Obwodnica Niemodlina w ciągu drogi krajowej nr 46
oddział: Opole
długość – 11,5 km
obecny etap – w realizacji
wartość projektu – 299 mln zł
I. Realizacja
1. Etap zrealizowany:
luty 2010 - opracowano „Studium Techniczno – Ekonomiczno – Środowiskowe – ETAP II na budowę obwodnicy Niemodlina w ciągu drogi krajowej nr 46.
30 marca 2010 r. odbyło się posiedzenie Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (KOPI) przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad.
20 maja 2010 r. - złożono wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Opolu.
Streszczenie w języku niespecjalistycznym
08 września 2010 r. – uzyskano decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia, realizowanego według rekomendowanego wariantu IV, wydaną przez RDOŚ w Opolu.
Postanowienie RDOŚ wydłużające datę ważności DoŚU
08 listopada 2017 r. - Ogłoszono przetarg na realizację inwestycji w trybie „projektuj i buduj”
17 lipca 2019 r. - uzyskano decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID)
2. Etap w realizacji:
17.05.2018 r. - podpisano umowę na pełnienie nadzoru nad projektowaniem i realizacją robót oraz na zarządzanie Kontraktem z firmą INWEST – COMPLEX Sp. z o.o. z Gliwic.
24.05.2018 r. - podpisano umowę na zaprojektowanie i realizację przedmiotowej inwestycji z konsorcjum firm: Mota Engil Central Europe S.A. (Lider) / Himmel i Papesch Opole Sp. z o.o. (Partner).
Więcej na stronie internetowej inwestycji:
http://obwodnicaniemodlina.pl/
II. Opis inwestycji
1. Przebieg drogi:
Projektowana inwestycja położona jest w całości w obszarze administracyjnym województwa Opolskiego, powiat Opole (gmina Niemodlin i Dąbrowa)
2. Podstawowe parametry techniczne:
3. Zakres inwestycji:
Budowa obwodnicy o długości ok. 11,5 km z węzłami drogowymi, przebudowa dróg bocznych (wojewódzkich nr 385, 405 i 435, powiatowych i gminnych), budowa dróg dojazdowych dla obsługi ruchu lokalnego. Ponadto inwestycja będzie obejmowała przebudowę lub budowę urządzeń towarzyszących z zakresu branży telekomunikacyjnej, energetycznej, gazowej i wodociągowej.
4. Wariantowanie przebiegu drogi:
Wariant I – (północny) początkowy odcinek obwodnicy przebiega po zachodniej stronie drogi krajowej nr 46 omijając zabudowę wsi Brzęczkowice. Od skrzyżowania z drogą powiatową Szydłowiec – Niemodlin trasa obwodnicy oddala się od centrum Niemodlina na północ w kierunku w. Gościejowice. Na końcu omija zabudowę wsi Sosnówka od północy.
Długość trasy według wariantu I – 9,99 km.
Wariant II – (północny) – na początkowym odcinku pokrywa się z trasą wariantu I. Od skrzyżowania z droga powiatową Szydłowiec – Niemodlin trasa obwodnicy zbliżona est do przebiegu miejscowego planu zagospodarowania m. Niemodlina. Os skrzyżowania z istniejącą droga powiatową Gracze – Niemodlin odbojnica odgina się nieco na północ omijając zabudowę wsi Sosnówka od strony północnej.
Długość trasy wariantu II wynosi 9,8 km.
Wariant III – (południowy) – trasa oddalona jest od centrum Niemodlina najdalej o ok. 1,0 km. Prawie na całej długości trasa przebiega przez tereny upraw rolnych. Na niewielkich odcinkach obwodnica przechodzi przez tereny podmokłe (w rejonie Brzęczkowic i zabudowy wsi Wydrowice) oraz w rejonie pojedynczej zabudowy wsi Wydrowice i Michałówek. Trasa projektowanej obwodnicy przecina drogę powiatową Niemodlin – Lipno oraz drogę wojewódzką nr 405 Niemodlin Korfantów. W rejonie skrzyżowania z drogą wojewódzką od Korfantowa trasa przechodzi w pobliżu zabudowy i przez przewężenie stawów. Dalej traza krzyżuje się z drogą powiatową Niemodlin – Sady oraz linią kolejową Gracze – Opole następnie przecina drogę powiatową Niemodlin – Gościejowice – Michałówek – Skarbiszowice.
Długość trasy wariantu III wynosi 9,7 km.
Wariant IV – (południowy) – na początkowym odcinku pokrywa się z przebiegiem wg wariantu III. Dalej przebiega w odległości około 3,0 km od centrum Niemodlina, obchodząc zabudowę wsi Brzęczkowice, Wydrowice i Sady. Następnie przecina drogę Niemodlin – Lipno oraz istniejącą drogę wojewódzką 405 Niemodlin – Korfantów, krzyżuje się z linią kolejową Gracze – Opole a dalej z drogą powiatową Gracze – Niemodlin – Skarbiszowice.
Długość trasy wariantu IV wynosi 11,5 km.
Wariant IV wskazano jako rekomendowany we wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach budowy drogi.
5. Obiekty inżynierskie:
Obiekty inżynierskie – 11 szt. + inne mniejsze obiekty inżynierskie – 7 szt.
Najważniejsze obiekty inżynierskie:
· MD-7 (nad rz. Ścinawa + stawy) – długość całkowita - 368 m
· WGP-8 (wiadukt nad linią PKP i drogą powiatową)– długość całkowita - 76,1 m
6. Węzły:
· węzeł „NIEMODLIN” – na skrzyżowaniu realizowanej obwodnicy z droga wojewódzką nr 405
· węzeł „SOSNÓWKA” z łącznikiem – dla skomunikowania realizowanej obwodnicy ze starodrożem drogi krajowej nr 46
III. Ochrona środowiska
Budowa ekranów akustycznych , przejść dla zwierząt średnich i małych (przejścia dla zwierząt zintegrowane).
Opis:
Lokalizacja inwestycji
Konsultant:
W dniu 17.05.2018 r. podpisano umowę na pełnienie nadzoru nad projektowaniem i realizacją robót oraz na zarządzanie Kontraktem z firmą INWEST – COMPLEX Sp. z o.o. z Gliwic.
Wykonawca:
W dniu 24.05.2018 r. podpisano umowę na zaprojektowanie i realizację przedmiotowej inwestycji z konsorcjum firm: Mota Engil Central Europe S.A. (Lider) / Himmel i Papesch Opole Sp. z o.o. (Partner).
Planowane parametry techniczne:
Zakres rzeczowy inwestycji
Parametry techniczne odcinka:
2+1 na odcinku w km 0+000-4+830
2x2 na odcinku w km 4+830-11+493