Podstawowe informacje o inwestycji
Kategoria inwestycji: w budowie
Stan przygotowania i realizacji na dzień 30.11.2012r.
Etap w realizacji
Wykonawca robót budowlanych Etapu I: J&P - AVAX S.A.
Nadzór inwestorski dla Etapu I: Konsorcjum firm: Zakład Budownictwa Mostowego Inwestor Zastępczy Sp. z o.o. , ECM Group Polska Sp. z o.o., SENER Sp. z o.o. , SENER Ingeneria y Sistemas S.A
Wartość Kontraktu Wykonawcy Etapu I: 869 mln zł
Planowane lata realizacji inwestycji:
Etap I:
Etap II:
Lokalizacja w jednostkach administracyjnych: Miasto Stołeczne Warszawa - miasto na prawach powiatu, powiat wołomiński (miasto Marki)
Długość: 11,7 km
Opis inwestycji
Etapowanie inwestycji
Inwestycję podzielono na dwa etapy:
Przebieg drogi
Przebudowywany odcinek drogi krajowej nr 8 do parametrów drogi ekspresowej S8 zaczyna się przed węzłem „Powązkowska" położonym na skrzyżowaniu drogi krajowej nr 8 z ulicą Powązkowską, a kończyć się za węzłem „Piłsudskiego", tzn. za skrzyżowaniem Trasy Armii Krajowej z ul. Piłsudskiego w Markach.
Podstawowe parametry techniczne
W związku koniecznością osiągnięcia powyższych parametrów przewidziano:
Węzły drogowe
Węzeł zlokalizowany na przecięciu Trasy Armii Krajowej z ul. Powązkowską - zapewnia wszystkie relacje ruchowe - pozostaje w obecnej postaci
Węzeł zlokalizowany na przecięciu Trasy Armii Krajowej z ul. Broniewskiego - zapewnia wszystkie relacje ruchowe - pozostaje w obecnej postaci (korekcie podlega usytuowanie barier ochronnych - przesuniecie na odległość 1 m od skrajnego pasa ruchu)
Węzeł zlokalizowany na przecięciu Trasy Armii Krajowej z ul. Marymoncką - dobudowa łącznicy z północy na zachód (z obiektem inżynierskim dla zapewnienia bezkolizyjnego przejścia dla pieszych). Węzeł zapewnia wszystkie relacje ruchowe (włączając do współpracy ulice Żelazowską i Włościańską).
Węzeł zlokalizowany na przecięciu Trasy Armii Krajowej z Wisłostradą - korekta wyjazdu łącznicy na kierunku z zachodu na północ/południe i pasa włączenia do łącznicy do Wisłostrady w kierunku południowym.
Węzeł zlokalizowany na przecięciu Trasy Armii Krajowej z ul. Modlińską - dobudowa jezdni głównych, dobudowa pasa włączenia łącznicy na kierunku z południa na zachód do łącznicy z kierunku północ na zachód oraz przebudowa łącznicy w kierunku Tarchomina i układu komunikacyjnego podłączenia obiektu handlowo-usługowego Auchan.
Węzeł zlokalizowany na przecięciu Trasy Armii Krajowej z ul. Marywilska - dobudowa jezdni głównych, układ łącznic pozostaje w obecnej postaci.
Węzeł zlokalizowany na przecięciu Trasy Armii Krajowej z ul. Łabiszyńską - dobudowa jezdni głównych, układ łącznic pozostaje w obecnej postaci.
Węzeł zlokalizowany na przecięciu Trasy Armii Krajowej z ul. Głębocką (Nowo-Wincentego): południowa strona drogi głównej - przebudowa łącznicy dwupasmowej dwukierunkowej łącznie ze skrzyżowaniem z ul. Głębocką i z drogą zbiorczo-rozprowadzającą, budowa nowej łącznicy jednokierunkowej po zachodniej stronie ul. Głębockiej, likwidacja wjazdu z drogi zbiorczo - rozprowadzającej na jezdnie drogi głównej.
Węzeł zlokalizowany na przecięciu Trasy Armii Krajowej z ul. Piłsudskiego - budowa łącznic bezpośrednich i skrzyżowania z sygnalizacja świetlną pod wiaduktami jezdni głównych. Likwidacja łącznicy „zawrotki" prowadzącej ruch z centrum handlowo-usługowego M1 w kierunku Centrum.
