oddział: Lublin
długość – 7,7 km
lata realizacji: 2011 - 2014
wartość projektu: 484,5 mln zł
Etap zrealizowany:
2.05.2005 r. – uzyskano decyzję o ustaleniu lokalizacji drogi wydaną przez Wojewodę Lubelskiego
19.06.2009 r. – uzyskano decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia polegającego na budowie drogi dojazdowej do węzła drogowego Dąbrowica wydaną przez Prezydenta Miasta Lublin
16.12.2009 r. – uzyskano decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia polegającego na budowie drogi ekspresowej S17 odcinek Kurów – Lublin – Piaski wydaną przez RDOŚ w Lublinie
Streszczenie raportu o oddziaływaniu na środowisko w języku niespecjalistycznym
17.12.2009 r. – ogłoszono przetarg na wykonawcę robót budowlanych.
6.10.2010 r. – decyzja Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska utrzymująca w mocy decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach.
9.02.2011 r. - złożono wniosek o decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej dla zadania 2: od węzła Bogucin do węzła Dąbrowica.
9.03.2011 r. - Złożono wniosek o decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej dla zadania 2a: budowa drogi krajowej klasy GP od węzła Dąbrowica do granicy administracyjnej Lublina.
15.03.2011 r. - otwarto oferty zainteresowanych wykonawców.
18.04.2011 r. - wybrano najkorzystniejszą ofertę spośród spełniających warunki zamawiającego: konsorcjum Budimex (lider, Polska) Ferrovial Agroman (partner, Hiszpania), wartość brutto 415 121 411,12 zł.
9.06.2011 r. - podpisano umowę z wykonawcą.
21.06.2011 r. - Wojewoda lubelski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej dla zadania 2: od węzła Bogucin do węzła Dąbrowica.
28.06.2011 r. - przekazano plac budowy wykonawcy.
9.07.2011 r. - rozpoczęcie prac.
21.09.2011 r. - Wojewoda lubelski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej dla zadania 2a: budowa drogi krajowej klasy GP od węzła Dąbrowica do granicy administracyjnej Lublina (3.11.2011 r. - decyzja stała się prawomocna). 20.10.2011 r. przekazano plac budowy.
25.09.2014 r. - oddano do użytkowania
Więcej na stronie internetowej inwestycji
II. Opis inwestycji
Przebieg drogi:
Trasa prowadzona jest po nowym przebiegu w stosunku do istniejącej drogi krajowej nr 12/17, po jej południowo-zachodniej stronie. Początek trasy nawiązuje do jej zakończenia w zadaniu nr 1; znajduje się za przecięciem z istniejącą drogą krajową nr 12/17 w m. Bogucin. Odcinek trasy objęty zadaniem nr 2 kończy się za węzłem Lublin Sławinek (nazwa robocza Dąbrowica) w kierunku węzła Lublin Rudnik (Lubartów), za przecięciem z istniejącą drogą krajową nr 12/17 w m. Barak.
Od strony węzła Lublin Sławinek w kierunku miasta w ramach tego zadania zostanie zrealizowany fragment dojazdu do al. Solidarności w Lublinie (droga klasy GP) o długości 2 km (zadanie 2a).
Mapa orientacyjna inwestycji
Mapa orientacyjna dojazdu do przedłużenia al. Solidarności.
Podstawowe parametry techniczne:
Zadanie 2
Zadanie 2a
Zakres inwestycji:
Budowa pełnego zakresu drogi dwujezdniowej klasy S (o długości 8,6 km oraz 1,1 km S19) wraz z obiektami inżynierskimi, węzłami, skrzyżowaniami, drogami poprzecznymi i drogami dojazdowymi (21 odcinków o łącznej długości 12,7 km) umożliwiającymi połączenie z istniejącą siecią dróg i zapewnienie pełnej obsługi komunikacyjnej terenów przyległych do projektowanej drogi. W ramach inwestycji powstanie także łącznik od węzła Lublin Sławinek w kierunku przedłużenia al. Solidarności (droga klasy GP, długość 2 km). Kolidujące z projektowanymi elementami drogowymi istniejące uzbrojenie terenu zostanie przebudowane i/lub zabezpieczone. Przewidziana jest również budowa systemu odwodnienia drogi, urządzeń ochrony środowiska oraz urządzeń sterowania i zarządzania ruchem.
Wariantowanie przebiegu drogi:
Na etapie prac koncepcyjnych analizowano dwa warianty przebiegu drogi. Wariant 1 w znacznej części przebiegał przez rezerwę terenową przeznaczoną pod ten cel, natomiast w przypadku wariantu 2 występowały niewielkie odstępstwa.
W wyniku wielokryterialnej analizy prowadzonej na etapie sporządzania raportu o oddziaływaniu na środowisko przedsięwzięcia wybrano wariant 1 jako najkorzystniejszy. Decyzja środowiskowa wskazuje na wariant 1.
Obiekty inżynierskie:
Budowa ośmiu obiektów, w tym jednego mostu i siedmiu wiaduktów oraz trzynastu przejść dla zwierząt oraz płazów (samodzielne i zespolone z obiektami inżynierskimi lub przepustami). W ramach zadania 2a budowa 1 wiaduktu.
Węzły:
III. Ochrona środowiska
Budowa ekranów akustycznych (o łącznej długości 7,64 km), przejść dla zwierząt średnich (3 szt.) i małych (7 szt.), przejść dla płazów (3 przepusty) oraz szczelnego systemu odwodnienia (o łącznej długości 17,6 km) ze względu na lokalizację inwestycji na obszarze zbiornika wód podziemnych. Nasadzenia drzew i krzewów.
IV. Podział zadania inwestycyjnego na etapy i kolejność ich realizacji
Odcinek w. Jastków – w. Lublin Sławinek stanowi jeden z pięciu odrębnych zadań Budowy drogi ekspresowej S17 odcinek Kurów – Lublin – Piaski.
W ramach tego zadania realizowany będzie również odcinek 2a - budowa drogi krajowej klasy GP, odcinek węzeł Lublin Sławinek – granica administracyjna miasta Lublin o długości ok. 2 km. 24 maja 2007 r. Oddział GDDKiA w Lublinie podpisał porozumienie z Prezydentem Miasta Lublin w sprawie jego wspólnej realizacji. Zadanie podzielono na dwie części:
- I część: odcinek węzeł Lublin Sławinek – granica administracyjna miasta Lublin, planowany do realizacji przez GDDKiA;
- II część: granica administracyjna miasta Lublin – skrzyżowanie al. Solidarności z al. Warszawską, realizowany przez Gminę Miasto Lublin.