S74/DK9 Obwodnica Opatowa


Droga ekspresowa S74/droga krajowa nr 9 obwodnica Opatowa

GDDKiA Oddział w Kielcach

Długość – ok. 12 km  

Obecny etap – w realizacji 

 

Opis inwestycji

 

Przez Opatów przebiegają obecnie dwie ważne trasy krajowe o dużym natężeniu ruchu – droga nr 74 Sulejów - Kielce - Kraśnik i droga nr 9 Radom - Ostrowiec Świętokrzyski - Rzeszów. Na odcinku w starym centrum miasta drogi biegną jednym śladem, wąską ulicą, między ciasną zabudową, co sprawia, że w godzinach szczytu Opatów jest zakorkowany. W ciągu doby przez miasto przejeżdża kilkanaście tysięcy pojazdów, w jednej trzeciej ciężkich.  

 

Obwodnica Opatowa uwolni miasto od ruchu tranzytowego, zatorów i spalin, poprawi jakość życia mieszkańców oraz bezpieczeństwo i komfort podróżujących tranzytem. Znacznie skróci czas podróżowania drogami nr 9 i nr 74. Będzie stanowiła ważny odcinek planowanej drogi ekspresowej S74, która w przyszłości połączy województwa łódzkie, świętokrzyskie i podkarpackie. 

 

Inwestycja polegać będzie na budowie w przeważającej części po nowym śladzie odcinka dwujezdniowej drogi krajowej nr 9 klasy GP (głównej ruchu przyspieszonego) i odcinka dwujezdniowej drogi ekspresowej S74. Obwodnica biec będzie po południowo-zachodniej stronie Opatowa, a jej uzupełnieniem będzie w przyszłości projektowany odrębnie 3-kilometrowy łącznik w ciągu drogi krajowej nr 74 poprowadzony na północ od miasta. 

  

W ramach obwodnicy Opatowa planowane są dwa węzły drogowe: 

– węzeł Opatów na skrzyżowaniu istniejącej drogi nr 9 z jej przyszłym przebiegiem i z planowanym tzw. łącznikiem północnym do drogi krajowej nr 74, 

- węzeł Marcinkowice na skrzyżowaniu planowanej drogi ekspresowej S74 z projektowaną drogą krajową nr 9 zapewniający skomunikowanie z drogą wojewódzką nr 757 do Staszowa.  

 

Nowa droga przebiegać będzie przez gminy Opatów, Lipnik i Sadowie. Na skrzyżowaniu obecnej drogi krajowej nr 74 z nowym przebiegiem drogi krajowej nr 9, a także na włączeniu przyszłej S74 do istniejącej DK9 planowane są bezkolizyjne ronda. W ramach inwestycji powstaną obiekty inżynierskie (estakady, wiadukty, mosty, przejścia dla zwierząt i przepusty). Planowane jest wykonanie dróg dojazdowych, urządzeń ochrony środowiska, w tym ekranów akustycznych, infrastruktury dla pieszych i rowerzystów, oświetlenia i odwodnienia, urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego.  

 

 

Podstawowe parametry techniczne:

S74

  • klasa drogi  S 2/2 
  • prędkość projektowa - 100 km/h
  • prędkość miarodajna – 110 km/h
  • szerokość pasa ruchu - 3,50 m
  • szerokość pasa awaryjnego - 2,50 m
  • podstawowa szerokość pasa dzielącego z opaskami – 12,00 m
  • podstawowa szerokość pobocza gruntowego – 1,25 m
  • nośność -115 kN/oś

DK 9

  • klasa drogi GP 2/2
  • prędkość projektowa - 70 km/h
  • prędkość miarodajna – 90 km/h
  • szerokość pasa ruchu - 3,50 m
  • podstawowa szerokość pasa dzielącego z opaskami - 5,00 m
  • podstawowa szerokość pobocza  - min. 1,5 m, w tym opaska bitumiczna szerokości nie mniejszej niż 0,70m
  • nośność -115 kN/oś

 

Łącznik północny w ciągu DK 74

  • klasa drogi  GP 1/2
  • prędkość projektowa - 80 km/h
  • prędkość miarodajna – 100 km/h
  • szerokość pasa ruchu - 3,50 m
  • podstawowa szerokość pobocza  - min. 1,5 m, w tym opaski bitumiczne 0,50m
  • nośność -115 kN/oś

Zakres inwestycji:

  • Budowa dwujezdniowej drogi ekspresowej S74  z węzłem drogowym;
  • Budowa dwujezdniowej drogi krajowej klasy GP DK 9  z węzłem drogowym;
  • Budowę obiektów inżynierskich, w tym: wiaduktów drogowych, mostów, przejść dla zwierząt, przepustów itd.;
  • Budowę urządzeń ochrony środowiska, takich jak: ekrany akustyczne, przejścia dla zwierząt;
  • Rozbudowę i przebudowę istniejących dróg krzyżujących się z budowaną drogą ekspresową;
  • Budowę dróg dojazdowych do obsługi przyległego terenu,
  • Budowę urządzeń bezpieczeństwa ruchu: bariery ochronne, ogrodzenie segmentowe, osłony przeciwolśnieniowe,
  • Budowę ciągów pieszo - rowerowych,
  • Budowę systemu odwodnienia, w tym: retencyjno – odparowujących i urządzeń podczyszczających,
  • Budowę i przebudowę linii elektroenergetycznych, telekomunikacyjnych, sieci gazowych, wodociągowych i kanalizacyjnych.

 

 

Obiekty inżynierskie: 

W wariancie rekomendowanym przewidziano obiekty inżynierskie: estakady, mosty, wiadukty

Węzły:

S 74 – Węzeł Marcinkowice (Opatów I) – na skrzyżowaniu z projektowaną DK 9;

DK 9 – Węzeł Opatów – na skrzyżowaniu z istniejącą DK 9 i projektowanym łącznikiem do DK74 

 

 Ochrona środowiska

Budowa ekranów akustycznych, przejść dla zwierząt dużych, średnich i małych. Nasadzenia drzew i krzewów.

 

Etapowanie inwestycji

Dla projektowanej inwestycji pn. Budowa obwodnicy Opatowa S74 i DK9 założono etapowanie:

  • budowa Obwodnicy Opatowa S74 i DK 9 o dł. ok. 12 km
  • budowa Łącznika Północnego w ciągu DK 74 o dł. ok. 3 km

 

Łącznik północny w ciągu DK 74

  • klasa drogi  GP 1/2
  • prędkość projektowa - 80 km/h
  • prędkość miarodajna – 100 km/h
  • szerokość pasa ruchu - 3,50 m
  • podstawowa szerokość pobocza  - min. 1,5 m, w tym opaski bitumiczne 0,50m
  • nośność -115 kN/oś
Obwodnica Opatowa uwzględniona została w projekcie Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023. 
 

Kalendarium 

1 kwietnia 2016 r. - podpisanie umowy na opracowanie dokumentacji (Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego, Raport o oddziaływaniu na środowisko, Koncepcja programowa)  

28 listopada 2019 r. - uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach 

28 grudnia 2020 r. - ogłoszenie przetargu na realizację inwestycji w systemie Projektuj i buduj 

24 lutego 2021 r. - otwarcie ofert w przetargu 

23 kwietnia 2021 r. - wybór najkorzystniejszej oferty 

17 czerwca 2021 r. - podpisanie umowy na realizację w systemie Projektuj i buduj na kwotę ok 403,7 mln zł - wykonawca konsorcjum Mostostal Warszawa (lider) Acciona Construccion (partner)