Rehabilitacja istniejącej i budowa drugiej jezdni na odcinku Radzymin - Wyszków na parametrach drogi ekspresowej z ograniczonym dostępem do drogi głównej (od km 31+844 do km 50+500)
Podstawowe informacje o inwestycji
Kategoria inwestycji: zrealizowana
Projektant: DHV POLSKA Sp. z o.o.
Wykonawca robót budowlanych: Konsorcjum spółek: Bilfinger Berger Polska S.A. / Przedsiębiorstwo Robót Mostowych MOSTY-ŁÓDŹ S.A.
Nadzór Inwestorski: Konsorcjum Egis Route - Scetauroute S.A. / Egis Poland Sp. z o.o.
Lata realizacji robót budowlanych: 2007r. - 2009r.
-
Data zawarcia umowy na wykonanie robót budowlanych: 08.12.2006r.
-
Przekazanie Placu Budowy: 05.01.2007r.
-
Czas trwania umowy: 15.01.2007r - 15.07.2009r.
-
Oddanie drogi do użytkowania: 31.07.2009r.
Źródło finansowania: Projekt Funduszu Spójności nr: 2004/PL/16/C/PT/002
Udział Funduszu Spójności: 83% kosztów kwalifikowanych
Lokalizacja w jednostkach administracyjnych: powiat wołomiński (Miasto i Gmina Radzymin, Gmina Klembów, Gmina Dąbrówka), powiat wyszkowski (Miasto i Gmina Wyszków, Gmina Zabrodzie)
Długość: 17,3 km
Opis inwestycji
Przebudowa istniejącej drogi krajowej nr 8 na odcinku od końca istniejącej obwodnicy Radzymina do początku projektowanej obwodnicy Wyszkowa polegająca na dobudowie drugiej jezdni i remoncie istniejącej, stanowiła część większego przedsięwzięcia, które obejmowało budowę drogi ekspresowej S8 po śladzie istniejącej drogi krajowej nr 8 na odcinku od Radzymina do Wyszkowa, wliczając w to budowę obwodnicy Wyszkowa oraz nową przeprawę mostową na Bugu.
Przedsięwzięcie to składało się z trzech odrębnych zadań:
-
Zadanie 1 Rehabilitacja nawierzchni istniejącej dwujezdniowej obwodnicy miasta Radzymina
-
Zadanie 2 Przebudowa istniejącej drogi krajowej nr 8 na odcinku od końca istniejącej obwodnicy Radzymina do początku projektowanej obwodnicy Wyszkowa polegająca na dobudowie drugiej jezdni i remoncie istniejącej
-
Zadanie 3 Budowa dwujezdniowej obwodnicy Wyszkowa nowym śladem z budową nowej przeprawy mostowej na Bugu
Wszystkie w/w zadania zostały zrealizowane
Cel inwestycji
Celem przebudowy było przekształcenie istniejącej drogi krajowej nr 8 w drogę ekspresową nr S-8, w tym przede wszystkim:
-
stworzenie bezpiecznego odcinka trasy drogowej zapewniającego wysoki komfort dalekobieżnego ruchu drogowego o dużych prędkościach podróżnych
-
dostosowanie drogi do prognozowanego ruchu (w tym szczególnie poprzez dobudowę drugiej jezdni oraz wzmocnienie nawierzchni jezdni istniejącej)
-
dostosowanie drogi do obowiązujących przepisów prawnych, w tym warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie
-
rozwiązaniu obsługi przyległego terenu, w tym w szczególności przez budowę równoległych dróg dojazdowych gospodarczych
Przebieg drogi
Droga ekspresowa S-8 prowadzona jest przy założeniu maksymalnego wykorzystania istniejącej nawierzchni jezdni drogi nr 8. Przedsięwzięcie inwestycyjne polegało na wybudowaniu drugiej jezdni drogi ekspresowej po stronie północnej lub południowej istniejącej jezdni z zachowaniem pasa rozdziału o szerokości 4,0m.
Podstawowe parametry techniczne
-
klasa techniczna - S droga ekspresowa
-
prędkość projektowa - 100 km/h
-
liczba pasów ruchu - 2 x 2 pasy (dwie jezdnie o dwóch pasach ruchu w każdym kierunku rozdzielone)
-
szerokości jezdni głównych: 2 x 7,00 m
-
szerokość pasa ruchu - 3.50 m
-
szerokość gruntowego pasa dzielącego: 4,00 m
-
szerokości pasów awaryjnych: 2,50 m (przy nowej jezdni) i 2,50 m (przy istniejącej jezdni)
-
szerokość pobocza: 0,75 m (przy braku barier ochronnych) lub 1,25 m (z barierami)
-
pochylenie skarp drogowych: 1:3 lub 1:1,5
-
skrajnia pionowa: 4,70 m
-
obciążenie nawierzchni: 115 kN/oś
-
kategoria ruchu: KR 6
Węzły
-
Radzymin II
-
Wola Rasztowska
-
Trojany
-
Niegów
-
Mostówka
Obiekty inżynierskie
-
Most na rzece Fiszor: cztery obiekty, pod projektowanym mostem przejście dla pieszych
-
Wiadukt nad linią kolejową (łącznica na węźle Radzymin II)
-
Wiadukty nad drogą S-8 w miejscach węzłów: 4 obiekty
-
Wiadukty na drogą S-8, przejazdy: 3 obiekty dla drogi klasy L z możliwością przekroczenia obiektu dla pieszych
-
Wiadukty ekologiczne nad drogą S-8: 2 przejście dla dużych zwierząt, jedno połączone z drogą gminną
-
Kładki dla pieszych: 2 kładki dla pieszych nad drogą S8
Ochrona środowiska
Rozwiązania minimalizujące wpływ inwestycji na środowisko
-
Ekrany akustyczne i wały ziemne przeciwhałasowe
-
Osłony izolacyjne z drzew i krzewów
-
Przejścia dla zwierząt wraz z wygrodzeniem drogi
-
Rowy trawiaste, zbiorniki retencyjne i separatory, oczyszczające wody spływające z drogi
Projektowana zieleń
W celu zrekompensowania strat w środowisku roślinnym w otoczeniu drogi oraz w celu stworzenia bariery izolacyjnej zostały wykonane uzupełniające nasadzenia z drzew i krzewów w formie nasadzeń rzędowych nieciągłych albo nasadzeń grupowych. Nasadzenia te będą pełniły rolę zarówno przyrodniczo-krajobrazową jak i izolacyjną przed hałasem i zanieczyszczeniami.