oddział: Lublin
długość – 13,1 km
obecny etap – oddany do użytku
lata realizacji: 2010 - 2013
wartość projektu: 637,3 mln zł
Etap zrealizowany:
26.02.2008 r. - uzyskano decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia.
28.03.2008 r. - do Ministra Środowiska wpłynęło odwołanie od DŚU.
8.10.2008 r. - uzyskano decyzję Ministra Środowiska utrzymującą w mocy DŚU.
17.11.2008 r. - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego wpłynęło odwołanie od decyzji MŚ.
17.12.2009 r. – Ogłoszono przetarg na wykonawcę robót budowlanych.
25.02.2010 r. - złożono wniosek o decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej.
7.07.2010 r. - uzyskano wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie uchylający zaskarżoną decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia w części dotyczącej drogi dojazdowej nr 7.
10.08.2010 r. - złożono skorygowany wniosek o decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej z wyłączeniem drogi dojazdowej nr 7.
9.09.2010 r. - wybrano najkorzystniejszą ofertę spośród spełniających warunki zamawiającego: konsorcjum firm Budimex i Ferrovial Agroman (wartość 399 121 132,91 zł, po uwzględnieniu zmian w podatku VAT 402 392 617,61 zł).
12.11.2010 r. - podpisano umowę z wykonawcą prac budowlanych, konsorcjum firm Budimex i Ferrovial Agroman (umowny termin realizacji 24 miesiące).
2.12.2010 r. – Wojewoda lubelski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej dla zadania 5. Minister Infrastruktury dn. 8.06.2011 r. utrzymał w mocy decyzję ZRID.
7.12.2010 r. – przekazano plac budowy dla zadania 5. Rozpoczęcie prac.
4.02.2011 r. - złożono wniosek o decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej dla zadania 5a (od początku opracowania do km 1+262,25).
14.03.2011 r. - złożono wniosek o decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej dla zadania 5a (od km 1+262,25 do końca opracowania).
14.06.2011 r. - otrzmano decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej dla zadania 5a (od km 1+262,25 do końca opracowania). Decyzja stała się ostateczna w dniu 1.08.2011 r.
18.07.2011 r. - Wojewoda Lubelski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej dla zadania 5a (od początku opracowania do km 1+262,25).
23.02.2012 r. - Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Lublinie wydała uzupełniajacą decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację dla przedsięwzięcia polegającego na budowie drogi dojazdowej nr 7.
11.07.2013 r. - oddanie do użytku
Więcej na stronie internetowej inwestycji
II. Opis inwestycji:
Przebieg drogi:
Planowana trasa ekspresowa S17 pokryje się na znacznym odcinku z przebiegiem obecnej DK17(12). Powstanie nowy dojazd do Świdnika od al. Witosa w Lublinie (ul. „Projektowana”, klasy G) do al. Lotników Polskich w Świdniku.
Mapa orientacyjna inwestycji obejmująca przebudowę obecnej DK17
Mapa orientacyjna inwestycji obejmująca budowę nowego dojazdu do Świdnika
Podstawowe parametry techniczne:
Odcinek drogi klasy S
Odcinek drogi klasy GP
Odcinek drogi klasy G (zadanie 5a, nowy dojazd do Świdnika)
Zakres inwestycji:
Przebudowa początkowego odcinka drogi krajowej klasy GP długości 1,68 km, rozbudowa do parametrów drogi ekspresowej pozostałego odcinka drogi krajowej długości 12,1 km (budowa węzła Lublin Felin wraz z włączeniem S17 do przebudowywanego odcinka wchodzi w zakres prac dla wcześniejszego odcinka) oraz budowa nowego dojazdu do Świdnika (droga klasy G o długości 2,5 km). Przewidziano także budowę i przebudowę dróg zbiorczych i dojazdowych (16 odcinków o łącznej długości 33 km) wraz z włączeniem do nich istniejących dróg gminnych i powiatowych. Na przecięciu ulicy Kusocińskiego z DK17(12) zaprojektowany został węzeł Świdnik będący jednocześnie węzłem łączącym projektowane drogi dojazdowe z drogą ekspresową. Przebudowane zostaną przystanki autobusowe zlokalizowane przy drodze głównej, powstaną chodniki wzdłuż dróg dojazdowych na odcinkach silnie zurbanizowanych oraz kładki dla pieszych.
Wariantowanie przebiegu drogi:
Na etapie prac koncepcyjnych było brane pod uwagę wariantowanie techniczne.
Obiekty inżynierskie:
Budowa 15 obiektów inżynieryjnych, w tym czterech mostów, pięciu wiaduktów, sześciu kładek dla pieszych oraz przebudowa trzech istniejących mostów.
Węzły:
Świdnik – na przecięciu ulicy Kusocińskiego z DK12/17.
MOPy:
III. Ochrona środowiska
Budowa ekranów akustycznych (o łącznej długości ok. 19 km), dwóch przejść dla zwierząt małych oraz szczelnego systemu odwodnienia (o długości ok. 14,9 km) z 20 zbiornikami retencyjno-infiltracyjnymi ze względu na lokalizację inwestycji na obszarze zbiornika wód podziemnych. Nasadzenia drzew i krzewów.
IV. Podział zadania inwestycyjnego na etapy i kolejność ich realizacji
Odcinek w. Lublin Felin – Piaski stanowi jedno z pięciu odrębnych zadań Budowy drogi ekspresowej S17 odcinek Kurów – Lublin – Piaski. W ramach tego zadania realizowany będzie również odcinek 5a - budowa ul. „Projektowanej” (obecnie Al. NSZZ „Solidarność”) klasy G, odcinek od al. Witosa (wraz z węzłem) w Lublinie do al. Lotników Polskich w Świdniku o długości ok. 2,5 km.