oddział: Lublin
długość – 12,8 km
lata realizacji: 2011 - 2014
wartość projektu: 829,4 mln zł
Etap zrealizowany:
3.10.2005 r. – uzyskano decyzję o ustaleniu lokalizacji drogi dla odcinka węzeł Lubartów – węzeł Witosa wydaną przez Wojewodę Lubelskiego
16.12.2009 r. – uzyskano decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia polegającego na budowie drogi ekspresowej S17 odcinek Kurów – Lublin – Piaski wydaną przez RDOŚ w Lublinie
Streszczenie raportu o oddziaływaniu na środowisko w języku niespecjalistycznym
17.12.2009 r. – Ogłoszono przetarg na wykonawcę robót budowlanych.
6.10.2010 r. – decyzja Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska utrzymująca w mocy decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach.
4.02.2011 r. - złożono wniosek o decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej dla zadania 4.2 (od km 21+250 do 24+400).
18.07.2011 r. - Wojewoda Lubelski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej dla zadania 4.2 (od km 21+250 do 24+400).
14.07.2011 r. - złożono wniosek o decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej dla zadania 4.1, od węzła Lubartów (bez węzła) do km 21+250.
2.09.2011 r. - otwarto oferty zainteresowanych wykonawców.
11.10.2011 r. - wybrano najkorzystniejszą ofertę złożoną przez hiszpańską firmę DRAGADOS, wartość brutto 629 069 515,54 zł (po uwzględnieniu oczywistych pomyłek rachunkowych 629 070 061,68 zł).
5.12.2011 r. - Wojewoda Lubelski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej dla zadania 4.1 (decyzja stała się ostateczna 31.05.2012 r.).
6.12.2011 r. - podpisano umowę z wykonawcą (umowny termin realizacji 24 miesiące).
12.12.2011 r. - przekazano plac budowy wykonawcy wyznaczając termin rozpoczęcia prac na 14.12.2011 r.
15.10.2014 r. - oddano do użytkowania
Więcej na stronie internetowej inwestycji
II. Opis inwestycji
Przebieg drogi:
Trasa prowadzona jest po nowym przebiegu w stosunku do istniejącej drogi krajowej nr 12/17. Początek trasy nawiązuje do jej zakończenia wg zadania nr 3; znajduje się za węzłem Lublin Rudnik (nazwa robocza Lubartów) w kierunku węzła Lublin Tatary (Włodawa). Koniec za węzłem Lublin Felin (Witosa), w miejscu gdzie projektowana trasa drogi ekspresowej S17 włącza się do istniejącego przebiegu drogi krajowej nr 12/17 na odcinku Lublin – Piaski, przebudowywanej do parametrów drogi ekspresowej w ramach zadania nr 5.
Na długości ok. 1 km droga przecina dolinę rzeki Bystrzyca, przebiegając w pobliżu Obszaru Natura 2000 Bystrzyca Jakubowicka.
Mapa orientacyjna inwestycji
Mapa orientacyjna inwestycji w obrębie w. Lublin Felin (Witosa)
Podstawowe parametry techniczne:
Zakres inwestycji:
Budowa pełnego zakresu drogi dwujezdniowej klasy S (o długości 12,84 km) wraz z obiektami inżynierskimi, węzłami, skrzyżowaniami, drogami poprzecznymi i drogami dojazdowymi (25 odcinków o łącznej długości 21,1 km) umożliwiającymi połączenie z istniejącą siecią dróg i zapewnienie pełnej obsługi komunikacyjnej terenów przyległych do projektowanej drogi. Kolidujące z projektowanymi elementami drogowymi istniejące uzbrojenie terenu zostanie przebudowane i/lub zabezpieczone. Przewidziana jest również budowa systemu odwodnienia drogi, urządzeń ochrony środowiska oraz urządzeń sterowania i zarządzania ruchem.
Wariantowanie przebiegu drogi:
Na etapie prac koncepcyjnych analizowano dwa alternatywne rozwiązania trasy - wariant I i wariant II przebiegający w dalszej odległości od Obszaru Natura 2000 Bystrzyca Jakubowicka z mniej korzystną za względów społecznych lokalizacją węzła „Włodawa”. Trasę wg wariantu I poprowadzono zgodnie z zapisami miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.
W wyniku wielokryterialnej analizy prowadzonej na etapie sporządzania Raportu o oddziaływaniu na środowisko przedmiotowego przedsięwzięcia wybrano wariant I jako najkorzystniejszy. Decyzja środowiskowa wskazuje na wariant I.
Obiekty inżynierskie:
Budowa trzynastu obiektów inżynierskich, w tym: dziewięciu wiaduktów drogowych, dwóch mostów, estakady o długości blisko 1 km nad doliną rzeki Bystrzyca i dwóch kładek dla pieszych. Ponadto zrealizowanych zostanie dziewięć przejść dla zwierząt (samodzielne i zespolone z obiektami inżynierskimi lub przepustami).
Węzły:
III. Ochrona środowiska
Z uwagi na przejście inwestycji przez dolinę rzeki Bystrzyca w sąsiedztwie Obszaru Natura 2000 projektowana droga zostanie poprowadzona estakadą nad całą doliną. Z uwagi na kolizję z rośliną chronioną (goździk pyszny) dokonano przesadzenia jej osobników na nowe stanowisko. Budowa ekranów akustycznych (o łącznej długości ok 10,5 km), przejść dla zwierząt dużych (1 szt.), średnich (1 szt.) i małych (9 szt.) oraz szczelnego systemu odwodnienia ze względu na lokalizację inwestycji na obszarze zbiornika wód podziemnych. Nasadzenia drzew i krzewów.
IV. Podział zadania inwestycyjnego na etapy i kolejność ich realizacji
Odcinek w. Lublin Rudnik – w. Lublin Felin stanowi jeden z pięciu odrębnych zadań Budowy drogi ekspresowej S17 odcinek Kurów – Lublin – Piaski. Zadanie nie jest dzielone na etapy.