Droga ekspresowa S74/droga krajowa nr 9 obwodnica Opatowa
GDDKiA Oddział w Kielcach
Długość – ok. 12 km
Obecny etap – w realizacji
Opis inwestycji
Przez Opatów przebiegają obecnie dwie ważne trasy krajowe o dużym natężeniu ruchu – droga nr 74 Sulejów - Kielce - Kraśnik i droga nr 9 Radom - Ostrowiec Świętokrzyski - Rzeszów. Na odcinku w starym centrum miasta drogi biegną jednym śladem, wąską ulicą, między ciasną zabudową, co sprawia, że w godzinach szczytu Opatów jest zakorkowany. W ciągu doby przez miasto przejeżdża kilkanaście tysięcy pojazdów, w jednej trzeciej ciężkich.
Obwodnica Opatowa uwolni miasto od ruchu tranzytowego, zatorów i spalin, poprawi jakość życia mieszkańców oraz bezpieczeństwo i komfort podróżujących tranzytem. Znacznie skróci czas podróżowania drogami nr 9 i nr 74. Będzie stanowiła ważny odcinek planowanej drogi ekspresowej S74, która w przyszłości połączy województwa łódzkie, świętokrzyskie i podkarpackie.
Inwestycja polegać będzie na budowie w przeważającej części po nowym śladzie odcinka dwujezdniowej drogi krajowej nr 9 klasy GP (głównej ruchu przyspieszonego) i odcinka dwujezdniowej drogi ekspresowej S74. Obwodnica biec będzie po południowo-zachodniej stronie Opatowa, a jej uzupełnieniem będzie w przyszłości projektowany odrębnie 3-kilometrowy łącznik w ciągu drogi krajowej nr 74 poprowadzony na północ od miasta.
W ramach obwodnicy Opatowa planowane są dwa węzły drogowe:
– węzeł Opatów na skrzyżowaniu istniejącej drogi nr 9 z jej przyszłym przebiegiem i z planowanym tzw. łącznikiem północnym do drogi krajowej nr 74,
- węzeł Marcinkowice na skrzyżowaniu planowanej drogi ekspresowej S74 z projektowaną drogą krajową nr 9 zapewniający skomunikowanie z drogą wojewódzką nr 757 do Staszowa.
Nowa droga przebiegać będzie przez gminy Opatów, Lipnik i Sadowie. Na skrzyżowaniu obecnej drogi krajowej nr 74 z nowym przebiegiem drogi krajowej nr 9, a także na włączeniu przyszłej S74 do istniejącej DK9 planowane są bezkolizyjne ronda. W ramach inwestycji powstaną obiekty inżynierskie (estakady, wiadukty, mosty, przejścia dla zwierząt i przepusty). Planowane jest wykonanie dróg dojazdowych, urządzeń ochrony środowiska, w tym ekranów akustycznych, infrastruktury dla pieszych i rowerzystów, oświetlenia i odwodnienia, urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Podstawowe parametry techniczne:
S74
DK 9
Łącznik północny w ciągu DK 74
Zakres inwestycji:
Obiekty inżynierskie:
W wariancie rekomendowanym przewidziano obiekty inżynierskie: estakady, mosty, wiadukty
Węzły:
S 74 – Węzeł Marcinkowice (Opatów I) – na skrzyżowaniu z projektowaną DK 9;
DK 9 – Węzeł Opatów – na skrzyżowaniu z istniejącą DK 9 i projektowanym łącznikiem do DK74
Ochrona środowiska
Budowa ekranów akustycznych, przejść dla zwierząt dużych, średnich i małych. Nasadzenia drzew i krzewów.
Etapowanie inwestycji
Dla projektowanej inwestycji pn. Budowa obwodnicy Opatowa S74 i DK9 założono etapowanie:
Łącznik północny w ciągu DK 74
Kalendarium
1 kwietnia 2016 r. - podpisanie umowy na opracowanie dokumentacji (Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego, Raport o oddziaływaniu na środowisko, Koncepcja programowa)
28 listopada 2019 r. - uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach
28 grudnia 2020 r. - ogłoszenie przetargu na realizację inwestycji w systemie Projektuj i buduj
24 lutego 2021 r. - otwarcie ofert w przetargu
23 kwietnia 2021 r. - wybór najkorzystniejszej oferty
17 czerwca 2021 r. - podpisanie umowy na realizację w systemie Projektuj i buduj na kwotę ok 403,7 mln zł - wykonawca konsorcjum Mostostal Warszawa (lider) Acciona Construccion (partner)