oddział: Lublin
długość – 6,7 km
obecny etap – w przygotowaniu
I. Etap zrealizowany:
27.08.2009 r. - Na posiedzeniu Zespołu Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych przy Dyrektorze Oddziału w Lublinie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad został wybrany wariant I przebiegu obwodnicy m. Gorajec jako najkorzystniejszy pod względem techniczno-ekonomiczno-środowiskowym oraz najmniej konfliktowy społecznie.
23.10.2009 r. - Wójt Gminy Radecznica wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia.
Streszczenie raportu oddziaływania n a środowisko w języku niespecjalistycznym
Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia
21.05.2010 r. – Na posiedzeniu Zespołu Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych przy Dyrektorze Oddziału w Lublinie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad została przyjęta Koncepcja Programowa obwodnicy.
29.10.2010 r. – przekazano opracowany PBW dla budowy obwodnicy m. Gorajec.
26.11.2010 r. – Starosta Zamojski wydał pozwolenie wodnoprawne dla obwodnicy m. Gorajec.
06.10.2017 r. – w związku z utratą ważności decyzji środowiskowej wydanej w 2009 r., zawarto umowę o ponowne wykonanie Materiałów do wniosku o wydanie decyzji środowiskowej dla przedsięwzięcia.
16.07.2018 r. – Wójt Gminy Radecznica wydał postanowienie stwierdzające obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.
5.06.2019 r. – Uzyskano decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach.
Obecny etap: przygotowywane są materiały do ogłoszenia przetargu na wykonanie mapy do celów projektowych oraz opracowań geologicznych.
II. Opis inwestycji
Przebieg drogi:
Przebieg proponowanego wariantu trasy obwodnicy został ustalony w wyniku wielowariantowych studiów w kontakcie z samorządami, instytucjami ekologicznymi i po przeprowadzeniu konsultacji społecznych. Istniejącą zabudowę m. Gorajec obwodnica minie po północno – zachodniej stronie obecnego przebiegu DK74, przetnie dolinę rzeki Gorajec włączając się do odcinka drogi zbudowanego w 2001 r. prowadzącego przez Szperówkę.
Mapa orientacyjna inwestycji. Wariant wybrany - czerwony.
Podstawowe parametry techniczne:
Obsługa przyległego terenu za pośrednictwem istniejącej sieci dróg oraz projektowanych dróg dojazdowych.
Zakres inwestycji:
Budowa jednojezdniowej obwodnicy z dwoma pasami ruchu, ze skanalizowanymi skrzyżowaniami i z drogami dojazdowymi (o łącznej długości ok. 3,3 km). Przebudowa dróg powiatowych i gminnych. Budowa ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż obwodnicy na odcinku pomiędzy drogami powiatowymi. Przebudowa infrastruktury obcej, budowa kanalizacji deszczowej i zbiornika retencyjnego.
Wariantowanie przebiegu drogi:
Na wcześniejszych etapach przedsięwzięcia rozpatrywano w sumie cztery warianty przebiegu obwodnicy Gorajca, a ramach Koncepcji Programowej pięć wariantów. Do dalszych analiz na potrzeby opracowania raportu oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko wybrano trzy warianty.
Obiekty inżynierskie:
Most zespolony z przejściem dla zwierząt dużych i średnich, dwa przejazdy gospodarcze nad trasą obwodnicy w ciągu dróg gminnych, jeden wiadukt nad obwodnicą i jedenastu przepustów (dodatkowo przepusty pod drogami powiatowymi, gminnymi, dojazdowymi i wjazdami w miejscach przecięcia w/w dróg przez ciągi spływu wód opadowych).
III. Ochrona środowiska
Budowa przejść dla zwierząt: dużych (zespolone z mostem przez rz. Gorajec), małych i płazów (9 szt.), ekranów przeciwhałasowych (o łącznej długości 484 m) oraz systemu odprowadzenia wód opadowych i zbiorników retencyjnych.