S1 Kosztowy – Bielsko-Biała


S-1 Mysłowice (węzeł „Kosztowy II”) – Bielsko-Biała (węzeł „Suchy Potok”)

 

Stan przygotowania:

W lutym 2013 r. zostały zakończone wstępne prace projektowe p.n. Studium Techniczno–Ekonomiczno-Środowiskowe oraz Raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko dla w/w zadania, wykonane przez biuro projektowe KV Projekty Inżynieryjne i Architektoniczne Sp. z o.o. z Warszawy.

 

Oba te opracowania są niezbędne w celu złożenia przez GDDKiA wniosku do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Katowicach o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację drogi S1 według wskazanego wariantu preferowanego.

 

Planowana droga ekspresowa S1 na przedmiotowym odcinku przebiega przez bardzo specyficzny teren. W rejonie planowanych wariantów trasy znajdują się trzy obszary specjalnej ochrony Natura 2000, trzy z czerech wariantów (a obwodnica Oświęcimia we wszystkich wariantach) przebiegają w rejonie Byłego Niemieckiego Obozu Auschwitz-Birkenau – Miejsca Światowego Dziedzictwa UNESCO,  ponadto wszystkie warianty przebiegają przez tereny górnicze na których prowadzona jest czynna eksploatacja górnicza.

I tak w ramach ww. Studium zostały opracowane cztery warianty A, B, C, i  D, które sa kompilacjami wariantów opracowanych w latach wcześniejszych oznaczonych w tamtym czasie nr I, II, III, IV, V i VI. Zaproponowane przez GDDKiA warianty wywołały ostre sprzeciwy społeczne mieszkańców gmin, władz samorządowych, Kopalni Węgla Kamiennego Brzeszcze, Przedsiębiorstwa Górniczego SILESIA czy też Polskiego Komitetu ds. UNESCO i Narodowego Instytutu Dziedzictwa.

 

W analizie wielokryterialnej, przeprowadzonej na potrzeby bieżącego opracowania projektowego, jednakowej ocenie zostały poddane wszystkie 4 warianty trasy: A, B, C i D, pod kątem tych samych kryteriów: techniczno-ruchowych, ekonomicznych, społecznych oraz środowiskowych. W analizie tej, niemalże równorzędnie zostały ocenione warianty A i C wraz z przynależnymi im obwodnicami Bierunia i Oświęcimia. Wariant B przebiegu drogi zgodnie z zapisami ustawy o ochronie przyrody oraz dyrektywy siedliskowej nie może zostać zrealizowany z uwagi na stwierdzone potencjalne negatywne oddziaływanie na gatunki dla których został utworzony obszar specjalnej ochrony ptaków Natura 2000 Stawy w Brzeszczach. Tym samym,  wariant ten został odrzucony. Natomiast wariant D na tle wariantów A i C prezentował się wyraźnie gorzej. Ponadto wariant A pozytywnie zaopiniował Wojewódzki Konserwator Zabytków w Krakowie wraz z drogą dojazdową do Oświęcimia (obwodnicą) z zastrzeżeniem zmiany niwelety w rejonie przejścia przez tory PKP w postaci przejazdu dołem pod linią PKP.

 

Po zakończeniu opracowań projektowych, począwszy od marca 2013 r. nasiliły się protesty KWK „Brzeszcze” przeciw wariantowi C oraz Przedsiębiorstwa Górniczego „SILESIA” przeciw wariantowi A. Do protestów dołączyły się związki zawodowe działające w obu kopalniach oraz pracownicy kopalń. W związku z powyższym GDDKiA podjęła rozmowy z przedstawicielami PG „SILESIA” oraz Kompanii Węglowej S.A. i KWK „BRZESZCZE” celem wypracowania kompromisu godzącego interesy górnictwa i infrastruktury drogowej. W dniu 18.07.2013 r. Przedsiębiorstwo Górnicze SILESIA dostarczyło do Oddziału GDDKiA w Katowicach opracowania: „Idea wariantu hybrydowego przebiegu drogi krajowej S1 na odcinku od granicy z gminą Bojszowy (granica Bieruń/Bojszowy w 12 km trasy) do węzła Stara Wieś w gminie Wilamowice” oraz „Ocena wariantów przebiegu drogi krajowej S1 na odcinku od granicy z Gminą Bojszowy (km 12,00) do węzła Stara Wieś w Gminie Wilamowice” Po zapoznaniu się z otrzymanym opracowaniem, które było schematycznie przedstawioną ideą nowego przebiegu drogi i jako takie nie mogło być wykorzystane do zgłoszenia we wniosku o wydanie decyzji środowiskowej, Oddział GDDKiA w Katowicach przedstawił PG SILESIA swoje stanowisko w tej sprawie. Ponadto taki przebieg nie zabezpieczał interesów KWK Brzeszcze. W związku z powyższym koniecznym stało się przeprowadzenie spotkań roboczych GDDKiA z równoczesnym udziałem przedstawiciel obu przedsiębiorstw górniczych. Podczas tych spotkań została wypracowana propozycja przebiegu wykorzystującego w znacznej części dotychczasowe warianty A oraz C. I tak na spotkaniu w dniu 10.09.2013r. w siedzibie Oddziału GDDKiA w Katowicach propozycja nowego wariantu drogi uzyskała akceptację PG „SILESIA” oraz Kompanii Węglowej S.A. i KWK Brzeszcze. Propozycja przebiegu nowego wariantu została wyznaczona w oparciu o kryteria, które minimalizują oddziaływanie drogi na plany wydobywcze zakładów górniczych oraz ograniczają kolizje jego przebiegu z terenami wydobywczymi zakładów górniczych do minimum.

