DK46 Obwodnica Niemodlina


Obwodnica Niemodlina w ciągu drogi krajowej nr 46

 

oddział: Opole

długość – 11,5 km

obecny etap – w realizacji

wartość projektu – 299 mln zł

 

I. Realizacja

1. Etap zrealizowany:

luty 2010 - opracowano „Studium Techniczno – Ekonomiczno – Środowiskowe – ETAP II na budowę obwodnicy Niemodlina w ciągu drogi krajowej nr 46.

30 marca 2010 r. odbyło się posiedzenie Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (KOPI) przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad.

20 maja 2010 r. - złożono wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Opolu.

Wniosek do RDOŚ

Streszczenie w języku niespecjalistycznym

08 września 2010 r. – uzyskano decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia, realizowanego według rekomendowanego wariantu IV, wydaną przez RDOŚ w Opolu.

Decyzja RDOŚ

Postanowienie RDOŚ wydłużające datę ważności DoŚU

08 listopada 2017 r. - Ogłoszono przetarg na realizację inwestycji w trybie „projektuj i buduj”

17 lipca 2019 r. - uzyskano decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID)

 

2. Etap w realizacji:

17.05.2018 r. - podpisano umowę na pełnienie nadzoru nad projektowaniem i realizacją robót oraz na zarządzanie Kontraktem z firmą INWEST – COMPLEX Sp. z o.o. z Gliwic.

24.05.2018 r. - podpisano umowę na zaprojektowanie i realizację przedmiotowej inwestycji z konsorcjum firm: Mota Engil Central Europe S.A. (Lider) / Himmel i Papesch Opole Sp. z o.o. (Partner).

Więcej na stronie internetowej inwestycji:

http://obwodnicaniemodlina.pl/

II. Opis inwestycji

 

1.      Przebieg drogi:

Projektowana inwestycja położona jest w całości w obszarze administracyjnym województwa Opolskiego, powiat Opole (gmina Niemodlin i Dąbrowa)

 

GDDKiA

 

Mapa orientacyjna inwestycji

 

2.      Podstawowe parametry techniczne:

  • klasa drogi  - GP
  • prędkość projektowa - 80 km/h
  • prędkość miarodajna – 100 km/h
  • szerokość pasa ruchu - 3,50 m
  • szerokość pasa awaryjnego - brak
  • podstawowa szerokość pasa dzielącego - dla przekroju 2+1: 2.10 m, dla przekroju 2x2: 4.00 m
  • podstawowa szerokość pobocza gruntowego– dla przekroju 2+1: 1.5 m, dla przekroju 2x2: min. 0.75 m
  • kategoria ruchu – KR6
  • obciążenie -115 kN/oś

 

3.      Zakres inwestycji:

Budowa obwodnicy o długości ok. 11,5 km z węzłami drogowymi, przebudowa dróg bocznych (wojewódzkich nr 385, 405 i 435, powiatowych i gminnych), budowa dróg dojazdowych dla obsługi ruchu lokalnego. Ponadto inwestycja będzie obejmowała przebudowę lub budowę urządzeń towarzyszących z zakresu branży telekomunikacyjnej, energetycznej, gazowej i wodociągowej. 

 

4.      Wariantowanie przebiegu drogi:

Wariant I – (północny) początkowy odcinek obwodnicy przebiega po zachodniej stronie drogi krajowej nr 46 omijając zabudowę wsi Brzęczkowice. Od skrzyżowania z drogą powiatową Szydłowiec – Niemodlin trasa obwodnicy oddala się od centrum Niemodlina na północ w kierunku w. Gościejowice. Na końcu omija zabudowę wsi Sosnówka od północy.

Długość trasy według wariantu I – 9,99 km.

Wariant II – (północny) – na początkowym odcinku pokrywa się z trasą wariantu I. Od skrzyżowania z droga powiatową Szydłowiec – Niemodlin trasa obwodnicy zbliżona est do przebiegu miejscowego planu zagospodarowania m. Niemodlina. Os skrzyżowania z istniejącą droga powiatową Gracze – Niemodlin odbojnica odgina się nieco na północ omijając zabudowę wsi Sosnówka od strony północnej.

Długość trasy wariantu II wynosi 9,8 km.

