Droga ekspresowa S74 odcinek Opatów - Nisko
Długość odcinka - 71 km (na terenie województwa świętokrzyskiego i podkarpackiego)
Obecny etap - w przygotowaniu
I. Etapy inwestycji
1.etap zrealizowany:
Wykonanie SK 12.2010 r.
Wszczęcie przetargu na wykonanie STEŚ oraz Materiałów do DŚU: 15.10.2018 r.
II. Opis inwestycji
1. Przebieg drogi
Przewidywany przebieg przedmiotowego odcinka drogi ekspresowej S74 zlokalizowany jest na terenie województw: świętokrzyskiego i podkarpackiego. Układ krajowej sieci autostrad i dróg ekspresowych wynika z Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 maja 2004 r. w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych (Dz.U. 2018 poz. 741). Zgodnie z w/w rozporządzeniem droga ekspresowa S74 ma przebieg: S12 Sulejów – Kielce – Opatów – Tarnobrzeg – Stalowa Wola – S19 (Nisko) i przebiegać będzie po terenie powiatów: opatowskiego, sandomierskiego, tarnobrzeskiego, stalowowolskiego i niżańskiego. Początek projektowanego odcinka przewiduje się w rejonie węzła „Okalina”, natomiast koniec na skrzyżowaniu z projektowaną S19 w węźle „Zapacz”.
2. Podstawowe parametry techniczne
- klasa techniczna S
- prędkość projektowa 100 km/h
- prędkość miarodajna 110 km/h
- liczba pasów ruchu 2x2 (z rezerwą pod 2x3),
- szerokość pasa ruchu 3,5 m
- szerokość pasa awaryjnego 2,50 m
- szerokość pasa dzielącego (z opaskami) 4,00 m
3. Zakres inwestycji
Inwestycja obejmuje budowę pełnego zakresu drogi ekspresowej S74 klasy S; na odcinku od Opatowa (węzeł „Okalina” – bez węzła) na terenie województwa świętokrzyskiego i włączenia do projektowanej drogi ekspresowej S19 w Nisku (węzeł „Zapacz” – z węzłem) na terenie województwa podkarpackiego, wraz z węzłami, skrzyżowaniami, miejscami obsługi podróżnych, drogami poprzecznymi i drogami dojazdowymi zapewniającymi dostęp do drogi publicznej oraz usunięciem kolizji z infrastrukturą techniczna nie związaną z drogą.
4. Wariantowanie przebiegu drogi
Na etapie SK opracowano siedem wariantów przebiegu drogi ekspresowej S74, z czego warianty 2, 4 i 5 zostały rekomendowane do dalszego opracowania:
Wariant 2 o długości całkowitej 70,43 km
Wariant 4 o długości całkowitej 68,98 km
Wariant 5 o długości całkowitej 72,26 km
5. Obiekty inżynierskie
Dla rekomendowanych wariantów przewiduje się budowę następującej liczby obiektów:
Wariant 2
- wiadukty – 63
- mosty – 9
- przepusty – 13
- przejścia dla dużych zwierząt – 4
Wariant 4
- wiadukty – 70
- mosty – 8
- przepusty – 23
- przejścia dla dużych zwierząt – 1
Wariant 5
- wiadukty – 72
- mosty – 8
- przepusty – 19
- przejścia dla dużych zwierząt – 5
6. Węzły
Dla rekomendowanych wariantów przewiduje się budowę następującej liczby węzłów:
Wariant 2 – 6 szt.
Wariant 4 – 8 szt.
Wariant 5 – 7 szt.