S17 w. Lublin Sławinek – w. Lublin Rudnik

oddział: Lublin

długość – 10,2 km

lata realizacji: 2011-2014

wartość projektu: 659,5 mln zł

oddana do ruchu



Etap zrealizowany:

29.09.2005 r. – uzyskano decyzję o ustaleniu lokalizacji drogi ekspresowej nr S12/S17 na odcinku węzeł Dąbrowica –  węzeł Lubartów (włącznie), wydaną przez Wojewodę Lubelskiego

8.06.2006 r. – uzyskano decyzję o ustaleniu lokalizacji drogi dla odcinka węzeł „Lubartów” – granica miasta Lublina, wydaną przez Wojewodę Lubelskiego

18.09.2006 r. – uzyskano decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia polegającego na rozbudowie drogi krajowej nr 19 klasy GP na odcinku: Lubartów – granica miasta Lublina…, wydaną przez Wójta Gminy Niemce

16.12.2009 r. – uzyskano decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia polegającego na budowie drogi ekspresowej S17 odcinek Kurów – Lublin – Piaski wydaną przez RDOŚ w Lublinie

Wniosek do RDOŚ 

Streszczenie raportu o oddziaływaniu na środowisko w języku niespecjalistycznym

Decyzja RDOŚ

17.12.2009 r. – Ogłoszono przetarg na wykonawcę robót budowlanych.

6.10.2010 r. – decyzja Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska utrzymująca w mocy decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach.

Decyzja GDOŚ

23.05.2011 r. - złożono wniosek o decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej.

28.07.2011 r. - otwarto oferty zainteresowanych wykonawców.

        Zestawienie ofert

12.08.2011 r. - wybrano najkorzystniejszą ofertę spośród spełniających warunki zamawiającego: konsorcjum FCC Construccion (lider, Hiszpania) i Erbud (partner, Polska), wartość brutto 490 616 364,28 zł. Rozstrzygnięcie oprotestowała firma Dragados a Krajowa Izba Odwoławcza wyrokiem z 21.09.2011 r. uwzględniła odwołanie nakazując unieważnienie wyboru najkorzystniejszej oferty,  ponowną ocenę ofert i wybór najkorzystniejszej.

6.09.2011 r. - unieważniono odrzucenie oferty złożonej przez DRAGADOS oraz unieważniono wybór, jako najkorzystniejszej, oferty konsorcjum: FCC Construccion S.A. i Erbud S.A. Oferty zostaną ponownie ocenione i wybrana najkorzystniejsza.

10.10.2011 r. - wybrano najkorzystniejszą ofertę złożoną przez hiszpańską firmę DRAGADOS, wartość brutto 474 801 609,99 zł.

21.10.2011 r. - Wojewoda lubelski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (decyzja stała się ostateczna 15.05.2012 r.).

6.12.2011 r. - podpisano umowę z wykonawcą (umowny termin realizacji 24 miesiące).

12.12.2011 r. - przekazano plac budowy wykonawcy wyznaczając termin rozpoczęcia prac na 14.12.2011 r. 

31.10.2014 r. - oddano do użytkowania

 

Galeria zdjęć

 

II. Opis inwestycji

 

Przebieg drogi:

Trasa prowadzona jest po nowym przebiegu w stosunku do istniejącej drogi krajowej nr 12/17. Początek trasy nawiązuje do jej zakończenia wg zadania nr 2; znajduje się za węzłem Lublin Sławinek (nazwa robocza Dąbrowica) w kierunku węzła Lublin Rudnik (Lubartów), za przecięciem  z istniejącą drogą krajową nr 12/17 w m. Barak. Koniec trasy znajduje się za węzłem Lublin Rudnik w kierunku węzła Lublin Tatary (Włodawa). Od węzła Lublin Sławinek do węzła Lublin Rudnik droga posiada wspólny przebieg z projektowaną drogą ekspresową S19 i jednocześnie stanowi fragment obwodnicy miasta Lublina (od strony północnej).

