Droga ekspresowa S3 Obwodnica Gorzowa Wlkp.
oddział: Zielona Góra
długość – 11,6 km
obecny etap – oddany do użytku
lata realizacji: 2014 - 2017
wartość robót: 289 mln zł
1. Etap zrealizowany:
02.09.2009 - wydanie decyzji środowiskowej
28.01.2014 - uzyskanie decyzji na realizację inwestycji drogowej
30.09.2014 - podpisanie umowy
30.09.2014 - rozpoczęcie budowy
09.10.2017 - oddanie do użytku
Więcej na stronie internetowej inwestycji: http://www.drogas3.pl/
II. Opis inwestycji
1. Przebieg drogi
Przedmiotem inwestycji jest budowa drugiej (prawej) jezdni zachodniej obwodnicy Gorzowa Wielkopolskiego w ciągu drogi ekspresowej S-3, o długości 11,66 km. Obwodnica łączy odcinek drogi S-3 Szczecin – Gorzów Wielkopolski z odcinkiem S-3 Gorzów Wielkopolski – Międzyrzecz. Budowany odcinek trasy S3 stanowi III etap budowy zachodniej obwodnicy Gorzowa Wlkp. i ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa i płynności ruchu tranzytowego oraz usprawnienie połączeń obwodnicy z lokalną siecią drogową. Obwodnica łączy odcinek drogi S-3 Szczecin – Gorzów Wielkopolski z odcinkiem S-3 Gorzów Wielkopolski – Międzyrzecz.
2. Podstawowe parametry techniczne
- klasa drogi S 2/2
- prędkość projektowa - 100 km/h
- prędkość miarodajna - 110 km/h
- szerokość pasa ruchu - 3.50 m,
- szerokość pasa awaryjnego 2.5m,
- podstawowa szerokość pobocza gruntowego – 1,25 m
- obciążenie – 115 kN/oś
3. Zakres inwestycji
Realizowane przedsięwzięcie obejmowało budowę drugiej, zachodniej jezdni obwodnicy o długości 11,66 km, biegnącej równolegle do istniejącej już jezdni lewej oddzielonej od niej pasem rozdziału o szer. 4 m, a ponadto:
- Budowę obiektów (równolegle do obiektów istniejących),
- Przebudowę 3 węzłów drogowych
- Przedłużenie wszystkich przepustów drogowych: gospodarczych i na ciekach.
- Budowę kanalizacji deszczowej.
- Przebudowę sieci infrastruktury technicznej kolidującej z projektowaną drogą.
- Budowę urządzeń ochraniających środowisko (ekrany akustyczne).
- Wykonywanie nasadzeń zieleni ozdobnej i izolacyjnej.
4. Obiekty inżynierskie:
- WD-1 w km 1+000 - czteroprzęsłowy wiadukt drogowy na węźle Gorzów Północ nad ul. Szczecińską: szerokość wiaduktu 14,30 m, długość 90,7 m;
- WD-2 w km 1+813,6 - kładka dla pieszych w ciągu ul. Małyszyńskiej: dwuprzęsłowa, dł. 75 m, szer. 5,0 m, w miejsce istniejącego przejścia podziemnego;
- WD-3A – przepust na ciągu pieszo-rowerowym przez łącznicę C4 węzła Gorzów Zachód;
- WD-3B - przejazd gospodarczy przez łącznicę C3;
- WD-4 w km 4+518,5 - sześcioprzęsłowy wiadukt na węźle Gorzów Zachód w ciągu obwodnicy, nad nieczynną linią kolejową Gorzów - Myślibórz oraz ul. Kostrzyńską. Szerokość wiaduktu wynosi 14,23m, a jego długość 125,2 m.
- WD-5 w km 4+474,4,5 - wiadukt drogowy na węźle Gorzów Zachód w ciągu łącznicy zjazdowej z obwodnicy na ul. Kostrzyńską w Gorzowie. Długość wynosi 100.00 m, szerokość 12 m;
- WD-6 w km 4+922,0 - trójprzęsłowy wiadukt w ciągu obwodnicy nad linią kolejową Tczew-Kostrzyn. Długość obiektu wynosi 50,50 m, a szerokość 14,30 m;
- WD-7 w km 5+169,0 - jednoprzęsłowy wiadukt nad ul. Dolną. Długość całkowita obiektu wynosi 43,0 m, szerokość 14,20 m;
- M-1 w km 7+233,6 - dwunastoprzęsłowy obiekt mostowy przez rzekę Wartę o całkowitej długości 729 m i szer. 14,4 m. Most składał się będzie z dwóch sekcji: nurtowej o długości ok. 120 m, o konstrukcji zespolonej z dźwigarów stalowych, skrzynkowych i płyty żelbetowej wzmocnionej łukiem z konstrukcji stalowej oraz sekcji zalewowej w formie estakady o konstrukcji ze stalowych dźwigarów skrzynkowych i płyty żelbetowej;
- WD-8 w km 7+884,6 przejazd gospodarczy (przedłużenie istniejącego obiektu);
- WD-9 w km 10+107,5 - trzyprzęsłowy wiadukt na węźle Gorzów Południe w ciągu obwodnicy nad ul. Kasprzaka. Długość obiektu wynosi 38,0 m, szerokość 14,3 m.
5. Węzły
- Gorzów Północ (rozbudowa)
- Gorzów Zachód
- Gorzów Południe (przebudowa)
III. Ochrona środowiska
Budowa ekranów akustycznych, przejścia dla zwierząt. Nasadzenia drzew i krzewów.
Szczegółowe informacje o inwestycji:
www.drogas3.pl