 

Opracowanie nowego wariantu drogi ekspresowej wiąże się z koniecznością przeprowadzenie pełnego rozpoznania takiego przebiegu drogi przede wszystkim pod kątem środowiskowym ale również, technicznym, społecznym i ekonomicznym. Takie rozpoznanie musi zostać przeprowadzone w takim samym stopniu szczegółowości jak pozostałe opracowane warianty trasy A, B, C, i D. 

 

W związku z faktem, iż to przedsiębiorstwa górnicze były  inicjatorami nowego wariantu, to w dniu 05.02.2014 r. zostało zawarte Porozumienie pomiędzy Skarbem Państwa – Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad a Przedsiębiorstwem Górniczym Silesia, w którym określono zakres prac oraz sprawy formalno prawne, związane z wykonaniem przez przedsiębiorstwa górnicze, uzupełnienia dotychczas opracowanej dokumentacji projektowej tj. Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego oraz Materiałów do Decyzji Środowiskowej o dodatkowy wariant.

 

Ponadto w Porozumieniu zostało ustalone, że PG Silesia pokryje wszelkie koszty wykonania uzupełnia opracowań projektowych o dodatkowy wariant, a po wykonaniu opracowania przekaże je bezpłatnie GDDKiA.

Następnie w dniu 07.03.2014 r. PG Silesia zawarło Umowę z KV Projekty na uzupełnienie dotychczas opracowanej dokumentacji o dodatkowy wariant E. Termin opracowania został wyznaczony na 10 miesięcy od daty zawarcia umowy tj. do dnia 07.01.2015 r.

 

Po zakończeniu prac projektowych, GDDKiA zgodnie z obowiązującą procedurą zorganizuje posiedzenie Komisji Oceny Projektów Inwestycyjnych podczas którego zostaną przedstawione wszystkie warianty A, B, C, D i E drogi ekspresowej, a następnie zostanie wybrany jeden wariant, który będzie wariantem preferowanym we wniosku do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska o wydanie decyzji środowiskowej.

 

Założone parametry drogi:

- długość drogi ekspresowej S-1 około 39-42 km w zależności od wariantu

- długość obwodnicy Oświęcimia od 5,2 do 9,5 km w zależności od wariantu

- długość obwodnicy Bierunia wraz z łącznikiem do drogi powiatowej około 4,1 km

- 7 węzłów drogowych

 

Dla wszystkich wariantów przebiegu projektowanego odcinka S-1 przyjęto:

  • kategoria drogi: S
  • obciążenie: 115 kN/oś
  • typ przekroju normalnego: dwujezdniowa z rezerwą pod 3 pas ruchu
  • szerokość pasa ruchu: 3,5 m
  • szerokość pasa dzielącego: 12 m z opaskami 2 x 0,5 m
  • szerokość pasa awaryjnego: 2,5 m
  • szerokość pobocza gruntowego: 1,25 m

Dla wszystkich wariantów projektowanego odcinka obwodnicy Oświęcimia przyjęto:

  • kategoria drogi: GP
  • obciążenie: 115 kN/oś
  • typ przekroju normalnego: dwujezdniowa
  • szerokość pasa ruchu: 3,5 m

Projektowaną trasę obwodnicy Bierunia zaprojektowano jako drogę o przekroju dwujezdniowym klasy GP z pasami ruchu szerokości 3,5 m. Natomiast łącznik do drogi powiatowej (ul. Jagiełły) zaprojektowano jako drogę klasy Z  o przekroju jednojezdniowym z 3,5 m pasami ruchu.