 

GDDKiA 

Mapa orientacyjna inwestycji

 

Podstawowe parametry techniczne:

zadanie 3

  • klasa drogi S, dwie jezdnie po trzy pasy ruchu 
  • prędkość projektowa - 100 km/h
  • prędkość miarodajna – 110 km/h
  • szerokość pasa ruchu - 3,50 m
  • szerokość pasa awaryjnego - 2,50 m
  • obciążenie -115 kN/oś

zadnie 3a

  • klasa drogi GP, dwie jezdnie po dwa pasy ruchu 
  • prędkość projektowa - 80 km/h
  • prędkość miarodajna – 100 km/h
  • szerokość pasa ruchu - 3,50 m
  • szerokość pasa awaryjnego - 2,50 m
  • obciążenie -115 kN/oś

 

Zakres inwestycji:

Budowa pełnego zakresu drogi dwujezdniowej klasy S (o długości 9,59 km) oraz drogi klasy GP w ciągu DK19 (3,15 km) wraz z obiektami inżynierskimi, węzłami, skrzyżowaniami, drogami poprzecznymi i drogami dojazdowymi (26 odcinków o łącznej długości 27,3 km) umożliwiającymi połączenie z istniejącą siecią dróg i zapewnienie pełnej obsługi komunikacyjnej terenów przyległych do projektowanej drogi. Kolidujące z projektowanymi elementami drogowymi istniejące uzbrojenie terenu zostanie przebudowane i/lub zabezpieczone. Przewidziana jest również budowa systemu odwodnienia drogi, urządzeń ochrony środowiska oraz urządzeń sterowania i zarządzania ruchem oraz dwóch obwodów utrzymania drogi ekspresowej.

 

Wariantowanie przebiegu drogi:

Na etapie prac koncepcyjnych analizowano dwa alternatywne rozwiązania trasy - wariant I i wariant II. Trasę wg wariantu I poprowadzono zgodnie z zapisami miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.

W wyniku wielokryterialnej analizy prowadzonej na etapie sporządzania Raportu o oddziaływaniu na środowisko przedmiotowego przedsięwzięcia wybrano wariant I jako najkorzystniejszy.

Decyzja środowiskowa wskazuje na wariant I.

 

 Obiekty inżynierskie:

W sumie 17 obiektów, w tym 14 wiaduktów drogowych, trzy kładki dla pieszych, osiem przejść dla zwierząt (samodzielne i zespolone z obiektami inżynierskimi lub przepustami), przepusty.

 

Węzły:

  • Lublin Czechów (nazwa robocza Jakubowice) – na przecięciu z przełożoną drogą wojewódzką nr 809 klasy GP w kierunku Lublina (do ul. Poligonowej).
  • Lublin Rudnik (Lubartów) – na przecięciu z projektowaną drogą ekspresową S 19 relacji Białystok–Rzeszów i planowaną drogą krajową klasy GP w kierunku Lublina (do al. Spółdzielczości Pracy).

 

III. Ochrona środowiska

Budowa ekranów akustycznych (łącznie ok. 13,6 km), przejść dla zwierząt średnich (3 szt.) i małych (5 szt.) oraz szczelnego systemu odwodnienia (o łącznej długości ok. 13,25 km) ze względu na lokalizację inwestycji na obszarze zbiornika wód podziemnych. Nasadzenia drzew i krzewów.

 

IV. Podział zadania inwestycyjnego na etapy i kolejność ich realizacji

Odcinek w. Lublin Sławinek  – w. Lublin Rudnik stanowi jedno z pięciu odrębnych zadań Budowy drogi ekspresowej S17 odcinek Kurów – Lublin – Piaski.

W ramach zadania realizowany będzie również odcinek 3a – przebudowa drogi krajowej nr 19 klasy GP: węzeł Lublin Rudnik – granica administracyjna miasta Lublin o długości ok. 3,15 km.

Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego oraz Gmina Miasto Lublin zbudują dojazd do węzła Jakubowice zapewniający połączenie z drogą wojewódzką nr 809 oraz ul. Poligonową.