Wariant III – (południowy) – trasa oddalona jest od centrum Niemodlina najdalej o ok. 1,0 km. Prawie na całej długości trasa przebiega przez tereny upraw rolnych. Na niewielkich odcinkach obwodnica przechodzi przez tereny podmokłe (w rejonie Brzęczkowic i zabudowy wsi Wydrowice) oraz w rejonie pojedynczej zabudowy wsi Wydrowice i Michałówek. Trasa projektowanej obwodnicy przecina drogę powiatową Niemodlin – Lipno oraz drogę wojewódzką nr 405 Niemodlin Korfantów. W rejonie skrzyżowania z drogą wojewódzką od Korfantowa trasa przechodzi w pobliżu zabudowy i przez przewężenie stawów. Dalej traza krzyżuje się z drogą powiatową Niemodlin – Sady oraz linią kolejową Gracze – Opole następnie przecina drogę powiatową Niemodlin – Gościejowice – Michałówek – Skarbiszowice.

Długość trasy wariantu III wynosi 9,7 km.

Wariant IV – (południowy) – na początkowym odcinku pokrywa się z przebiegiem wg wariantu III. Dalej przebiega w odległości około 3,0 km od centrum Niemodlina, obchodząc zabudowę wsi Brzęczkowice, Wydrowice i Sady. Następnie przecina drogę Niemodlin – Lipno oraz istniejącą drogę wojewódzką 405 Niemodlin – Korfantów, krzyżuje się z linią kolejową Gracze – Opole a dalej z drogą powiatową Gracze – Niemodlin – Skarbiszowice.

Długość trasy wariantu IV wynosi 11,5 km.

Wariant IV wskazano jako rekomendowany we wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach budowy drogi.

 

5.      Obiekty inżynierskie:

Obiekty inżynierskie – 11 szt. + inne mniejsze obiekty inżynierskie – 7 szt.

Najważniejsze obiekty inżynierskie:

·         MD-7 (nad rz. Ścinawa + stawy) – długość całkowita - 368 m

·         WGP-8 (wiadukt nad linią PKP i drogą powiatową)– długość całkowita - 76,1 m

 

6.      Węzły:

 

·      węzeł „NIEMODLIN” – na skrzyżowaniu realizowanej obwodnicy z droga wojewódzką nr 405

·      węzeł „SOSNÓWKA” z łącznikiem – dla skomunikowania realizowanej obwodnicy ze starodrożem drogi krajowej nr 46

 

III. Ochrona środowiska

Budowa ekranów akustycznych , przejść dla zwierząt średnich i małych (przejścia dla zwierząt zintegrowane).

 

Opis:

 

Lokalizacja inwestycji

  • województwo: opolskie
  • powiaty: opolski
  • gminy: Niemodlin
  • długość: 11,493 km
  • numer drogi: 46

 

Konsultant:

W dniu 17.05.2018 r. podpisano umowę na pełnienie nadzoru nad projektowaniem i realizacją robót oraz na zarządzanie Kontraktem z firmą INWEST – COMPLEX Sp. z o.o. z Gliwic.

 

Wykonawca:

W dniu 24.05.2018 r. podpisano umowę na zaprojektowanie i realizację przedmiotowej inwestycji z konsorcjum firm: Mota Engil Central Europe S.A. (Lider) / Himmel i Papesch Opole Sp. z o.o. (Partner).

 

 

Planowane parametry techniczne:

Zakres rzeczowy inwestycji

  • budowa pełnego zakresu obwodnicy Niemodlina w ciągu drogi krajowej nr 46 o długości około 11,493 km;
  • obiekty inżynierskie – 9 szt.,
  • węzły – 2 szt. (węzeł „NIEMODLIN”, węzeł „SOSNÓWKA”)
  • inne mniejsze obiekty inżynierskie – 7 szt.

    Parametry techniczne odcinka:

  • klasa techniczna drogi – GP,
  • prędkość projektowa – 80 km/h,
  • prędkość miarodajna – 100 km/h,
  • przekrój poprzeczny:

2+1 na odcinku w km 0+000-4+830

2x2 na odcinku w km 4+830-11+493

  • szerokość pasa ruchu – 3.5 m,
  • szerokość pasa awaryjnego - brak,
  • szerokość poboczy gruntowych – dla przekroju 2+1: 1.5 m, dla przekroju 2x2: min. 0.75 m
  • szerokość pasa dzielącego – dla przekroju 2+1: 2.10 m, dla przekroju 2x2: 4.00 m,
  • kategoria ruchu – KR6,
  • nośność nawierzchni – 115 kN/oś.