oddział: Lublin
długość – 9,3 km
lata realizacji: 2011 - 2015
wartość projektu: 227 mln zł
Etap zrealizowany:
06.07.2010 r. - uzyskano decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach wydaną przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Lublinie.
Wniosek do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska
Streszczenie raportu o oddziaływaniu inwestycji na środowisko
Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach
Postanowienie o sprostowaniu błędu pisarskiego w wydanej decyzji
25.08.2010 r. - przekazano do zaopiniowania materiały do wniosku o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej.
07.09.2010 r. - złożono w Starostwie Powiatowym w Hrubieszowie wnioski o wydanie pozwoleń wodno prawnych.
24.09.2010 r. - uzyskano pozwolenia wodno prawne.
29.09.2010 r. - złożono wniosek u Wojewody Lubelskiego o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej.
22.10.2010 r. - ogłoszono przetarg na wykonawcę robót budowlanych.
14.01.2011 r. - unieważniono postępowanie z uwagi na to iż oferta z najniższą ceną przewyższała kwotę jaką zamawiający zamierzał przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia. Przetarg zostanie powtórzony.
10.02.2011 r. - Wojewoda Lubelski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej.
6.04.2011 r. - ogłoszono przetarg na wykonawcę robót budowlanych.
9.06.2011 r. - wybrano najkorzystniejszą ofertę na budowę złożoną przez konsorcjum firm: HAK Construction z Katowic (lider), Dromet z Częstochowy i Cardo Mosty z Katowic (partnerzy) o wartości 147 483 650,06 zł.
21.07.2011 r. - podpisano umowę z wykonawcą prac.
5.08.2011 r. - przekazano plac budowy wykonawcy.
17.08.2011 r. - rozpoczęcie prac.
2.12.2014 r. - GDDKiA odstąpiła od niewykonanej części umowy z dotychczasowym wykonawcą.
16.01.2015 r. - ogłoszono przetarg na dokończenie budowy.
15.04.2015 r. - ogłoszenie wyboru najkorzystniejszej oferty. Firma Budimex, wartość kontraktu 40 779 368,62 zł, czas realizacji 5 miesięcy od podpisania umowy.
6.05.2015 r. - podpisano umowę z nowym wykonawcą.
21.10.2015 r. - oddano do użytkowania.
II. Opis inwestycji
Przebieg drogi:
Planowana inwestycja, polegająca na budowie obwodnicy m. Hrubieszów w ciągu drogi krajowej Nr 74 będzie zlokalizowana w województwie lubelskim, powiecie Hrubieszów na terenie gminy i miasta Hrubieszów po jego południowo – wschodniej stronie.
Mapa orientacyjna inwestycji
Podstawowe parametry techniczne:
Zakres inwestycji:
Budowę jednojezdniowej z dwoma pasami ruchu drogi klasy GP wraz z siecią powiązań z innymi drogami publicznymi. Inwestycja obejmuje budowę mostów i wiaduktów, pięciu jednopoziomowych skrzyżowań obwodnicy z istniejącymi drogami innych kategorii. Powstaną drogi dojazdowe (o łącznej długości ok. 7,4 km), chodniki, system odwodnienia (w tym kanalizacji deszczowej, rowów przydrożnych szczelnych i otwartych) oświetlenie skrzyżowań. Budowa, przebudowa i zabezpieczenie urządzeń infrastruktury zewnętrznej, branży elektrycznej, teletechnicznej, sanitarnej, wodociągowej, gazowej, hydrologicznej, przebudowa drenażu oraz prace w obrębie rowów melioracyjnych
Wariantowanie przebiegu drogi:
Przebieg planowanej obwodnicy m. Hrubieszów został wytrasowany w „Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Hrubieszowa” oraz wskazany jako zasadny przez „Studium techniczno-ekonomiczne przebiegu drogi krajowej nr 74 na odc. Janów Lubelski – Frampol – Szczebrzeszyn – Zamość – Hrubieszów”, które zakładało dwa warianty przebiegu, zlokalizowane po południowej i wschodniej stronie miasta Hrubieszów oraz po południowej stronie miejscowości Teptiuków.
Zgodnie z ustaleniami zawartymi w „Studium (...)” obwodnica rozpoczynała swój bieg od skrzyżowania z drogą powiatową nr 3413L, przebiegając przez tereny rolne, a dalej w kierunku stacji kolejowej Hrubieszów Wschód we wspólnym korytarzu komunikacyjnym z linią kolejową. Następnie trasa skręcała w kierunku północnym, a po przekroczeniu rzeki Huczwy w stronę wschodnią, omijając główną zabudowę wsi Teptiuków. Połączenie z drogą nr 74 przewidziano poza zabudową Teptiukowa.
W wyniku przeglądu wariantów trasy pod kątem waloryzacji przyrodniczej stwierdzono, że przebieg obwodnicy w wariancie II (długości 8,668 km) oraz częściowo w wariancie I (długości 8,350 km) po południowej stronie Teptiukowa byłby sprzeczny z celami ochronnymi Obszarów Natura 2000. Wariant II a także lokalnie wariant I biegły w zasięgu terenów zalewowych Bugu.
W ramach opracowanej Koncepcji Programowej wytyczono wariant III (długość 9,272 km), którego celem było odsunięcie trasy w końcowej części w stronę północną, w celu zmniejszenia zakresu kolizji z istniejącą zabudową Teptiukowa. W tym wariancie obwodnica po przekroczeniu rzeki Huczwy biegnie dalej w kierunku północnym do przecięcia z DK74, a następnie omija Teptiuków po stronie północnej, poprzez tereny rolne o przeciętnej lub niskiej wartości przyrodniczej.
Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach została wydana dla wariantu III, który został opracowany w Stadium Projektu Budowlanego.
Obiekty inżynierskie:
W sumie w ciągu planowanej obwodnicy zaprojektowano 29 obiektów inżynierskich, w tym: cztery mosty, siedem wiaduktów, 18 przejść dla zwierząt oraz 89 przepustów.
Węzły:
Zaprojektowano łącznicę, prowadzącą od ul. Kolejowej do obwodnicy m. Hrubieszów.
III. Ochrona środowiska
Budowa ekranów akustycznych (o długości 192 m), przejść dla zwierząt dużych (1 szt.) średnich (1 szt.) i małych (17 szt.), przejście dla płazów (3 szt.), nasadzenia zieleni (drzewa i krzewy). Ze względu na sąsiedztwo z dwoma Obszarami Natura 2000 zaprojektowano system szczelnego odwodnienia na całej długości trasy.