Obwodnica Olesna w ciągu drogi krajowej nr 11 (S11)
Długość: 24,841 km
Etapy zrealizowane:
20 lipca 2016 r. - podpisanie umowy na opracowanie „Studium Techniczno – Ekonomiczno -Środowiskowego z elementami Koncepcji Programowej [STEŚ-R] dla zadania budowy obwodnicy Olesna w ciągu drogi krajowej nr 11 (S11)”, biuro projektowe IVIA S.A. z Katowic, Al. Roździeńskiego 91, 40-203 Katowice
31 maja 2017 r. - posiedzenie Zespołu Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych przy GDDKiA O/Opole, przyjęcie dokumentacji etapu STEŚ;
31 sierpnia 2017 r. - posiedzenie Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad w Warszawie, udzielenie rekomendacji dla północnego wariantu przebiegu obwodnicy Olesna;
1 grudnia 2017 r. - złożenie wniosku o Decyzję o Środowiskowych Uwarunkowaniach (DŚU);
8 czerwca 2018 r. - posiedzenie Zespołu Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych przy GDDKiA O/Opole, przyjęcie dokumentacji etapu Koncepcji Programowej (KP);
27 czerwca 2018 r. - posiedzenie Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad w Warszawie, udzielenie rekomendacji wybranym rozwiązaniom projektowym;
5 lipca 2018 r. - wydanie przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Opolu Decyzji o Środowiskowych Uwarunkowaniach (DŚU);
wrzesień 2018 r. - wykonanie powierzchniowe badania archeologiczne;
16 października 2018 r. - ogłoszenie postępowania przetargowego na realizację zadania w trybie Projektuj&Buduj
20 marca 2020r. - złożenie wniosku o ZRID
18 grudnia 2020r. - uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID)
Etap w realizacji:
17.05.2019 r. - podpisano umowę na pełnienie nadzoru nad projektowaniem i realizacją robót oraz na zarządzanie Kontraktem z firmą Lafrentz Polska Sp. Z o.o. z siedzibą w Poznaniu.
20.05.2019 r. - podpisano umowę na zaprojektowanie i realizację przedmiotowej inwestycji z konsorcjum firm: MIRBUD S.A. (Lider) / Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów KOBYLARNIA S.A. (Partner).
Strona internetowa inwestycji:
https://www.s11-obwodnicaolesna.pl/
Istotne Etapy i elementy opracowanej dokumentacji projektowej:
Etap STEŚ:
- analiza wariantów przebiegu drogi,
- wykonanie pomiarów ruchu oraz opracowanie analizy i prognozy ruchu,
- wykonanie inwentaryzacji przyrodniczych dla wszystkich badanych korytarzy terenowych;
- wykonanie Raportu o oddziaływaniu inwestycji na środowisko,
- wykonanie studium geologiczno-inżynierskiego i opracowanie dokumentacji hydrogeologicznej dla wszystkich analizowanych wariantów przebiegu,
- opracowanie części technicznych dokumentacji: drogowej, mostowej, branż uzbrojenia terenu,
- zlecenie i wykonanie oceny bezpieczeństwa ruchu drogowego dla analizowanych wariantów i ocena wpływu planowanej drogi na bezpieczeństwo ruchu drogowego (BRD),
- zlecenie i wykonanie audytu BRD,
- uzgodnienia i opinie,
- spotkania informacyjno-konsultacje (konsultacje społeczne organizowane przez GDDKiA i projektanta);
- wykonanie analizy ekonomicznej zadania i analizy finansowej;
- wykonanie analizy wielokryterialnej porównania i oceny wariantów przebiegu.
