S74 odcinek granica województwa – Przełom/Mniów


Droga ekspresowa S74 odcinek granica województwa łódzkiego/świętokrzyskiego - Przełom/Mniów

GDDKiA Oddział Kielce

Długość odcinka – 27,5 km

Obecny etap - w przygotowaniu

 

 

I. Etapy inwestycji

 

  1. Etap zrealizowany – przygotowanie inwestycji

    14.09.2011 – odebranie Studium Techniczno-Ekonomiczno- Środowiskowego

    30.03.2012 – złożenie wniosku o Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach

    26.06.2015 – wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przez Regionalnego Dyrektora Ochrony  Środowiska

    01.03.2017 – Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna

    20.12.2013 – wszczęcie postępowania o udzielenie zamówienia na realizację inwestycji

     

  2. Etap realizowany – w trakcie opracowania koncepcji programowej

    29.06.2018 – ogłoszenie przetargu na wykonanie Koncepcji Programowej

    22.10.2018 – podpisanie umowy z Wykonawcą na wykonanie Koncepcji Programowej (Konsorcjum z liderem STI Polska, koszt około 4,8 mln złotych, termin 540 dni od daty podpisania umowy)

     

     

    II. Opis inwestycji

     

  1. Przebieg drogi

    Planowany odcinek drogi ekspresowej S74 granica województwa łódzkiego/świętokrzyskiego – Przełom/Mniów o długości 27,5 km rozpoczyna się na granicy województw łódzkiego i świętokrzyskiego i przebiegać będzie przez teren woj. świętokrzyskiego w granicach administracyjnych gmin: Ruda Maleniecka, Radoszyce, smyków oraz Mniów. Odcinek drogi ekspresowej od granicy województw do Mniowa biec będzie w przewarzającej części po śladzie istniejącej drogi krajowej nr 74 z uwzględnieniem korekt niektórych łuków poziomych. Jedynie przed Smykowem nowa droga ekspresowa ma odbić na południowy zachód, aby utworzyć obejście tej miejscowości i wrócić na ślad istniejącej drogi krajowej nr 74 w miejscowości Salata. W ramach inwestycji zaplanowano trzy bezkolizyjne węzły drogowe w Rudzie Malenieckiej (skrzyżowanie z drogą krajową nr 42), Radoszycach (skrzyżowanie z drogą wojewódzką nr 728) i Smykowie (skrzyżowanie z drogą powiatową) oraz trzy miejsca obsługi podróżnych w miejscowościach Koliszowy, Jacentów i Lisie Jamy. Zaplanowano budowę około trzydziestu obiektów mostowych, w tym wiaduktów, mostów i przejść dla zwierząt.

     

  2. Podstawowe parametry techniczne

    Klasa techniczna – S (droga ekspresowa)

    Długość odcinka – 27,6 km

    Przekrój drogi - 2 jezdnie po 2 pasy ruchu (2x2), docelowo 2x3 pasy ruchu
    Szerokość pasa ruchu - 3,5m

    Szerokość pasów awaryjnych - 2,5m

    Szerokość pasa dzielącego - 12,0 m ( w tym rezerwa na 3 pas 2x3,5m= 7m)
    Max. Obciążenie - 115kN/oś

    Kategoria ruchu -  KR6

    Szerokość poboczy -  0,75 - 1,25 m

    Prędkość projektowa – 100km/h

     

  3. Zakres inwestycji 

Przedsięwzięcia obejmuje:

  • budowę obiektów inżynierskich, w tym 3 węzły drogowe:

- węzeł „Ruda Maleniecka” na przecięciu drogi S-74 z drogą krajową nr 42

- węzeł „Radoszyce” na przecięciu S-74 z drogą wojewódzką nr 728

- węzeł „Smyków” łączący starodroże DK 74 z drogą powiatową nr 0469T.

  • budowę Miejsc Obsługi Podróżnych:

- MOP kta. I w km 1+600 po stronie wschodniej drogi przed msc. Koliszowy

- MOP kat. I w km 9+750 po zachodniej stronie drogi na wysokości msc. Jacentów

- MOP kat. III w km 26+300 po wschodniej stronie drogi na wysokości msc. Lisie Jamy

  • budowę systemu odwodnienia wraz z urządzeniami oczyszczającymi
  • budowę urządzeń bezpieczeństwa ruchu
  • budowę ekranów akustycznych

    Przewiduje się budowę ekranów akustycznych o wysokości od 2,0 m do 4 m i o łącznej długości 1980 m po stronie lewej oraz 1680 po stronie prawej.

  • budowę przejść dla zwierząt

    Przewiduje się budowę przejść dla zwierząt, w tym:

    - 9 dolnych przejść dla zwierząt dużych

    - 6 dolnych przejść dla zwierząt średnich

    - 1 górne przejście dla zwierząt średnich

    - 30 przepustów dla małych zwierząt i płazów, w tym 9 zintegrowanych z ciekami wodnymi

  • budowę sieci dróg obsługujących ruch lokalny
  • przebudowę infrastruktury technicznej kolidującej z drogą.
  • przebudowę dróg wojewódzkich, powiatowych i gminnych krzyżujących się z planowaną drogą.        

     

4.Wariatowanie przebiegu drogi

Poszczególne warianty różnią się nieco przebiegiem w planie (zwłaszcza na odcinku od miejscowości Smyków do końca przebiegu) oraz położeniem niwelety. Długość drogi wg poszczególnych wariantów wynosi:

  • Wariant I – 27, 111km
  • Wariant II – 27,436 km
  • Wariant IIA – 27, 516 km
  • Wariant IIB – 27,484 km
  • Wariant IIBS – 27, 640 km
  • Wariant III -  27, 031 km

 

Decyzją o środowiskowych uwarunkowaniach wybrano wariant IIB.

Na odcinku 16,5 km przebiega w większości śladem istniejącej drogi krajowej nr 74, następnie trasa odsuwa się na zachód, gdzie przechodzi przez kompleks leśny omijając zabudowania msc. Smyków. W rejonie msc. Salata projektowana droga łączy się z istniejącą DK 74 i kończy się w okolicy msc. Przełom.

 

5. Węzły

Planowane  3 węzły drogowe:

- węzeł „Ruda Maleniecka” na przecięciu drogi S-74 z drogą krajową nr 42

- węzeł „Radoszyce” na przecięciu S-74 z drogą wojewódzką nr 728

- węzeł „Smyków” łączący starodroże DK 74 z drogą powiatową nr 0469T.


6. Miejsca Obsługi Podróżnych

- MOP kta. I w km 1+600 po stronie wschodniej drogi przed msc. Koliszowy

- MOP kat. I w km 9+750 po zachodniej stronie drogi na wysokości msc. Jacentów

- MOP kat. III w km 26+300 po wschodniej stronie drogi na wysokości msc. Lisie Jamy

 

7. Ochrona środowiska

Przewiduje się budowę ekranów akustycznych o wysokości od 2,0 m do 4 m i o łącznej długości 1980 m po stronie lewej oraz 1680 po stronie prawej oraz budowę przejść dla zwierząt, w tym:

- 9 dolnych przejść dla zwierząt dużych

- 6 dolnych przejść dla zwierząt średnich

- 1 górne przejście dla zwierząt średnich

- 30 przepustów dla małych zwierząt i płazów, w tym 9 zintegrowanych z ciekami wodnymi