach
26.06.2015 – wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska
01.03.2017 – Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna
20.12.2013 – wszczęcie postępowania o udzielenie zamówienia na realizację inwestycji
29.06.2018 – ogłoszenie przetargu na wykonanie Koncepcji Programowej
22.10.2018 – podpisanie umowy z Wykonawcą na wykonanie Koncepcji Programowej (Konsorcjum z liderem STI Polska, koszt około 4,8 mln złotych, termin 540 dni od daty podpisania umowy)
II. Opis inwestycji
Planowany odcinek drogi ekspresowej S74 granica województwa łódzkiego/świętokrzyskiego – Przełom/Mniów o długości 27,5 km rozpoczyna się na granicy województw łódzkiego i świętokrzyskiego i przebiegać będzie przez teren woj. świętokrzyskiego w granicach administracyjnych gmin: Ruda Maleniecka, Radoszyce, smyków oraz Mniów. Odcinek drogi ekspresowej od granicy województw do Mniowa biec będzie w przewarzającej części po śladzie istniejącej drogi krajowej nr 74 z uwzględnieniem korekt niektórych łuków poziomych. Jedynie przed Smykowem nowa droga ekspresowa ma odbić na południowy zachód, aby utworzyć obejście tej miejscowości i wrócić na ślad istniejącej drogi krajowej nr 74 w miejscowości Salata. W ramach inwestycji zaplanowano trzy bezkolizyjne węzły drogowe w Rudzie Malenieckiej (skrzyżowanie z drogą krajową nr 42), Radoszycach (skrzyżowanie z drogą wojewódzką nr 728) i Smykowie (skrzyżowanie z drogą powiatową) oraz trzy miejsca obsługi podróżnych w miejscowościach Koliszowy, Jacentów i Lisie Jamy. Zaplanowano budowę około trzydziestu obiektów mostowych, w tym wiaduktów, mostów i przejść dla zwierząt.
Klasa techniczna – S (droga ekspresowa)
Długość odcinka – 27,6 km
Przekrój drogi - 2 jezdnie po 2 pasy ruchu (2x2), docelowo 2x3 pasy ruchu
Szerokość pasa ruchu - 3,5m
Szerokość pasów awaryjnych - 2,5m
Szerokość pasa dzielącego - 12,0 m ( w tym rezerwa na 3 pas 2x3,5m= 7m)
Max. Obciążenie - 115kN/oś
Kategoria ruchu - KR6
Szerokość poboczy - 0,75 - 1,25 m
Prędkość projektowa – 100km/h
Przedsięwzięcia obejmuje:
- węzeł „Ruda Maleniecka” na przecięciu drogi S-74 z drogą krajową nr 42
- węzeł „Radoszyce” na przecięciu S-74 z drogą wojewódzką nr 728
- węzeł „Smyków” łączący starodroże DK 74 z drogą powiatową nr 0469T.
- MOP kta. I w km 1+600 po stronie wschodniej drogi przed msc. Koliszowy
- MOP kat. I w km 9+750 po zachodniej stronie drogi na wysokości msc. Jacentów
- MOP kat. III w km 26+300 po wschodniej stronie drogi na wysokości msc. Lisie Jamy
Przewiduje się budowę ekranów akustycznych o wysokości od 2,0 m do 4 m i o łącznej długości 1980 m po stronie lewej oraz 1680 po stronie prawej.
Przewiduje się budowę przejść dla zwierząt, w tym:
- 9 dolnych przejść dla zwierząt dużych
- 6 dolnych przejść dla zwierząt średnich
- 1 górne przejście dla zwierząt średnich
- 30 przepustów dla małych zwierząt i płazów, w tym 9 zintegrowanych z ciekami wodnymi
4.Wariatowanie przebiegu drogi
Poszczególne warianty różnią się nieco przebiegiem w planie (zwłaszcza na odcinku od miejscowości Smyków do końca przebiegu) oraz położeniem niwelety. Długość drogi wg poszczególnych wariantów wynosi:
Decyzją o środowiskowych uwarunkowaniach wybrano wariant IIB.
Na odcinku 16,5 km przebiega w większości śladem istniejącej drogi krajowej nr 74, następnie trasa odsuwa się na zachód, gdzie przechodzi przez kompleks leśny omijając zabudowania msc. Smyków. W rejonie msc. Salata projektowana droga łączy się z istniejącą DK 74 i kończy się w okolicy msc. Przełom.
5. Węzły
Planowane 3 węzły drogowe:
- węzeł „Ruda Maleniecka” na przecięciu drogi S-74 z drogą krajową nr 42
- węzeł „Radoszyce” na przecięciu S-74 z drogą wojewódzką nr 728
- węzeł „Smyków” łączący starodroże DK 74 z drogą powiatową nr 0469T.
6. Miejsca Obsługi Podróżnych
- MOP kta. I w km 1+600 po stronie wschodniej drogi przed msc. Koliszowy
- MOP kat. I w km 9+750 po zachodniej stronie drogi na wysokości msc. Jacentów
- MOP kat. III w km 26+300 po wschodniej stronie drogi na wysokości msc. Lisie Jamy
7. Ochrona środowiska
Przewiduje się budowę ekranów akustycznych o wysokości od 2,0 m do 4 m i o łącznej długości 1980 m po stronie lewej oraz 1680 po stronie prawej oraz budowę przejść dla zwierząt, w tym:
- 9 dolnych przejść dla zwierząt dużych
- 6 dolnych przejść dla zwierząt średnich
- 1 górne przejście dla zwierząt średnich
- 30 przepustów dla małych zwierząt i płazów, w tym 9 zintegrowanych z ciekami wodnymi