S17 Garwolin (od granicy woj. lubelskiego) – Kurów

oddział: Lublin

długość – 33,4 km

obecny etap – oddany do użytku



GDDKiA

Etap zrealizowany:

październik 2008 - opracowano „Studium Techniczno – Ekonomiczno – Środowiskowe – ETAP II na budowę drogi ekspresowej S17 (Warszawa) Zakręt – Lublin – Zamość – Hrebenne (Lwów) na odcinku: granica województw mazowieckiego i lubelskiego – węzeł Sielce (k/Kurowa).

02.03.2009 r. odbyło się posiedzenie Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (KOPI) przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad.

grudzień 2009 r. - opracowano uzupełnienia i zmiany uwzględniające zapisy protokołu KOPI.

marzec 2010 r. - opracowano aktualizację Raportu o Oddziaływaniu Przedsięwzięcia na Środowisko.

24.06.2010 r. - złożono wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Lublinie.

Wniosek do RDOŚ

Streszczenie w języku niespecjalistycznym

18.04.2011 r. – uzyskano decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia, realizowanego według rekomendowanego wariantu D, wydaną przez RDOŚ w Lublinie.

       Decyzja RDOŚ

       Postanowienie RDOŚ o sprostowaniu oczywistej pomyłki

10.05.2012 r.  - ogłoszono przetarg na opracowanie Koncepcji Programowej.

3.09.2012 r. - Podpisano umowę z WBP Zabrze na opracowanie Koncepcji Programowej.

27.09.2013 r. - Ogłoszono przetarg na realizację inwestycji w trybie „projektuj i buduj”

19.10.2015 r. - podpisano umowę na realizację inwestycji w trybie „projektuj i buduj” dla odcinka od węzła Skrudki (bez węzła) do węzła Kurów Zachód (bez węzła). Wykonwca: Mota-Engil Central Europe, wartość kontraklu ok. 270,8 mln zł.

9.11.2015 r. - podpisano umowę na realizację inwestycji w trybie „projektuj i buduj” dla odcinka od granicy województw mazowieckiego i lubelskiego do węzła Skrudki. Wykonwca: PORR Polska Infrastructure, wartość kontraktu ok. 608,8 mln zł.

16.11.2017 r. - podpisano umowę na dofinansowanie ze środków UE budowy pięciu odcinków S17 Garwolin - Kurów wraz z dojazdem do mostu na Wisle w Puławach. Wysokość dofinansowania z UE ok. 1,178 mld zł.

19.06.2019 r. - oddano do ruchu odcinek od węzła Skrudki (bez węzła) do węzła Kurów Zachód (bez węzła).

6.09.2019 r. - oddano do ruchu odcinek  od granicy województw mazowieckiego i lubelskiego do węzła Skrudki.

 

 

II. Opis inwestycji

Przebieg drogi:

Projektowana inwestycja położona jest w całości w obszarze administracyjnym województwa lubelskiego, powiaty: Ryki (gmina Ryki, Miasto Ryki, Ułęż) oraz Puławy (gmina Żyrzyn i Końskowola). Początek projektowanego odcinka znajduje się w m. Niwa Babicka na granicy województw: mazowieckiego i lubelskiego zaś koniec projektowanego odcinka znajduje się w m. Sielce/Chrząchówek.

 

GDDKiA 

Mapa orientacyjna inwestycji

 

Podstawowe parametry techniczne:

  • klasa drogi  S 2/2 (docelowo S 2/3)
  • prędkość projektowa - 100 km/h
  • prędkość miarodajna – 110 km/h
  • szerokość pasa ruchu - 3,50 m
  • szerokość pasa awaryjnego - 2,50 m
  • podstawowa szerokość pasa dzielącego z opaskami – 12,00 m
  • podstawowa szerokość pobocza gruntowego - 0,75 m.
  • obciążenie -115 kN/oś

 

Zakres inwestycji:

Budowa drogi ekspresowej o długości ok. 33,4 km z węzłami drogowymi, przebudowa dróg bocznych (krajowej nr 48, wojewódzkiej nr 824, powiatowych i gminnych) w węzłach drogowych, budowa dróg dojazdowych dla obsługi ruchu lokalnego,  budowa przejść dla zwierząt. Ponadto inwestycja będzie obejmowała przebudowę lub budowę urządzeń towarzyszących z zakresu branży telekomunikacyjnej, energetycznej, gazowej i wodociągowej. 

