S-1 Pyrzowice – Podwarpie II etap
Decyzja lokalizacyjna: 20.01.2004 r.
Pozwolenie na budowę:30.08.2004 r.
Podpisanie umowy: 14.10.2005 r.
Projektant: TRANSPROJEKT KRAKÓW
Wykonawca: STRABAG Sp. z o.o.
Nadzór Inwestorski: LAFRENTZ POLSKA Sp. z o.o.
Przekazanie Placu Budowy: 19.10.2005 r.
Zakończenie robót:18.01.2007 r.
Budowa drogi ekspresowej S-1 na odcinku Pyrzowice-Podwarpie była bardzo ważnym przedsięwzięciem, o dużym znaczeniu komunikacyjnym nie tylko dla województwa śląskiego, ale również dla województw ościennych. Głównym celem budowy było zapewnienie połączenia realizowanej obecnie autostrady A-1 z drogami ekspresowymi S-1 Bielsko-Biała – Cieszyn i S-69 Bielsko Biała – Żywiec - Zwardoń, drogami krajowymi nr 1 i 86 i pozostałą siecią dróg województwa śląskiego. Droga umożliwia połączenie aglomeracji województwa śląskiego i województw sąsiednich z Międzynarodowym Portem Lotniczym w Pyrzowicach a także obsługę krajowego i międzynarodowego ruchu osobowego i towarowego, związanego z komunikacją lotniczą. Inwestycja ujęta była w Programie Rządowym dostosowania sieci drogowej TINA w Polsce do standardu naciskowego 115 kN/oś do 2015 roku, w Strategii Gospodarczej Rządu „Infrastruktura – klucz do rozwoju” oraz w Strategii Rozwoju Województwa Śląskiego na lata 2000 – 2015.
Cała budowa, podzielona na dwa etapy, obejmowała wybudowanie 13 kilometrów drogi ekspresowej, budowę dwóch węzłów drogowych, 15 obiektów mostowych oraz wykonanie prac przezbrojeniowych. Etap pierwszy, zlokalizowany na terenie gminy Siewierz, obejmował budowę 3 kilometrów drogi S-1 oraz budowę węzła drogowego Podwarpie na skrzyżowaniu drogi S-1 z drogą krajową nr 1. Zadanie to zrealizowano i rozliczono w latach od 2002 do 2004, wykorzystując na ten cel 21,5 milionów euro, w tym całą unijną dotację w wysokości 15,2 milionów euro.
Etap drugi, zlokalizowany na terenie gminy Mierzęcice, rozpoczęto w październiku 2005 roku. Stanowił on kontynuację robót wykonanych w pierwszym etapie i polegała na wybudowaniu jednej jezdni drogi S-1 o długości 9,5 kilometrów od węzła Podwarpie do lotniska w Pyrzowicach.
W sumie, w ramach II-go etapu, wykonano: roboty ziemne (ponad 500 tyś m3 wykopów i ponad 500 tys. m3 nasypów), roboty drogowe: wbudowano ponad 80 tys. ton mas bitumicznych, obiekty inżynieryjne – wykonano 11 obiektów mostowych (6 obiektów mostowych w ciągu drogi S-1 i 5 obiektów nad drogą o łącznej długości prawie 700 metrów), 2 estakady techniczne i 1 przepust; łącznie na obiekty inżynieryjne zużyto 15 tysięcy m3 betonu i 2 300 ton stali konstrukcyjnej, wykonano budowę i przebudowę elementów infrastruktury – linie średnich i niskich napięć o długości ponad 5-ciu kilometrów, oświetlenie uliczne o długości 2 kilometrów, linie telekomunikacyjne o długości 5-ciu kilometrów; sieci wodociągowe o długości prawie 3-ech kilometrów; sieci gazowej wysoko, średnio i niskoprężnej o długości ponad 4 kilometrów. W dniu 20 listopada 2006 roku droga S-1 na odcinku Pyrzowice – Podwarpie została uroczyście otwarta przez Ministra Transportu Pana Jerzego Polaczka.
Kategoria drogi: S
Prędkość projektowa: Vp = 100 km/h (80 km/h dla jednej jezdni)
Kategoria ruchu: KR6
Ilość jezdni: 1
Szerokość pasa ruchu: 3,5 m
Szerokość pasa awaryjnego: 2,0 m
Nasypy: 533,9 tys. m3
Wykopy: 573,4 tys. m3