Droga ekspresowa S74 przejście przez Kielce /odcinek węzeł Kielce Zachód – Kielce
GDDKiA Oddział w Kielcach
Długość odcinka – 4,9 km
Obecny etap – w przygotowaniu
1. Opis inwestycji
Około 5-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S74 Piotrków Trybunalski – Opatów – Kielce – Nisko w granicach miasta Kielce będzie biegł po śladzie istniejącej drogi krajowej nr 74, a ruch tranzytowy zostanie oddzielony od ruchu lokalnego. Nowa droga połączy istniejący węzeł Kielce Zachód wybudowany w ramach obwodnicy Kielc z węzłem Kielce Bocianek powstałym w ramach odcinka S74 Kielce – Cedzyna. Dzięki nowej drodze skrócony zostanie czas podróżowania tranzytem między Łódzkiem a Podkarpaciem, jednocześnie ułatwiony będzie dojazd do samych Kielc. Poprawę odczują w pierwszej kolejności kierowcy, którzy aktualnie stoją w korkach na jednojezdniowym kieleckim odcinku drogi nr 74 przy węźle Kielce Zachód, ale i mieszkańcy miasta z uwagi na redukcję hałasu i poziomu zanieczyszczeń.
Po konsultacjach społecznych projektant opracował trzy warianty rozwiązań w ramach ekspresowej trasy. Wszystkie zakładają skierowanie ruchu tranzytowego na poziom -1 w stosunku do obecnego na przeważającym odcinku. Wariant pierwszy (tzw. mury) zakłada przebieg trasy ekspresowej na poziomie -1 (w odkrytym wykopie i murach oporowych w miejscach skrzyżowań dwupoziomowych i węzłów oraz wzdłuż ulicy Jesionowej. Wariant drugi rekomendowany (tzw. "2 tunele") zakłada wykopy zamknięte na dwóch krótkich fragmentach pod skrzyżowaniem z ulicą Olszewskiego oraz między Klonową a Warszawską. W obu wariantach planowane są dwa nowe węzły Hubalczyków i Zagnańska. Wariant trzeci (tzw. tunel) zakłada budowę tunelu głębokiego między planowanym węzłem Hubalczyków, a węzłem Bocianek, który byłby przebudowany.
Rozwiązania planowane w obrębie przejścia przez Kielce drogi ekspresowej S74 zakładają utrzymanie wszystkich dotychczasowych połączeń lokalnych między południową a północną częścią miasta przy wdrożeniu bezkolizyjnych rozwiązań komunikacyjnych.
2. Przebieg drogi
Odcinek planowany we wszystkich wariantach w śladzie istniejącej drogi krajowej nr 74 w granicach miasta Kielce komunikuje węzeł Kielce Zachód na obwodnicy Kielc (droga ekspresowa S7) z węzłem Bocianek na skrzyżowaniu drogi ekspresowej S74 z drogą krajową nr 73
3. Podstawowe parametry techniczne
4. Zakres inwestycji
5. Etap inwestycji
Etap STEŚ
20.05.2009r – podpisanie umowy na wykonanie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego z opracowaniem materiałów do Decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach i elementów Koncepcji Programowej
28.08.2020r. - złożenie wniosku o wydanie Decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach
Warianty inwestycji