S14 Odcinek Węzeł Dobroń – Łódź (zachodnia obwodnica Pabianic S-14 + dk 14 bis) II


Oddział - Łódź

Długość - 15,2 km.

Obecny etap - w użytkowaniu

Lata realizacji - 2010 - 2012

Wartość projektu (łączna) - 517,2 mln PLN.

 

15.07.2010 - Podpisanie umowy z Konsultantem - konsorcjum firm:

   BUICH Sp. j. - LIDER

   Tebodin SAP - Projekt Sp. z.o.o.- partner

 

18.06.2010 - Podpisanie umowy z wykonawcą: konsorcjum firm:

 - Hermann Kirhcner Polska Sp. z o.o.- LIDER

 - Hermann Kirhcner Bauunternehmung Gmbh - partner

 - Strabag Sp. z o.o. - partner

 - Intercor  Sp. z o.o - partner

 

Opis inwestycji

 

Zachodnia obwodnica Pabianic ma łączną długość 15,2 km ( w tym 9,6 km drogi S i 5,6 km drogi GP) i łączy Dobroń z Łodzią i Ksawerowem. Odcinek S-14 ma długość 9,6 km a pozostały odcinek tzw. DK 14 bis, to łącznik do drogi krajowej nr 14. Trasa przebiega przez teren miasta Łodzi na granicy z gminą Ksawerów, a także przez gminy; Pabianice i Dobroń. Zarówno droga ekspresowa S14, jak i DK 14 bis, mają po dwa pasy ruchu w każdym kierunku po 3,5 metra szerokości każdy. Należy dodać, że w przyszłości będzie możliwe dobudowanie trzeciego (wewnętrznego) pasa na odcinku S-14. (W przypadku DK14 bis są dwa pasy ruchu dla każdego kierunku jazdy). Na odcinku drogi ekspresowej wybudowane są pasy awaryjne o szerokości 2,5 każdy. Obie drogi mogą przenosić najcięższy ruch, przystosowane są bowiem do obciążenia 11,5 tony na oś pojazdu. Aby nowa inwestycja mogła sprawnie funkcjonowała na obecną chwilę, wybudowano trzy węzły drogowe; Rypułtowice (DK14bis/ul. Rypułtowickaw Łodzi), Pabianice Północ (S14/DK71), Dobroń (S14/DW482).  Ponadto na w ramach przedsięwzięcia powstało; 11 wiaduktów, 1 most, jedno przejście dla zwierząt oraz liczne przepusty i małe mosty pod drogą. Obwodnica jest częścią drogi ekspresowej S14 łączącej drogę ekspresową S-8 (okolice Dobronia) z autostradą A-2 i DK 1 w okolicach  Emilii.Projekt  jest współfinansowany w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

 

Podstawowe parametry techniczne

 

Klasa drogi - S/GP

Liczba pasów 2 (docelowo 3) dla każdego kierunku jazdy w przypadku S i 2 pasy odocelowo dla DK.

Szerokość pasa ruchu - 3,5 m.

Nawierzchnia bitumiczna.

 

Obiekty inżynierskie

 

Na zachodniej obwodnicy Pabianic wybudowano: 1 most, 11 wiaduktów i mostów, oraz 27 przepustów.

 

Węzły

 

W ramach budowy powstały trzy węzły drogowe: Dobroń (S14/DW482), Pabianice Północ (S14/DK71) i Rypułtowice DK14bis/ul. Rypułtowicka w Łodzi.

 

Ochrona środowiska

 

Za ochronę środowiska odpowiadają liczne przejścia i przepusty dla zwierząt (w tym jedno duże - górne), a także ekrany dźwiękochłonne.

 

MOP-y

 

Na opisywanym odcinku nie został wybudowany żaden MOP.

 

Obwodnica została oddana do ruchu w nocy z 13 na 14 lipca 2012 roku.