Obwodnica Żar


 

Budowa całej obwodnicy odbywała się w trzech etapach i  kosztowała 11,8 mln euro (5,35 to środki unijne), ma 28 km długości, opasuje 70 proc. Żar.

 

Pierwszy południowo-wschodni odcinek żarskiej obwodnicy został oddany do użytku w grudniu 1998 r. W ciągu drogi krajowej 27 powstała Trasa XXX-lecia, 2,6 km jezdni kosztowało 2,5 mln euro (0,9 mln to środki unijne).

 

Budowa drugiego etapu została zakończona pod koniec 2000 r. W północno-zachodniej części Żar powstało kolejne 4,12 km jezdni, za 1,95 mln euro (1,61 z Unii). Do tego po przeciwległej południowej stronie pierwszej części obwodnicy zmodernizowano ok. 19 km drogi krajowej nr 27, za 5,5 mln euro (1,5 z Phare).

 

Ostatni trzeci odcinek żarskiej obwodnicy został oddany do użytku w 2005 roku. Fragment drogi o długości 2,355 km ciągnie się od ul. Zielonogórskiej do ulicy Żagańskiej, czyli po wschodniej stronie miasta i stanowi przedłużenie oraz jednocześnie zakończenie wybudowanych już dwóch odcinków obwodnicy, razem z którymi w pełni omija miasto. Na początku i na końcu trasy znajdują się pięciowylotowe ronda. W zakres zadania wchodziła m.in. gruntowna przebudowa 19,4-metrowego mostu przez rzekę Żarkę.

Przy budowie drogi dodatkowo przebudowane zostały sieci: telekomunikacyjna, energetyczna, gazowa oraz oświetlenie drogi. Powstała również kanalizacja deszczowa oraz zabezpieczenia chroniące środowisko w postaci ekranów akustycznych, wałów ziemnych i zieleni. Wybudowano także chodniki i ścieżki rowerowe.

 

Budowa kosztowała 1,87 mln euro, w tym współfinansowanie Phare to 1,34 mln euro.
Jezdnia o nośności 115 kN/oś ma szerokość 7 m, a pobocza 2,25 m.
Dzięki kompletnej obwodnicy połączone zostały drogi wyjazdowe do Żagania, Zielonej Góry, Lubska, do przejścia granicznego w Olszynie i Łęknicy albo na Przewóz i Wrocław w kierunku autostrady.

 

Wybudowanie ostatniego fragmentu obwodnicy spowodowało połączenie wszystkich dróg krajowych wchodzących do miasta. Bez problemu można dojechać do strefy inwestycyjnej na lotnisku. Wyeliminowało to ruch tranzytowy przejeżdżający przez centrum samochodów, głównie ciężarowych. Budowa obwodnicy służy również poprawie bezpieczeństwa w mieście i zahamowaniu dewastacji miejskich dróg i budynków.