oddział: Lublin
długość – 4,4 km
obecny etap – w realizacji
lata realizacji: 2011 - 2012
wartość projektu ok. 48,9 mln zł
Etap zrealizowany:
opracowano: dokumentację techniczną w stadium Koncepcji Programowej, Projektu Budowlanego, Projektu Wykonawczego i Dokumentów Przetargowych.
29.04.2010 r. - uzyskano decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach.
Wniosek do Burmistrza Miasta i Gminy Frampol
Streszczenie raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko
Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację inwestycji
12.08.2010 r. - uzyskano decyzję pozwolenia wodno prawnego.
18.08.2010 r. – złożono wniosek do Wojewody Lubelskiego o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizacje inwestycji drogowej.
10.11.2010 r. – uzyskano decyzję Wojewody Lubelskiego o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej.
22.10.2010 r. – ogłoszono przetarg na wykonawcę robót budowlanych.
22.12.2010 r. – wybrano najkorzystniejszą ofertę, konsorcjum firm: HAK Construction oraz Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych FART, wartość robót budowalnych 33 059 430,64 zł
7.01.2011 r. - podpisano umowę z wykonawcą, czas realizacji 20 miesięcy.
2.02.2011 r. - przekazano plac budowy wykonawcy z poleceniem rozpoczęcia robót od dn. 10.02.2011 r.
10.12.2012 r. - oddano do użytku
II. Opis inwestycji
Przebieg drogi:
Projektowana obwodnica m. Frampol przebiega przez teren Gminy Dzwola (powiat janowski) i Gminy Frampol (powiat biłgorajski), omijając miejscowość od strony północnej. Początek znajduje się w km 223+954 istniejącej DK74. Obwodnica na odcinku 400 m przebiega z wykorzystaniem istniejącego ciągu drogowego, następnie odchyla się w kierunku północnym omijając istniejącą zabudowę m. Frampol oraz istniejący cmentarz usytuowany na obrzeżach miasta by wrócić do istniejącego przebiegu DK74. Na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką 835 powstanie rondo. Na początku i końcu obwodnicy usytuowano skrzyżowania umożliwiające dojazd do Frampola po starym przebiegu DK74.
Mapa orientacyjna inwestycji
Podstawowe parametry techniczne:
Zakres inwestycji:
Budowa drogi jednojezdniowej z dwoma pasami ruchu klasy GP wraz z siecią powiązań (skrzyżowań) projektowanej obwodnicy północnej miasta Frampol z innymi drogami publicznymi. Budowa dróg stanowiących połączenie istniejącej drogi krajowej nr 74 oraz istniejącej drogi powiatowej z projektowaną obwodnicą. Budowa dróg dojazdowych po obu stronach projektowanej obwodnicy, obsługujących tereny przez nią podzielone (o łącznej długości ok. 5 km). Budowa ciągu pieszo-rowerowego, systemu odwodnienia, oświetlenia skrzyżowań oraz usuniecie kolizji z urządzeniami obcymi uzbrojenia terenu.
Wariantowanie przebiegu drogi:
Na etapie prac koncepcyjnych zaproponowano kilka wariantów przebiegu przyszłej obwodnicy. Wariantem wyjściowym dla wszystkich analizowanych przebiegów był wariant I, uwzględniający przebieg i parametry techniczne obwodnicy zgodnie ze „Studium Techniczno-Ekonomicznym (STE) przebiegu drogi krajowej Nr 74 na odcinku Janów Lubelski - Frampol - Szczebrzeszyn - Zamość - Hrubieszów" wykonanym w 2002 r. i zatwierdzonym przez Komisję Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad w 2004 roku. Przebieg obwodnicy wg tego wariantu jest również zgodny z dokumentami planistycznymi Miasta i Gminy Frampol:
Realizacja inwestycji wg tego wariantu uwzględnia w I etapie budowę fragmentu wschodniej obwodnicy Frampola w ciągu drogi wojewódzkiej nr 835 wg przebiegu przewidzianego w dokumentach planistycznych Miasta i Gminy Frampol. Połączenia projektowanej trasy z istniejącą siecią dróg publicznych przewidziano poprzez skrzyżowania: skanalizowane z istniejącą drogą krajową, bezkolizyjne (wiadukt drogowy/most) z istniejącą drogą gminną, rondo z istniejącą drogą wojewódzką nr 835, skanalizowane z ew. planowanym przebiegiem obwodnicy wschodniej w ciągu drogi wojewódzkiej nr 835.
