oddział: Lublin
długość – 10,2 km
lata realizacji: 2011-2014
wartość projektu: 659,5 mln zł
oddana do ruchu
Etap zrealizowany:
29.09.2005 r. – uzyskano decyzję o ustaleniu lokalizacji drogi ekspresowej nr S12/S17 na odcinku węzeł Dąbrowica – węzeł Lubartów (włącznie), wydaną przez Wojewodę Lubelskiego
8.06.2006 r. – uzyskano decyzję o ustaleniu lokalizacji drogi dla odcinka węzeł „Lubartów” – granica miasta Lublina, wydaną przez Wojewodę Lubelskiego
18.09.2006 r. – uzyskano decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia polegającego na rozbudowie drogi krajowej nr 19 klasy GP na odcinku: Lubartów – granica miasta Lublina…, wydaną przez Wójta Gminy Niemce
16.12.2009 r. – uzyskano decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia polegającego na budowie drogi ekspresowej S17 odcinek Kurów – Lublin – Piaski wydaną przez RDOŚ w Lublinie
Streszczenie raportu o oddziaływaniu na środowisko w języku niespecjalistycznym
17.12.2009 r. – Ogłoszono przetarg na wykonawcę robót budowlanych.
6.10.2010 r. – decyzja Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska utrzymująca w mocy decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach.
23.05.2011 r. - złożono wniosek o decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej.
28.07.2011 r. - otwarto oferty zainteresowanych wykonawców.
12.08.2011 r. - wybrano najkorzystniejszą ofertę spośród spełniających warunki zamawiającego: konsorcjum FCC Construccion (lider, Hiszpania) i Erbud (partner, Polska), wartość brutto 490 616 364,28 zł. Rozstrzygnięcie oprotestowała firma Dragados a Krajowa Izba Odwoławcza wyrokiem z 21.09.2011 r. uwzględniła odwołanie nakazując unieważnienie wyboru najkorzystniejszej oferty, ponowną ocenę ofert i wybór najkorzystniejszej.
6.09.2011 r. - unieważniono odrzucenie oferty złożonej przez DRAGADOS oraz unieważniono wybór, jako najkorzystniejszej, oferty konsorcjum: FCC Construccion S.A. i Erbud S.A. Oferty zostaną ponownie ocenione i wybrana najkorzystniejsza.
10.10.2011 r. - wybrano najkorzystniejszą ofertę złożoną przez hiszpańską firmę DRAGADOS, wartość brutto 474 801 609,99 zł.
21.10.2011 r. - Wojewoda lubelski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (decyzja stała się ostateczna 15.05.2012 r.).
6.12.2011 r. - podpisano umowę z wykonawcą (umowny termin realizacji 24 miesiące).
12.12.2011 r. - przekazano plac budowy wykonawcy wyznaczając termin rozpoczęcia prac na 14.12.2011 r.
31.10.2014 r. - oddano do użytkowania
II. Opis inwestycji
Przebieg drogi:
Trasa prowadzona jest po nowym przebiegu w stosunku do istniejącej drogi krajowej nr 12/17. Początek trasy nawiązuje do jej zakończenia wg zadania nr 2; znajduje się za węzłem Lublin Sławinek (nazwa robocza Dąbrowica) w kierunku węzła Lublin Rudnik (Lubartów), za przecięciem z istniejącą drogą krajową nr 12/17 w m. Barak. Koniec trasy znajduje się za węzłem Lublin Rudnik w kierunku węzła Lublin Tatary (Włodawa). Od węzła Lublin Sławinek do węzła Lublin Rudnik droga posiada wspólny przebieg z projektowaną drogą ekspresową S19 i jednocześnie stanowi fragment obwodnicy miasta Lublina (od strony północnej).
Mapa orientacyjna inwestycji
Podstawowe parametry techniczne:
zadanie 3
zadnie 3a
Zakres inwestycji:
Budowa pełnego zakresu drogi dwujezdniowej klasy S (o długości 9,59 km) oraz drogi klasy GP w ciągu DK19 (3,15 km) wraz z obiektami inżynierskimi, węzłami, skrzyżowaniami, drogami poprzecznymi i drogami dojazdowymi (26 odcinków o łącznej długości 27,3 km) umożliwiającymi połączenie z istniejącą siecią dróg i zapewnienie pełnej obsługi komunikacyjnej terenów przyległych do projektowanej drogi. Kolidujące z projektowanymi elementami drogowymi istniejące uzbrojenie terenu zostanie przebudowane i/lub zabezpieczone. Przewidziana jest również budowa systemu odwodnienia drogi, urządzeń ochrony środowiska oraz urządzeń sterowania i zarządzania ruchem oraz dwóch obwodów utrzymania drogi ekspresowej.
Wariantowanie przebiegu drogi:
Na etapie prac koncepcyjnych analizowano dwa alternatywne rozwiązania trasy - wariant I i wariant II. Trasę wg wariantu I poprowadzono zgodnie z zapisami miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.
W wyniku wielokryterialnej analizy prowadzonej na etapie sporządzania Raportu o oddziaływaniu na środowisko przedmiotowego przedsięwzięcia wybrano wariant I jako najkorzystniejszy.
Decyzja środowiskowa wskazuje na wariant I.
Obiekty inżynierskie:
W sumie 17 obiektów, w tym 14 wiaduktów drogowych, trzy kładki dla pieszych, osiem przejść dla zwierząt (samodzielne i zespolone z obiektami inżynierskimi lub przepustami), przepusty.
Węzły:
III. Ochrona środowiska
Budowa ekranów akustycznych (łącznie ok. 13,6 km), przejść dla zwierząt średnich (3 szt.) i małych (5 szt.) oraz szczelnego systemu odwodnienia (o łącznej długości ok. 13,25 km) ze względu na lokalizację inwestycji na obszarze zbiornika wód podziemnych. Nasadzenia drzew i krzewów.
IV. Podział zadania inwestycyjnego na etapy i kolejność ich realizacji
Odcinek w. Lublin Sławinek – w. Lublin Rudnik stanowi jedno z pięciu odrębnych zadań Budowy drogi ekspresowej S17 odcinek Kurów – Lublin – Piaski.
W ramach zadania realizowany będzie również odcinek 3a – przebudowa drogi krajowej nr 19 klasy GP: węzeł Lublin Rudnik – granica administracyjna miasta Lublin o długości ok. 3,15 km.
Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego oraz Gmina Miasto Lublin zbudują dojazd do węzła Jakubowice zapewniający połączenie z drogą wojewódzką nr 809 oraz ul. Poligonową.