Droga ekspresowa S74 Wylot Wschodni z Kielc/odcinek Kielce – Cedzyna
GDDKiA Oddział w Kielcach
Długość odcinka – 6,8 km
Obecny etap – inwestycja zrealizowana
Lata realizacji 2009-2011
Wartość projektu 354,7 mln złotych
Projekt współfinasowany przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko
Wartość dofinansowania 266,6 mln zł
29.04.2009 – wydanie decyzji o Pozwoleniu na budowę dla odcinka pozamiejskiego
26.07.2010 – wydanie decyzji Pozwolenie na budowę dla odcinka miejskiego przez Wojewodę Świętokrzyskiego
22.05.2009 – rozpoczęcie inwetycji
24.11.2011 – zakończenie inwestycji
15.12.2011 – decyzja o pozwoleniu na użytkowanie
II. Opis inwestycji
Wschodni wylot drogi ekspresowej S74 z Kielc do Cedzyny w kierunku Lublina i Rzeszowa ma blisko 7 kilometrów (w granicach miasta - 2,7 km, poza granicami Kielc – 4,2 km). Przedsięwzięcie zakładało budowę dwupoziomowego węzła z tunelem biegnącym w ciągu kieleckiej ulicy Świętokrzyskiej czyli w ciągu drogi 74 pod Aleją Solidarności czyli pod drogą krajową 73. W ramach inwestycji powstała również nowa dwujezdniowa droga ekspresowa będąca przedłużeniem ulicy Świętokrzyskiej w kierunku Cedzyny oraz szereg dróg lokalnych stanowiących połączenie nowej trasy ekspresowej z istniejącym układem komunikacyjnym Kielc i gmin, na terenie których realizowana była inwestycja.
Cały wylot wschodni ma parametry drogi ekspresowej, dlatego nie przewidziano na tym odcinku jednopoziomowych skrzyżowań. W ramach inwestycji powstała między innymi kładka dla pieszych nad ulicą Świętokrzyską na wysokości osiedla Bocianek, wiadukt nad drogą 74 łączący ulicę Żniwną z Akademią Świętokrzyską, wiadukt w ciągu drogi 74 nad drogą powiatową do Woli Kopcowej, wiadukt w ciągu drogi gminnej stanowiącej dojazd do pól nad drogą 74, most na rzece Lubrzance i rondo w Cedzynie w miejscu włączenia nowego wylotu do istniejącej drogi 74.
Koszt robót to około 285 milionów złotych. Przetarg realizację inwestycji wygrało w roku 2009 konsorcjum utworzone przez Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych „Fart”, Mosty-Łódź oraz Fardub Consulting. Budowa wylotu wschodniego trwała do grudnia 2011 roku.
Realizacja inwestycji rozpoczęła się od budowy odcinka pozamiejskiego, ponieważ prace przygotowawcze dotyczące tego fragmentu były bardziej zaawansowane. Odcinek posiadał w 2009 roku projekt budowlany. Natomiast odcinek miejski wylotu wschodniego realizowany był w systemie zaprojektuj i zbuduj co oznacza, że wykonawca przed przystąpieniem do robót wykonał projekt i uzyskać pozwolenie na budowę. Decyzję tę uzyskał w drugiej połowie 2010 roku. Wtedy ruszyły prace wzdłuż ulicy Świętokrzyskiej i jej przedłużenia od skrzyżowania z ulicą Warszawską do granicy miasta Kielce z gminą Masłów.
2.Podstawowe parametry techniczne
3.Zakres inwestycji
W ramach inwestycji powstała między innymi kładka dla pieszych nad ulicą Świętokrzyską na wysokości osiedla Bocianek, wiadukt nad drogą 74 łączący ulicę Żniwną z Akademią Świętokrzyską, wiadukt w ciągu drogi 74 nad drogą powiatową do Woli Kopcowej, wiadukt w ciągu drogi gminnej stanowiącej dojazd do pól nad drogą 74, most na rzece Lubrzance i rondo w Cedzynie w miejscu włączenia nowego wylotu do istniejącej drogi 74.
Węzły drogowe – 1 Kielce Bocianek na skrzyżowaniu drogi S74 z drogą krajową nr 73 z tunelem w ciągu drogi S74
5. Ochrona środowiska
Budowa ekranów akustycznych i urządzeń podczyszczających
6.Etapy inwestycji
Etap I - realizacja odcinka miejskiego w systemie Projektuj i Buduj
Etap II – realizacja odcinka pozamiejskiego w systemie tradycyjnym