Na etapie szczegółowej analizy na bazie wariantu I powstały warianty:
wariant IIA, uwzględniający w I etapie realizacji budowę fragmentu ew. planowanej wschodniej obwodnicy m. Frampol w ciągu drogi wojewódzkiej nr 835 i zakładający sieć powiązań projektowanej obwodnicy z istniejącą siecią dróg publicznych jak w wariancie I (analogiczna lokalizacja skrzyżowań),
wariant IIB, nie uwzględniający w najbliższej perspektywie czasowej realizacji wschodniej obwodnicy m. Frampol w ciągu drogi wojewódzkiej nr 835 i o sieci powiązań z istniejącymi drogami publicznymi niezależnej od jej budowy (istniejącą drogę krajową i drogę powiatową włączono bezpośrednio do projektowanej obwodnicy w ciągu DK74), ale o analogicznej jak w wariancie I lokalizacji skrzyżowań (oznaczałoby to niewielkie koszty przebudowy inwestycji w wypadku ew. realizacji obwodnicy wschodniej).
Warianty I, IIA, IIB we wstępnej fazie prac projektowych zostały poddane opinii jednostek samorządowych, zarządców dróg i Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków w Lublinie. Uwzględniając zebrane zalecenia, opinie i uwagi, po ich szczegółowej analizie powstały kolejne warianty.
wariant III na bazie wariantu IIA
W wariancie tym nieznacznej zmianie uległ przebieg obwodnicy - trasę przesunięto w kierunku północno-wschodnim, poza granicę administracyjną m. Frampol. Podobnie, celem ominięcia granic administracyjnych m. Frampol, przebieg ew. obwodnicy wschodniej został „lekko" zmieniony w stosunku do przebiegu przewidzianego w dokumentach planistycznych Miasta i Gminy Frampol (został przesunięty „bardziej" na wschód). Planowana sieć połączeń projektowanej obwodnicy w ciągu DK74 z istniejącą siecią dróg publicznych: skrzyżowanie skanalizowane z istniejącą droga krajową nr 74, bezkolizyjne (wiadukt drogowy/most) z istniejącą drogą gminną, rondo z istniejącą drogą wojewódzką nr 835, rondo z ew. planowaną obwodnicą wschodnią w ciągu drogi wojewódzkiej nr 835.
wariant IV - na bazie wariantu IIB
Z uwagi na stanowisko Zarządu Dróg Wojewódzkich w Lublinie, z którego jednoznacznie wynika brak możliwości budowy w najbliższej perspektywie czasowej wschodniej obwodnicy m. Frampol w ciągu drogi wojewódzkiej nr 835 opracowano wariant niezależny od jej budowy o normatywnej odległości między skrzyżowaniami już w I etapie realizacji (nie ma konieczności uzyskania odstępstwa od warunków technicznych). Planowana sieć połączeń projektowanej obwodnicy w ciągu DK74 z istniejącą siecią dróg publicznych: skanalizowane z istniejącą drogą krajową nr 74, bezkolizyjne z drogą gminną (wiadukt drogowy/most), rondo z istniejącą dw nr 835, skanalizowane z istniejącą DK74 i drogą powiatową o zmienionym przebiegu.
Profile wariantów III-go i IV-go zostały poddane analizie wysokościowej, która została przeprowadzona w celu poszukiwania optymalnej niwelety uwzględniającej zarówno warunki bezpieczeństwa użytkowników i niezbędne wyniesienie niwelety nad charakterystyczną pokrywę śnieżną jak i ochronę planistyczną m. Frampol. W wyniku przeprowadzonej analizy wysokościowej powstały warianty IIIA i IVA, których przebieg, sieć powiązań komunikacyjnych i lokalizacja skrzyżowań jest identyczna jak odpowiednio w wariantach III i IV, ale których wysokość nasypów jest mniejsza od wariantów wyjściowych średnio o ok. 0,5 -0,8 m.
W postępowaniu środowiskowym prowadzonym przez odpowiedni organ na etapie uzyskiwania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach za najkorzystniejszy uznano wariant IVA, który jest wariantem przebiegu obwodnicy m. Frampol przyjętym do realizacji.
Obiekty inżynierskie:
Wiadukt nad istniejącą drogą gminną, przejścia dla zwierząt (6 szt.) i przepusty
III Ochrona środowiska
W wytypowanych na podstawie badań miejscach wzdłuż obwodnicy powstanie ekran przeciwhałasowy (długość 150 m), a na odcinkach w sąsiedztwie istniejącej zabudowy ułożona zostanie tzw. „cicha nawierzchnia” obniżająca hałas (łącznie ok. 210 m).
Projekt przewiduje budowę przejść dla średnich zwierząt (1 szt.), małych zwierząt i płazów (5 szt.) oraz nasadzenia zieleni izolacyjnej (drzew i krzewów).