Każdy z węzłów realizuje wszystkie relacje ruchu. Cześć węzłów połączona jest drogami zbiorczo-rozprowadzającymi w zespoły węzłów. W takich przypadkach, aby skorzystać ze skrętu na danym węźle - zjazd z jezdni głównej na jezdnię zbierająco-rozprowadzającą następuje przed węzłem poprzednim. Wynika to z konieczności zachowania odpowiednich odległości pomiędzy wjazdami / wyjazdami na jezdni głównej.
Obiekty inżynierskie
Przedmiotowa inwestycja będzie obejmować 116 obiektów inżynierskich. Przewiduje się:
Urządzenia ograniczające uciążliwość drogi na środowisko
Zabezpieczenia klimatu akustycznego
Przy istniejącej drodze - Trasie Armii Krajowej stoi już blisko 9,5 km ekranów akustycznych.
Warunki zapisane w Decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody dla realizacji inwestycji w zakresie ochrony akustycznej wymagają znacznej modyfikacji istniejących zabezpieczeń akustycznych oraz ich rozbudowę. W związku z tym ochronę przeciwhałasową zaprojektowano przy pomocy środków stosowanych w obrębie pasa drogowego. Zaproponowano szereg rozwiązań z zakresu ochrony środowiska przed hałasem nazwanych generalnie „zespołami ekranów akustycznych", choć w niektórych przypadkach rozwiązania te są bliższe rozwiązaniom nie ekranów, a przykryciu tunelowemu trasy. Projektowane, jak również podwyższane ekrany akustyczne zostaną wykonane jako ekrany proste (pionowe), ekrany zagięte, ekrany w formie rozwiązań półtunelowych (pomiędzy ulicami Mickiewicza i Gwiaździstą oraz Wysockiego i Łabiszyńską). W ramach projektu przewidziano zamontowanie dyfraktorów na górnej krawędzi ekranów półtunelowych. Na ekranach zagiętych i pionowych dyfraktory zostaną zamontowane na wybranych odcinkach projektowanej trasy.
Po oddaniu inwestycji do użytkowania należy wykonać także poinwestycyjne badania skuteczności zastosowanych rozwiązań ochronnych.
Ochrona wód powierzchniowych i podziemnych
Na terenie lewobrzeżnej Warszawy analizowana droga odwadniana będzie w dużej mierze tak jak w stanie istniejącym - do kanalizacji. Nie wystąpi zatem zagrożenie dla wód powierzchniowych i podziemnych i nie ma powodu stosowania dodatkowych urządzeń ochronnych. Problem ochrony środowiska wodnego występuje natomiast po prawej stronie Wisły. Na odcinku od Kanału Bródnowskiego do Marek spływy opadowe z drogi odprowadzane będą do otwartych rowów przydrożnych a następnie do rowu melioracyjnego nr 10. Zgodnie z zapisami decyzji środowiskowej na tym odcinku, przed wprowadzeniem spływów opadowych do w/w rowu melioracyjnego konieczne będzie ich oczyszczenie w odpowiednich urządzeniach do separacji zawiesin. Dlatego też przewiduje sie, że ścieki opadowe przed dopływem do rowu melioracyjnego nr 10 będą przepływać przez ciąg następujących urządzeń:
Pozostałe rowy przydrożne na terenie projektowanej inwestycji również zostaną uszczelnione
Projektowana zieleń
W ramach działań związanych z ochroną środowiska konieczne jest wprowadzenie nowych nasadzeń roślinnych, harmonizujących z istniejącym zagospodarowaniem pasa drogowego i terenów z nim sąsiadujących.
Nowe nasadzenia zieleni oraz uzupełnienia zieleni istniejącej wzdłuż drogi podniosą wartość przyrodniczą okolicznego terenu i walory estetyczne trasy.
Przewiduje sie, że przebudowa Trasy Armii Krajowej będzie miała pozytywne znaczenie dla funkcjonowania sieci dróg w aglomeracji warszawskiej. Trasa w stanie obecnym - niedostosowana do parametrów drogi klasy S - powoduje duże utrudnienia w ruchu, narastające natężenie ruchu pojazdów znaczne zmniejsza jej przepustowość. Wzrost płynności ruchu szczególnie przez Most Grota-Roweckiego w kierunku praskim poprawi komfort podróży przy jednoczesnym zmniejszeniu jej uciążliwość zarówno dla ludzi, jak też dla przyrody ożywionej.