A1 Sośnica - Bełk


 

A-1 Sośnica – Bełk

 

Decyzja Lokalizacyjna: 3.04.2003 r.

Decyzja Środowiskowa: 14.12.2006 r.

Pozwolenie na Budowę: 19.01.2007 r

Podpisanie umowy: 22.01.2007 r.

Projektant: TRANSPROJEKT KRAKÓW

Wykonawca: J&P AVAX S.A.

Nadzór Inwestorski: TPF PLANEGE / E&L ARCHITECTS

Przekazanie placu budowy: 14.02.2007 r.

Rozpoczęcie robót: 21.02.2007 r.

Zakończenie robót: 20.10.2009 r.

 

Odcinek autostrady A-1 Sośnica-Bełk jest pierwszym oddanym do ruchu odcinkiem A-1 w województwie śląskim. Liczący ponad 15 km fragment trasy składa się z dwóch jezdni o trzech pasach ruchu każda oddzielonych na stałe pasem rozdziału. Wybudowane zostały trzy dwupoziomowe, bezkolizyjne węzły drogowe: węzeł „Knurów”, węzeł „Dębieńsko” i węzeł „Bełk”. Dla elementów infrastruktury drogowej kolidujących z budowaną autostradą zaprojektowano i wybudowano dwupoziomowe przejazdy, a celem obsługi terenów przyległych - drogi dojazdowe. Inwestycja objęła również budowę 33 obiektów inżynierskich nad i w ciągu autostrady o łącznej długości 1349 m: mostów, wiaduktów, przejście podziemne dla pieszych oraz estakadę w Knurowie o długości 842 m przechodzącą nad Stawem Moczury, linią kolejową oraz ulicą Dworcową w Knurowie.

Celem dostosowania odcinka autostrady do pobierania w przyszłości opłat za przejazd, wykonane zostały place pod Stacje Poboru Opłat (SPO) na węzłach oraz Plac Poboru Opłat w ciągu autostrady. W rejonie węzła „Knurów” powstało Miejsce Obsługi Podróżnych I kategorii.

            Dla nowego odcinka autostrady wybudowano kanalizację deszczową i sanitarną, sieci wodociągowe i gazowe. Przebudowano wszystkie elementy sieciowe przebiegające w kolizji z autostradą (linie energetyczne, teletechniczne, wodociągi i inne).

Powstały ekrany akustyczne, separatory, zbiorniki ekologiczne, nasadzono zieleń izolacyjna i ochronna. Właśnie na tym odcinku zlokalizowane jest górne przejście dla dużych zwierząt, odpowiednio zagospodarowane tak, aby sprzyjało migracjom zwierząt. Aby obserwować wykorzystanie przejścia zamontowano specjalne maty, na których można znaleźć ślady zwierzyny. Nie należy zapominać o stale pełnionym nadzorze środowiskowym i przyrodniczym podczas trwania inwestycji jak i po jej zakończeniu (zgodnie z zapisami umowy) tak z ramienia Wykonawcy jak i Nadzoru, w skład których wchodzą specjaliści herpetolodzy, ornitolodzy i przyrodnicy.

Urządzenia bezpieczeństwa ruchu na autostradzie: bariery ochronne, ogrodzenie, oznakowanie, osłony przeciwolśnieniowe.

            Autostrada przebiega po terenach czynnej eksploatacji górniczej. Z uwagi na ciągłe deformacje terenu w trakcie budowy prowadzony był stały monitoring wpływu tych deformacji na elementy budowanej autostrady, wprowadzano także uaktualnienia niwelety: autostrady, odwodnienia, ulic bocznych i dróg dojazdowych. Konstrukcja autostrady na obszarach narażonych na oddziaływanie szkód górniczych została zabezpieczona na II kategorię terenu górniczego, a obiekty inżynierskie dostosowano do przenoszenia odkształceń III kategorii terenów górniczych.

 

Kategoria drogi: A

Prędkość projektowa: Vp = 120 km/h

Kategoria ruchu: KR6

Ilość jezdni: 2

Szerokość pasa ruchu: 3 x 3,75 m

Szerokość pasa awaryjnego: 3m

Nasypy: 2,3mln m3
Wykopy: 548 tys. m3