S74 przejście przez Kielce/odcinek węzeł Kielce Zachód - Kielce


Droga ekspresowa S74 przejście przez Kielce /odcinek węzeł Kielce Zachód – Kielce

GDDKiA Oddział w Kielcach

Długość  odcinka – 4,9 km

Obecny etap – w przygotowaniu

 

 

1. Opis inwestycji

 

Około 5-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S74 Piotrków Trybunalski – Opatów – Kielce – Nisko w granicach miasta Kielce będzie biegł po śladzie istniejącej drogi krajowej nr 74, a ruch tranzytowy zostanie oddzielony od ruchu lokalnego. Nowa droga połączy istniejący węzeł Kielce Zachód wybudowany w ramach obwodnicy Kielc z węzłem Kielce Bocianek powstałym w ramach odcinka S74 Kielce – Cedzyna. Dzięki nowej drodze skrócony zostanie czas podróżowania tranzytem między Łódzkiem a Podkarpaciem, jednocześnie ułatwiony będzie dojazd do samych Kielc. Poprawę odczują w pierwszej kolejności kierowcy, którzy aktualnie stoją w korkach na jednojezdniowym kieleckim odcinku drogi nr 74 przy węźle Kielce Zachód, ale i mieszkańcy miasta z uwagi na redukcję hałasu i poziomu zanieczyszczeń. 

 

Po konsultacjach społecznych projektant opracował trzy warianty rozwiązań w ramach ekspresowej trasy. Wszystkie zakładają skierowanie ruchu tranzytowego na poziom  -1 w stosunku do obecnego na przeważającym odcinku. Wariant pierwszy (tzw. mury) zakłada przebieg trasy ekspresowej na poziomie -1 (w odkrytym wykopie i murach oporowych w miejscach skrzyżowań dwupoziomowych i węzłów oraz wzdłuż ulicy Jesionowej. Wariant drugi rekomendowany (tzw. "2 tunele") zakłada wykopy zamknięte na dwóch krótkich fragmentach pod skrzyżowaniem z ulicą Olszewskiego oraz między Klonową a Warszawską. W obu wariantach planowane są dwa nowe węzły Hubalczyków i Zagnańska. Wariant trzeci (tzw. tunel) zakłada budowę tunelu głębokiego między planowanym węzłem Hubalczyków, a węzłem Bocianek, który byłby przebudowany. 

 

Rozwiązania  planowane w obrębie przejścia przez Kielce drogi ekspresowej S74 zakładają utrzymanie wszystkich dotychczasowych połączeń lokalnych między południową a północną częścią miasta przy wdrożeniu bezkolizyjnych rozwiązań komunikacyjnych. 

 

2. Przebieg drogi

Odcinek planowany we wszystkich wariantach w śladzie istniejącej drogi krajowej nr 74 w granicach miasta Kielce komunikuje węzeł Kielce Zachód na obwodnicy Kielc (droga ekspresowa S7) z węzłem Bocianek na skrzyżowaniu drogi ekspresowej S74 z drogą krajową nr 73

 

3. Podstawowe parametry techniczne

  • klasa techniczna drogi                                          S
  • obciążenie ruchem:                                              115 kN/oś
  • kategoria ruchu:                                                     KR6
  • prędkość projektowa                                           80 km/h
  • szerokość pasów ruchu                                       3,50 m
  • przekrój drogi 2 x 2
  • szerokość pasa dzielącego    5 m     
  • szerokość pobocza                                0,75 – 1,25 m

 

4. Zakres inwestycji 

  • Budowa dwujezdniowej drogi ekspresowej o długości ok. 4,9 km z węzłami drogowymi,
  • Budowa obiektów inżynierskich, w tym: wiaduktów drogowych, mostów, przepustów itd.;
  • Budowa urządzeń ochrony środowiska, takich jak: ekrany akustyczne,
  • Rozbudowa i przebudowa istniejących dróg krzyżujących się z budowaną drogą ekspresową;
  • Budowa dróg dojazdowych do obsługi przyległego terenu,
  • Budowa urządzeń bezpieczeństwa ruchu: bariery ochronne, ogrodzenie segmentowe, osłony przeciwolśnieniowe,
  • Budowa ciągów pieszo - rowerowych,
  • Budowa systemu odwodnienia, w tym: retencyjno – odparowujących i urządzeń podczyszczających,
  • Budowa i przebudowa linii elektroenergetycznych, telekomunikacyjnych, sieci wodociągowych i kanalizacyjnych.

5. Etap inwestycji

 

Etap STEŚ

20.05.2009r – podpisanie umowy na wykonanie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego z opracowaniem materiałów do Decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach i elementów Koncepcji Programowej

28.08.2020r. - złożenie wniosku o wydanie Decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach

 

Obwieszczenie Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Kielcach z dnia 12 maja 2021, znak WOO-I.420.16.2021.KT.31, w sprawie poinformowania o rozpoczęciu procedury udziału społeczeństwa inwestycji pn.: „Rozbudowa drogi krajowej nr 74 do parametrów drogi 2-jezdniowej, klasy ekspresowej na odcinku przejścia przez Kielce (węzeł Kielce Zachód/S7 – węzeł Kielce Bocianek/DK73)” - Obwieszczenia i zawiadomienia - Biuletyn Informacji Publicznej Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Kielcach (rdos.gov.pl)

 

Warianty inwestycji