Droga ekspresowa S74 odcinek Przełom/Mniów – węzeł Kielce Zachód
GDDKiA Oddział w Kielcach
Długość odcinka – ok. 16,4 km
Obecny etap – w przygotowaniu
I. Etapy inwestycji
Etap zrealizowany – przygotowanie inwestycji
05.05.2008 – odebranie Studium Techniczno-Ekonomiczno- Środowiskowego
19.09.2012 – złożenie wniosku o Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach
28.06.2018 – wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska
Etap realizowany – w trakcie opracowania koncepcji programowej
15.10.2018 – ogłoszenie przetargu na wykonanie Koncepcji Programowej
luty 2019 - podpisanie umowy na opracowanie Koncepcji Programowej - wykonawca Mosty Katowice, termin realizacji 16 miesięcy, koszt ok. 4,5 mln zł
II. Opis inwestycji
Przebieg drogi
Przedmiotem planowanego przedsięwzięcia jest budowa dwujezdniowej drogi ekspresowej S74 o łącznej długości ok. 16,35 km, przebiegającej przez teren gminy: Mniów, Miedziana Góra i Strawczyn. Droga na odcinku ok. 400 m począwszy od miejscowości Przełom przebiega istniejącym śladem drogi krajowej nr 74, następnie odbija w kierunku południowo-zachodnim i po nowym śladzie biegnie do węzła Kielce Zachód, wybudowanego w ramach obwodnicy Kielc.
Znaczenie inwestycji
To jedno z zadań inwestycyjnych mających kluczowe znaczenie dla rozwoju i zwiększenia dostępności komunikacyjnej regionu świętokrzyskiego, w tym stolicy województwa. Droga ekspresowa S74 skomunikuje Łódzkie, Świętokrzyskie i Podkarpacie. Mieszkańcy Kielc i województwa świętokrzyskiego zyskają bezpieczne i szybkie połączenie z węzłami autostradowymi. Inwestycja ma ogromne znaczenie nie tylko dla kierowców podróżujących tranzytem na trasie Łódź – Kielce – Rzeszów, ale kompleksowo rozwiązuje problem komunikacji podmiejskiej w okolicach Kielc. Aktualnie droga krajowa nr 74 na wjeździe do Kielc i wyjedzie ze stolicy województwa w stronę Mniowa i Miedzianej Góry jest zakorkowana. Nowy dwujezdniowy przebieg S74 sprawi, że mieszkańcy gmin Miedziana Góra i Mniów nie tylko odetchną, ale dojadą błyskawicznie do Kielc. Dzięki inwestycji poprawi się bezpieczeństwo ruchu drogowego.
Podstawowe parametry techniczne
+ 2 pasy awaryjne o szerokości 2,5 m każdy
+ pas dzielący z opaskami o szerokości 5 m
+ 2 pobocza nieutwardzone o szerokości 0,75 m
min. 65 m ( z drogami serwisowymi)
W ramach inwestycji przewidziano:
budowę 2 węzłów drogowych (węzeł „Mniów” na połączeniu S74 z istniejącą drogą krajową nr 74, węzeł „Bugaj” na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 748)
4.Wariatowanie przebiegu drogi
Długość projektowanego odcinka drogi S74 dla poszczególnych wariantów wynosi:
Decyzją o Środowiskowych Uwarunkowaniach wybrano wariant II z fragmentem wariantu IIA1 (węzeł Mniów).
W ramach wariantu planowany jest odcinek dwujezdniowej drogi ekspresowej o długości około 16,4 km, biegnący po nowym śladzie na południowy-zachód od istniejącej trasy stanowiący obejście miejscowości Mniów, Miedziana Góra. Zadanie obejmuje budowę węzłów drogowych: Mniów (na połączeniu S74 z istniejącą drogą 74) i Bugaj (na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką 748), budowę obiektów inżynierskich, w tym: wiaduktów drogowych (6 w ciągu S74 i 6 nad drogą ekspresową), 2 mostów, 5 przejść dla zwierząt dużych, 28 przejść dla zwierząt małych; budowę urządzeń ochrony środowiska, budowę dróg dojazdowych oraz miejsca obsługi podróżnych w miejscowości Przełom.
Węzły i obiekty inżynierskie
Węzły drogowe – 2 (Mniów, Bugaj)
Obiekty inżynierskie:
Projektowane obiekty mostowe w ciągu drogi S74:
Projektowane wiadukty nad drogą S74:
W ramach przedsięwzięcia przewiduje się wykonanie jednego Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP) kategorii II w km ok. 0+200, zlokalizowanego po stronie zachodniej S74 w miejscu istniejącej stacji paliw. Powierzchnia MOP wynosić będzie ok. 5 ha, a na jego terenie znajdować się będą m.in. parkingi, stacja paliw oraz obiekty gastronomiczno – handlowe.
Ochrona środowiska
Ekrany akustyczne:
W ramach inwestycji przewidziano budowę ekranów akustycznych pochłaniających (odbijające przeźroczyste na obiektach inżynierskich) o wysokości od 3,5 m do 5,0m o długości 1630 m po prawej stronie oraz 1535 m po stronie lewej.
Przejścia dla zwierząt:
W ramach inwestycji przewidziano budowę przejść dla zwierząt:
Dla zwierząt małych (przepusty) – 28 szt.
Górne przejście dla zwierząt – 1 szt.
Przejście dolne dla zwierząt dużych – 4 szt.