oddział: Lublin
długość – 12,7 km
obecny etap – oddana do użytku
lata realizacji: 2006-2008
wartość projektu: 393,6 mln zł
Etap zrealizowany:
1981 r. – wykonano studium techniczno-ekonomiczne modernizacji drogi międzyregionalnej (Lublin) – Kurów – Puławy – Radom – Sulejów – (Piotrków Trybunalski)
1984 r. – opracowano koncepcję układu drogowego przeprawy mostowej przez Wisłę
1998 r. – wykonano koncepcję programową dla budowy obwodnicy Puław wraz z budową nowego mostu przez Wisłę.
2000 r. – powstało uzupełnienie do koncepcji programowej wraz z północną obwodnicą miasta (I etap realizacji). Na posiedzeniu Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad zatwierdziło koncepcję programową.
2001 r. – zlecono opracowanie projektu budowlanego i wykonawczego.
17.09.2003 r. - Urząd Wojewódzki w Lublinie wydał pozwolenie na budowę mostu przez rzekę Wisłę w Puławach.
11.02.2005 r. - Urząd Wojewódzki w Lublinie wydał pozwolenie na budowę I-go etapu obwodnicy Puław.
16.02.2006 r. – podpisano umowę na budowę I etapu obwodnicy wraz z mostem przez Wisłę. Wykonawca, konsorcjum firm: PRM Mosty-Łódź (lider), Hermann Kirchner Bauunterhmung i Vistal Gdynia.
12.07.2008 r. – przekazanie obwodnicy i mostu do eksploatacji.
II. Opis inwestycji
Przebieg drogi:
Trasę poprowadzono po północnej stronie istniejącej drogi krajowej nr 12 i miasta Puławy. Początek obwodnicy znajduje się w miejscowości Zarzecze, gdzie nowa trasa odchodzi na północny-wschód od istniejącej drogi krajowej omijając od północy zabudowania wsi Bronowice. Po przekroczeniu Wisły nowym mostem obwodnica poprowadzona została korytarzem ul. Długiej do skrzyżowania z ul. Tysiąclecia Państwa Polskiego.
Mapa orientacyjna inwestycji
Podstawowe parametry techniczne:
Zakres inwestycji:
Budowa obwodnicy o długości 12,7 km z jednojezdniowym odcinkiem o długości 8,6 km oraz dwujezdniowym o długości 4,1 km na odcinku przeprawy przez Wisłę wraz z obiektami inżynierskimi, drogami poprzecznymi i drogami dojazdowymi (o łącznej długości 10,2 km). Najważniejszym obiektem obwodnicy jest most nad Wisłą o długości 1038 m z łukowym przęsłem nurtowym o długości 212 m. W ramach inwestycji przebudowano istniejące drogi wojewódzkie (na długości 998 m), zbudowano system odwodnienia, chodniki (na długości ok. 5,3 km) i przebudowano istniejącą infrastrukturę.
Wariantowanie przebiegu drogi:
Pierwsza dokumentacja powstała pod koniec lat 70-tych i zawierała cztery warianty proponowanej trasy. Trzy zakładały ominięcie Puław od strony południowej, a jeden od północnej. Warianty południowe kolidowały jednak z obszarami chronionymi, w tym z Kazimierskim Parkiem Krajobrazowym. Do dalszych opracowań przyjęto wariant północny z przeprawą mostową przecinającą koryto rzeki ukośnie ale prostopadle do kierunku przepływu wód wielkich.
Obiekty inżynierskie:
Budowa mostu nad Wisłą, mostu nad rzeką Klikawa, dwóch wiaduktów nad obwodnicą, wiaduktów nad drogami (2 szt.) i liniami kolejowymi, przepustów ekologicznych (2 szt.) i przejazdów gospodarczych (4 szt.).
Węzły:
III. Ochrona środowiska
W wyniku przeprowadzonej analizy porealizacyjnej zlecono budowę ekranów w miejscach gdzie przekroczone zostały normy emisji hałasu. Łączna długość ekranów przeciwhałasowych wyniosła ok. 2,1 km.