 

Wariantowanie przebiegu drogi:

Wariant A - na odcinku od granicy województwa mazowieckiego i lubelskiego do początku obwodnicy m. Ryki jezdnia istniejącej drogi krajowej zostanie wykorzystana jako prawa (zachodnia) jezdnia drogi ekspresowej. Obejście Ryk poprowadzone zostanie nowym śladem po wschodniej stronie miasta. Na odcinku od końca obejścia Ryk do węzła Sielce trasa drogi ekspresowej zlokalizowana jest po zachodniej stronie istniejącej drogi krajowej nr 17, która będzie wykorzystana dla obsługi ruchu lokalnego.

Długość trasy według wariantu A – 35,017 km.

Wariant D - wariant ten został zaprojektowany zgodnie z postulatami Urzędu Miasta w Rykach oraz społeczności wsi Niwa Babicka. Mieszkańcy wsi wyrazili sprzeciw wobec planowanego przebiegu drogi ekspresowej w korytarzu istniejącej drogi krajowej nr 17, podnosząc utrudnienia wynikające z podziału wsi oraz samą uciążliwością trasą drogi, jak również zakresem kolizji z istniejącą zabudową zagrodową. W tym wariancie trasę drogi ekspresowej od granicy województw poprowadzono w oddaleniu od istniejącej drogi krajowej, pomiędzy zabudową wsi Niwa Babicka i Nowa Dąbia. Na dalszym odcinku przebiega tak jak w wariancie A

Długość trasy wariantu D wynosi 35,138 km.

Wariant D wskazano jako rekomendowany we wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach budowy drogi.

 

Obiekty inżynierskie: 

Wzajemne powiązanie istniejącego układu komunikacyjnego z trasą drogi ekspresowej S17 zapewniono poprzez obiekty inżynierskie: wiadukty, przejazdy drogowe. Przekroczenia istniejących cieków wodnych zaprojektowano za pomocą obiektów mostowych: przepustów, mostów bądź estakad. Na wybór obiektu mostowego miały wpływ następujące elementy: rozległość dolin rzek, tereny podmokłe i zabagnione, ukształtowanie terenu oraz wymagania środowiskowe (ochrona zespołów przyrodniczo – krajobrazowych). Przebieg drogi ekspresowej po terenach leśnych jak również w pobliżu istniejących obszarów leśnych wymusił konieczność zaprojektowania przejść dla zwierzyny dziko żyjącej.

 

Węzły:

Wariant D

  • Ryki Północ (nazwa robocza Ryki) – na wlocie od strony Warszawy do Ryk
  • Ryki Południe (Moszczanka) - na połączeniu z DK48
  • Skrudki – na skrzyżowaniu z drogą powiatową nr 2500L
  • Żyrzyn – na połączeniu z drogą wojewódzką nr 824

 

MOP-y:

Wariant D

  • Niwa Babicka, strona prawa, Typ II
  • Sarny, strona lewa - Typ II

 

Bazy Materiałowe:

Przewidziano rezerwę terenu pod bazy materiałowe służb utrzymaniowych.

  • Baza materiałowa Ryki – lokalizacja pomiędzy projektowaną drogą ekspresową S17 (węzeł Ryki) i istniejącą DK 17; obsługa komunikacyjna – poprzez istniejącą DK17,
  • Baza materiałowa Moszczanka – lokalizacja w rejonie skrzyżowania istniejącej DK17 z istniejąca DK48 w m. Moszczanka; obsługa komunikacyjna – poprzez istniejącą DK48,
  • Baza materiałowa Żyrzyn – lokalizacja w rejonie skrzyżowania projektowanej drogi ekspresowej S17 z istniejącą drogą wojewódzką nr 824 w m. Żyrzyn, w miejscu lokalizacji bazy istniejącej; obsługa komunikacyjna – poprzez istniejącą drogę wojewódzką nr 824.

 

III. Ochrona środowiska

Budowa ekranów akustycznych (o łącznej długości ok. 6,9 km), przejść dla zwierząt dużych, średnich i małych. Nasadzenia drzew i krzewów.

 

IV. Podział zadania inwestycyjnego na etapy i kolejność ich realizacji

Inwestycję podzielono na 2 części, które będą realizowane w tym samym czasie. Część 1 obejmuje budowę drogi ekspresowej na odcinku od granicy woj. do węzła Skrudki o długości ok. 20,2 km. Część 2 od węzła Skrudki do Kurów Zachód o dł. ok. 13,2 km.