S8 Rawa Mazowiecka - granica województwa


Oddział - Łódź

Długość - 22,8 km

Obecny Etap - w użytkowaniu

Lata realizacji 2010 - 2012

Wartość projektu - 591.107.921,4 mln PLN w tym prace budowlane - 465.671.161,9 mln PLN.

 

27.10.2010 -  Podpisnie umowy na nadzór - firma LAFRENTZ.

29.10.2010 - Podpisanie umowy na  budowę i projekt - wykonawca konsorcjum firm:

Bilfinger - Berger Drogownictwo S.A. LIDER 

Erbud S.A. - PARTNER

12.09.2009 - umowa o dofinansowanie z POIiŚ 06.01.00-00-041/11-00 po aneksie nr 2 na kwotę 561.528.443,7  PLN

 

Opis inwestycji

 

Droga krajowa nr 8 została przebudowywana do standardu drogi ekspresowej na odcinku 22,8 km od Rawy Mazowieckiej do granicy województwa (od km 386+000 do km 408+805). Przedsięwzięcie było realizowane w systemie Zaprojektuj i Zbuduj. Po przebudowie dostęp do nowej drogi został ograniczony, (z zachowaniem połączeń poprzecznych przeciętych drogą ekspresową a także zapewnieniu obsługi komunikacyjnej przyległego terenu). Nowa trasa spełnia przede wszystkim funkcję drogi tranzytowej, łączącej centrum kraju z jego południową częścią oraz z autostradą A1. Połączenia z istniejącą siecią komunikacyjną są obsługiwane przez węzły drogowe, zaś obsługa ruchu lokalnego została przejęta przez projektowane drogi lokalne i dojazdowe. Wybudowano także połączenia istniejących miejsc obsługi podróżnych z drogą ekspresową. Podróżni mają więc kilkanaście miejsc (dla obu kierunków ruchu), gdzie mogą odpocząć i posilić się. Nowa droga ekspresowa biegnie w śladzie dawnej  drogi krajowej nr 8. Ma dwie jezdnie, po dwa pasy o szerokości 3,5 metra każdy w jednym  kierunku. Dodatkowo na każdej z jezdni wybudowano pas awaryjny o szerokości 2,5 metra, zaś pobocze gruntowe jest nie węższe niż 1,25 metra. Obie jezdnie zostały oddzielone pasem rodziału o szerokości 4 metrów.  Maksymalny nacisk na oś dopuszczony na przebudowanej trasie wynosi 11,5 tony na oś pojazdu. Warto zaznaczyć, że nowa trasa ma nawierzchnię betonową, co znacznie podniosło jej trwałośći wydłużyło okresy międzyremontowe. Inwestycja zapewnia bardzo wygodne i bezpieczne skomunikowanie lokalnych dróg z trasą ekspresową za pośrednictwem czterech węzłów, jakie znajdują się na 22,8 kilometrowym odcinku. Oznacza to, że na nową drogę będzie można się dostać średnio co 5,5 kilometra. Dotarcie do węzłów umożliwiają drogi ruchu lokalnego, jakie pojawiły wzdłuż trasy na większości jej odcinków. Należy tu dodać, że wszystkie drogi; wojewódzkie, powiatowei gminne przecinające przyszłą drogę S-8 zostały w tych miejscach przebudowane.  Niezależnie powstało jeszcze wiele; wiaduktów, mostów, przejazdów gospodarczych, przejść dla zwierząt i przejść podziemnych. Przy projektowaniu nowej trasy zadbano także o wygodę zarówno okolicznych mieszkańców, jak i kierowców. Miejsca obsługi podróżnych zostały oświetlone,a wzdłuż trasy, w miejscach zamieszkałych wybudowano ekrany akustyczne. Przy projektowaniu nowej trasy zadbano też o ekologię, w miejsce usuniętych na potrzeby budowy roślin pojawiły się nowe nasadzenia a droga wyposażona została w urządzenia oczyszczające wodę deszczową i z roztopów. O bezpieczeństwo podróżnych dbają nie tylko tradycyjne elementy takie jak; znaki pionowe i poziome, czy bariery energochłonne ale także cały system telematyczny sterujący znakami zmiennej treści i detektorami pogodowymi.

 

Podstawowe parametry techniczne

 

Klasa drogi - S

Liczba pasów 2  dla każdego kierunku jazdy.

Szerokość pasa ruchu - 3,5 m.

Nawierzchnia betonowa.

 

Obiekty inżynierskie

 

Na odcinku Rawa Mazowiecka - granica wojeówdztwa powstało 17 obiektów inżynierskich: w tym wiadukty, mosty, przejazdy gospodarcze, przepusty i przejcia dla pieszych. Trasa skomunikowana jest z innymi drogami za pośrednictwem 4 węzłów drogowych: Julianów, Babsk, Kowiesy i Huta Zawadzka.

 

Ochrona środowiska

 

W ramach ochrony środowiska zbudowano 1 duże przejście dla zwierząt dla zwierząt, 7 mniejszych - dolne przejść oraz przepustów, a także ekrany dźwiękochłonne zgodnie z decyzją środowiskową, o łącznej długości 14,5 km po obu stronach drogi.

 

MOP-y

 

W ramach projektu na opisywanym odcinku drogi nie powstał żaden MOP ale nowa trasa została podłączona do istniejących wcześniej prywatnych: restauracji, parkingów, stacji paliw i hoteli za pomocą dróg zbiorczych, co zapewnia podróżnym duży komfort.