Prawie miesiąc wcześniej niż przewidywano, 29 czerwca 2017 r. zakończyła się budowa odcinka S7 od ul. Christo Botewa do ul. Igołomskiej w Krakowie wraz z najdłuższym w Małopolsce ponad 700 metrowym mostem na Wiśle. Ten odcinek jest jednocześnie fragmentem bardzo ważnej dla ruchu tranzytowego drogi ekspresowej S7, która po wybudowaniu wszystkich odcinków połączy północ z południem kraju.
Odcinek drogi ekspresowej S7 od węzła Przewóz do węzła Kraków Nowa Huta ( poprzednie nazwy robocze w. Rybitwy – w. Igołomska) jest kontynuacją istniejącego już odcinka S7 od węzła Bieżanów na A4 do ul. Christo Botewa , przebiegającego na terenie Krakowa. W efekcie wybudowanie drogi ekspresowej do ul. Igołomskiej (to jednocześnie droga krajowa nr 79 ) powstała wschodnia obwodnica Krakowa. Dzięki temu zmniejszy się oddziaływanie ruchu na centrum miasta oraz dzielnice Podgórze i Nowa Huta. Połączone zostały wszystkie wyloty dróg krajowych z miasta : nr 94, nr 79, nr 44 i nr 7 (Zakopianka), co umożliwi przeniesienie ruchu tranzytowego z równoleżnikowego ciągu ulic Krakowa na nową drogę ekspresową i istniejącą obwodnicę A4. Wzrośnie bezpieczeństwo i komfort jazdy, skróci się czas przejazdu i upłynni ruch tranzytowy.
Inwestycja ta objęła nie tylko budowę ok. 4,5 km odcinka drogi ekspresowej dwujezdniowej, po trzy pasy w każdym kierunku, ale także dwóch równoległych mostów na Wiśle o długości ok. 706,0 m jeden i 695,70 m drugi. Konstrukcję nośną przęseł nurtowych mostów o rozpiętości 200 m każde, stanowi ustrój podwieszony wantowy z czterema pylonami ( po dwa dla każdej jezdni) o wys. 63,0 m.
Wybudowano także 12 innych obiektów inżynierskich ( mostów i wiaduktów) . Przebudowano drogę krajową nr 79 ( ul. Igołomska ) z jednojezdniowej na dwujezdniową, na odcinku 1.55 km. Przebudowa Igołomskiej objęła odcinek od ul. Ptaszyckiego do ul. Giedroycia, a ul. Ujastek od ul. Ptaszyckiego do kopca Wandy. Wybudowano dwa dwupoziomowe węzły drogowe: węzeł Przewóz (robocza nazwa węzła stosowana w trakcie budowy Rybitwy) i węzeł Kraków Nowa Huta ( robocza nazwa Igołomska ).
W ramach inwestycji przebudowano istniejącą linię tramwajową, sieci wodociągową, gazową, teletechniczną energetyczną i ciepłowniczą. Wybudowano kanalizację deszczową, oświetlenie, ekrany dźwiękochłonne o dł. ok. 4,6 km, posadzono zieleń izolacyjną.
Wykonawcą inwestycji była firma Strabag . Realizacja kontraktu rozpoczęła się 22.07.2014 r. i miała trwać 36 miesięcy bez wliczania okresów zimowych ( od 15 grudnia do 15 marca ). Trwała prawie miesiąc krócej. Kosztowała prawie 528 mln 899 tys. zł brutto. Inwestycja jest współfinansowana przez Unię Europejską, Fundusze Europejskie Infrastruktura i Środowisko.
http://s7botewaigolomska.pl