Etap KP:
- aktualizacja i opracowanie mapy do celów projektowych (445 ha),
- spotkania informacyjno-konsultacyjne w sprawie dojazdów do pól i nieruchomości,
- wykonanie geologicznych badań terenowych (odwierty geologiczne sumarycznej długości ok. 9500 mb, ok. 3500 mb sondowań, 28 km badań metodą tomografii elektrooporowej),
- wykonanie badań laboratoryjnych pobranych próbek gruntu,
- opracowanie dokumentacji geologiczno-inżynierskiej;
- opracowanie części technicznych dokumentacji projektowej: drogowej, mostowej i uzbrojenia terenu.
Realizowany przebieg drogi:
Obwodnica Olesna w ciągu drogi krajowej nr 11 (S11) zostanie zlokalizowana w korytarzu terenowym według północnego wariantu jej przebiegu (wariant nr 2 z etapu STEŚ), uznanym według wielokryterialnej analizy porównawczej i Raportu o oddziaływaniu na środowisko za wariant najbardziej optymalny. Początek jej przebiegu znajduje się na istniejącej drodze krajowej nr 11 w pobliżu m. Kolonia Ciarka, którą nowy ślad drogi omija od strony południowej. Ok km 2+200 zmienia swój przebieg, kierując się na wschód i przekracza istniejącą DK 11, rz. Stobrawę oraz dwutorową linię kolejową nr 143 relacji Kalety – Wrocław Mikołajów, wzdłuż której biegnie przez ok. 2,5 km. Obwodnica omija m. Stare Olesno i Wojciechów od północnej strony. Następnie zmienia swój przebieg, by w km ok. 9+980 przeciąć drogę wojewódzką DW nr 487 relacji Olesno – Byczyna (ul. Gorzowska). Na skrzyżowaniu tych dróg zaplanowany jest węzeł drogowy typu WB, z włączeniem łącznic do DW 487 w postaci rond. Do węzła poprzez północne rondo zostanie również włączona droga powiatowa DP nr 1934 O relacji Olesno – Radłów. Biegnąc dalej w terenach leśnych, obwodnica omija od północnej strony teren strefy ekonomicznej. Następnie zmienia swój przebieg w kierunku południowym i wkracza na teren pól uprawnych w sąsiedztwie m. Świercze i Kolonia Świercze. W km ok. 14+383 przecina drogę wojewódzką DW nr 494 relacji Bierdzany – Olesno – Częstochowa (ul. Częstochowska). Skrzyżowanie tych dróg planuje się jako przejazd drogowy. W dalszej kolejności obwodnica przebiega przez teren leśny, by po przecięciu drogi powiatowej DP nr 1945 O po północnej stronie m. Sowczyce wkroczyć na tereny pól uprawnych. W km ok. 20+500 przecina linię kolejową nr 143 i zbliża się w najmniej newralgicznym miejscu do zabudowań w m. Łomnica. Dalej przecina rz. Łomnicę i biegnie w kierunku południowo-wschodnim, by w km ok. 23+613 przeciąć istniejącą DK 11 w postaci przejazdu dołem. Obwodnica kończy się na granicy woj. opolskiego i śląskiego, dowiązując się do istniejącej DK 11 poprzez łącznik tymczasowy długości ok. 250 m.
Mapa orientacyjna z przebiegiem wariantu wskazanego w DŚU:
Podstawowe parametry techniczne obwodnicy Olesna:
Klasa techniczna drogi S (droga ekspresowa)
Prędkość projektowa Vp=100 km/h
Prędkość miarodajna Vm=110 km/h
Ilość jezdni/pasów ruchu 2/2 (dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdym kierunku)
Szerokość pasa uchu 3,50 m
Szerokość pasa awaryjnego 2,50 m
Szerokość pasa dzielącego 5,00 m (w tym obustronne opaski szer. 0,50 m)
Skrajnia pionowa 5,00 m
Rodzaj i nośność nawierzchni bitumiczna, 115 kN/oś
Kategoria obciążenia ruchem KR6
Obsługa terenu przyległego poprzez istniejącą sieć dróg oraz projektowane drogi dojazdowe.
Planowany czas realizacji inwestycji: lata 2019-2022