S74 Odcinek Łagów - Jałowęsy


Droga ekspresowa S74 odcinek Łagów – Jałowęsy 

GDDKiA Oddział Kielce

Długość odcinka – 14,5 km

Obecny etap – w przygotowaniu

 

Etap zrealizowany:

14.09.2011r. odbyło się posiedzenie Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (KOPI) przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad, którego przedmiotem obrad był odbiór Studium Techniczno – Ekonomiczno – Środowiskowe Etap II – Opracowanie dokumentacji projektowej budowy drogi ekspresowej nr 74 na odcinku: Łagów - Jałowęsy

14.03.2012r. złożono wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla wariantu rekomendowanego „b”

19.06.2017r. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Kielcach wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach znak: WOO.I-4200.1.2012.MGN.37, WOO-I.4200.2.2015.MGN.17) dla wariantu „b”

15.10.2018r.  - ogłoszono przetarg na opracowanie Koncepcji Programowej.

 

II. Opis inwestycji

Przebieg drogi:

Projektowana inwestycja, zgodnie z wariantem „b” wskazanym w decyzji
o środowiskowych uwarunkowaniach położona jest w całości w obszarze administracyjnym województwa świętokrzyskiego, powiat: kielecki (Gmina Łagów) i opatowski (Gmina Baćkowice i Miasto i Gmina Opatów). Początek projektowanego odcinka przyjęto w miejscowości Piotrów. Koniec opracowania przyjęto w miejscowości Jałowęsy, jako włączenie do projektowanej obwodnicy Opatowa.

 

Podstawowe parametry techniczne:

  • klasa drogi  S 2/2 (docelowo S 2/3)
  • prędkość projektowa - 100 km/h
  • prędkość miarodajna – 110 km/h
  • szerokość pasa ruchu - 3,50 m
  • szerokość pasa awaryjnego - 2,50 m
  • podstawowa szerokość pasa dzielącego z opaskami – 12,00 m
  • podstawowa szerokość pobocza gruntowego - 0,75 m.
  • obciążenie -115 kN/oś

 

Zakres inwestycji:

  • Budowa dwujezdniowej drogi ekspresowej o długości ok. 14,5 km z węzłem drogowym,
  • Budowę obiektów inżynierskich, w tym: wiaduktów drogowych, mostów, przejść dla zwierząt, przepustów itd.;
  • Budowę urządzeń ochrony środowiska, takich jak: ekrany akustyczne, przejścia dla zwierząt;
  • Rozbudowę i przebudowę istniejących dróg krzyżujących się z budowaną drogą ekspresową;
  • Budowę dróg dojazdowych do obsługi przyległego terenu,
  • Budowę urządzeń bezpieczeństwa ruchu: bariery ochronne, ogrodzenie segmentowe, osłony przeciwolśnieniowe,
  • Budowę ciągów pieszo - rowerowych,
  • Budowę systemu odwodnienia, w tym: zbiorników retencyjno – odparowujących i urządzeń podczyszczających,
  • Budowę miejsca obsługi podróżnych (MOP);
  • Budowę i przebudowę linii elektroenergetycznych, telekomunikacyjnych, sieci wodociągowych i kanalizacyjnych.

 

 

Obiekty inżynierskie: 

W wariancie „b” przewidziano ogółem 15 obiektów inżynierskich, z czego 6 obiektów
w ciągu projektowanej drogi ekspresowej S74 i 9 obiektów w ciągu dróg krzyżujących  się
z drogą S-74

 

Węzły:

Wariant „b”

  • węzeł „Baćkowice” na skrzyżowaniu z drogą powiatową nr 0716T,

 

MOP-y:

  • na terenie gminy Baćkowice – para MOP I strona prawa i strona lewa

Wariantowanie przebiegu

Warianty opracowane zostały dla odcinka drogi ekspresowej S74 Cedzyna – Łagów – Jałowęsy o długości blisko 50 km, który ma połączyć wybudowany w roku 2011 wylot wschodni z Kielc S74 z planowaną obwodnicą Opatowa. Nowa trasa zlokalizowana będzie na terenie powiatów kieleckiego i opatowskiego. Projektanci zaproponowali cztery warianty przebiegu drogi. Po ich analizie komisja oceny projektów inwestycyjnych GDDKiA uznała za najkorzystniejszy ze względów technicznych, środowiskowych i ekonomicznych, wariant biegnący na odcinku od Cedzyny do Woli Jachowej po północnej stronie obecnej drogi 74, następnie do Napękowa po śladzie zbliżonym do obecnej trasy, dalej do Piórkowa Kolonii po północnej stronie drogi 74, następnie do Jałowęsów po stronie południowej. W rekomendowanym wariancie zakładana jest budowa pięciu węzłów: Radlin (na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką 745), Wola Jachowa (na skrzyżowaniu z obecna drogą krajową 74), Makoszyn (na skrzyżowaniu z drogą powiatową Makoszyn - Bieliny) , Łagów (na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką 756) i Baćkowice (na skrzyżowaniu z drogą powiatową Baćkowice – Iwaniska). W opraciu o decyzję środowiskową na całym odcinku planowana jest także budowa 25 wiaduktów, 11 mostów, 6 Miejsc Obsługi Podróżnych oraz przejść dla zwierząt. Zakłada się również budowę dróg dojazdowych o długości ponad 50 km.

 

III. Ochrona środowiska

Budowa ekranów akustycznych, przejść dla zwierząt dużych, średnich i małych. Nasadzenia drzew i krzewów.