oddział: Zielona Góra
długość – 6,37 km
obecny etap – oddany do użytku
lata realizacji: 2014 - 2017
wartość robót: 102 mln zł
1. Etap zrealizowany:
08.10.2009 - wydanie decyzji środowiskowej
23.12.2013 - uzyskanie decyzji na realizację inwestycji drogowej
17.11.2014 - podpisanie umowy
17.11.2014 - rozpoczęcie budowy
19.10.2016 - oddanie do użytku
Więcej na stronie internetowej inwestycji: http://www.drogas3.pl/
II. Opis inwestycji
1. Przebieg drogi
Przedmiotem inwestycji była budowa drugiej jezdni obwodnicy Międzyrzecza w ciągu drogi ekspresowej S-3 o długości ok. 6.37 km. Odcinek obwodnicy omija miasto Międzyrzecz z zachodniej strony i w całości przebiega po terenach niezabudowanych o konfiguracji płaskiej, będących w użytkowaniu rolniczym i leśnym. Tyko końcowy odcinek obwodnicy w obrębie węzła południowego posiada konfigurację falistą.
2. Podstawowe parametry techniczne
- klasa drogi S 2/2
- prędkość projektowa - 100 km/h
- prędkość miarodajna - 110 km/h
- szerokość pasa ruchu - 3.50 m,
- szerokość pasa awaryjnego 2.5m,
- podstawowa szerokość pobocza gruntowego – 1,25 m
- obciążenie – 115 kN/oś
3. Zakres inwestycji
Realizowane przedsięwzięcie obejmuje budowę drugiej, zachodniej jezdni obwodnicy o długości 6,4 km, biegnącej równolegle do istniejącej już jezdni lewej oddzielonej od niej pasem rozdziału o szer. 4 m, a ponadto:
- budowę węzła drogowego Międzyrzecz w miejscu przecięcia obwodnicy z drogą wojewódzką nr 137,
- korekta łącznic na węzłach Międzyrzecz Północ i Międzyrzecz Południe w sposób umożliwiający wbudowanie dodatkowej jezdni.
- budowa 6 obiektów inżynierskich:
- ok. km 0+738.30 – przedłużenie istniejącego przejścia podziemnego dla pieszych
- konstrukcji ze stalowych blach karbowanych,
- k. km 2+532 – most równoległy do istniejącego w ciągu obwodnicy nad linią kolejową Wierzbno–Rzepin, drogą powiatową nr 11559 i rzeką Obra, o długości ok. 300 m, - ok. km 2+997.50– przedłużenie istniejącego przejścia podziemnego dla pieszych o konstrukcji ze stalowych blach karbowanych,
- ok. km 3+583 – wiadukt równoległy do istniejącego w ciągu obwodnicy nad drogą wojewódzką nr 137 o długości ok. 50 m – w miejscu budowy węzła drogowego Międzyrzecz,
- ok. km 5+789.15 – przedłużenie istniejącego przejazdu gospodarczego nad drogą czołgową o konstrukcji ze stalowych blach karbowanych,
- ok. km 5+899 – wiadukt równoległy do istniejącego w ciągu obwodnicy nad łącznicami węzła Międzyrzecz Południe o długości ok. 41 m.
- budowa dróg zbiorczych.
4. Obiekty inżynierskie:
- ok. km 0+739 – przedłużenie istniejącego przejścia podziemnego dla pieszych o konstrukcji ze stalowych blach karbowanych,
- ok. km 2+532 – most równoległy do istniejącego w ciągu obwodnicy nad linią kolejową Wierzbno–Rzepin, drogą powiatową nr 11559 i rzeką Obra, o długości ok. 300 m,
- ok. km 2+997– przedłużenie istniejącego przejścia podziemnego dla pieszych o konstrukcji ze stalowych blach karbowanych,
- ok. km 3+583 – wiadukt równoległy do istniejącego w ciągu obwodnicy nad drogą wojewódzką nr 137 o długości ok. 50 m – w miejscu budowy węzła drogowego Międzyrzecz Zachód,
- ok. km 5+789 – przedłużenie istniejącego przejazdu gospodarczego nad drogą czołgową o konstrukcji ze stalowych blach karbowanych.
- ok. km 5+899 – wiadukt równoległy do istniejącego w ciągu obwodnicy nad łącznicami węzła Międzyrzecz Południe o długości ok. 41 m.
5. Węzły
- Międzyrzecz Północ (przebudowa)
- Międzyrzecz Zachód
- Międzyrzecz Południe (przebudowa)
III. Ochrona środowiska
Zostały wybudowane przejścia dla zwierząt, nasadzenia drzew i krzewów.
Szczegółowe informacje o inwestycji:
www.drogas3.pl