oddział: Lublin
długość – ok. 120 km
obecny etap – w przygotowaniu
Etap zrealizowany:
listopad 2008 r. - opracowano „Studium Techniczno – Ekonomiczno – Środowiskowe – ETAP II na budowę drogi ekspresowej S17 (Warszawa) Zakręt – Lublin – Zamość – Hrebenne (Lwów) na odcinku: Piaski – Zamość”.
02.03.2009 r. - odbyło się posiedzenie Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych przy Generalnym Dyrektorze GDDKiA dla odcinka Piaski – Zamość.
31.03.2009 r. - KOPI dla odcinka Zamość – Hrebenne.
wrzesień 2009 r. - opracowano Studium Wykonalności inwestycji.
listopad 2009 r. - opracowano uzupełnienia i zmiany uwzględniające zapisy protokołu KOPI dla odcinka: Piaski – Zamość.
listopad 2009 r. - opracowano uzupełnienia i zmiany uwzględniające zapisy protokołu KOPI dla odcinka: Zamość – Hrebenne (granica państwa).
kwiecień 2010 r. - opracowano aktualizację Raportu o Oddziaływaniu Przedsięwzięcia na Środowisko dla odcinka Piaski – Zamość.
marzec 2010 r. - opracowano aktualizację Raportu o Oddziaływaniu Przedsięwzięcia na Środowisko dla odcinka Zamość – Hrebenne (granica państwa); w lipcu 2010 r. został uzgodniony przez Departament Środowiska.
12.04.2011 r. - złożono wniosek do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Lublinie o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla budowy drogi ekspresowej S17 (Warszawa) Zakręt - Lublin - Zamość - Hrebenne (Lwów) na odcinku Piaski - Hrebenne (granica państwa).
Raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko - streszczenie w języku niespecjalistycznym
8.04.2016 r. - RDOŚ wydał decyzję środowiskową dla wariantów rekomendowanych: na odcinku Piaski - Zamość przebieg według wariantu S_pk z podwariantem S2, a od Zamościa do Hrebennego według wariantu P.
30.11.2018 r. - Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska utrzymał w mocy decyzję środowiskową dla pięciu z siedmiu odcinków realizacyjnych przyszłej S17. W przypadku dwóch odcinków, na które wpłynęły odwołania, uznał wycofanie przez GDDKiA o wydanie decyzji środowiskowej. Decyzję utrzymano dla odcinków: Piaski (w. Chełm) - w. Łopiennik (15,9 km), w. Krasnystaw I - w. Sitaniec (27,1 km); w. Hrubieszów - Tomaszów Lubelski (początek obwodnicy 29,3 km oraz Tomaszów Lubelski (koniec obwodnicy) - Hrebenne (początek obwodnicy) 17,3 km. Wniosek o decyzje środowiskową wycofano dla odcinków: w. Łopiennik - w. Krasnystaw I (10,8 km) oraz w. Sitaniec - w. Hrubieszów (12,9 km)
18.12.2018 r. - ogłoszono przetarg na opracowanie dokumentacji dla trzech cześci, KP dla cz. 1 i 2, STEŚ-R dla cz. 3
21.01.2019 r. - otwarto oferty
Etap w realizacji:
15.04.2019 r. - podpisano umowę na wykonanie STEŚ-R dla cz. 3 w. Łopiennik i Krasnystaw Północ (ok. 9,8 km) oraz Zamość Sitaniec i Zamość Wschód (ok. 12 km). Wykonawca: Mosty Katowice, wartość - 4,3 mln zł.
23.04.2019 r. - podpisano umowę na wykonanie KP dla cz. 1 w. Piaski Wschód – w. Łopiennik (ok. 15,9 km), w. Krasnystaw Północ – w. Izbica (ok. 17,8 km) oraz w. Izbica – w. Zamość Sitaniec (ok. 10,3 km). Wykonawca: Mosty Katowice, wartość - 8,4 mln zł.
29.04.2019 r. - podpisano umowę na wykonanie KP dla cz. 2 w. Zamość Wschód – w. Zamość Południe (ok. 12,2 km), w. Zamość Południe – Tomaszów Lubelski (początek obw. ok. 18 km), obwodnica Tomaszowa Lubelskiego (dobudowa drugiej jezdni ok. 6,7 km) oraz Tomaszów Lubelski – Hrebenne (ok. 17,3 km). Wykonawca: IVIA, wartość - 9,7 mln zł
II Opis inwestycji
Przebieg drogi:
Droga ekspresowa S17 na odcinku Piaski - Hrebenne położona jest w obszarze województwa lubelskiego, na terenie powiatu świdnickiego, krasnostawskiego i zamojskiego. Przebiega po terenie następujących miast i gmin: Piaski, Fajsławice, Łopiennik Górny, Krasnystaw, Izbica, Stary Zamość, Zamość, Sitno, Łabunie, Komarów, Krynice, Tarnawatka, Tomaszów Lubelski, Bełżec i Lubycza Królewska.
Przebieg drogi ekspresowej S17 rozpoczyna się w węźle Chełm (obecnie: Piaski Wschód) na obwodnicy m. Piaski, a kończy się przed obwodnicą m. Hrebenne.
Droga ekspresowa S17 na odcinku Piaski – Hrebenne stanowi element ciągu drogowego S17 Warszawa – Lublin – Zamość – Tomaszów Lubelski – Hrebenne (granica państwa), który zlokalizowany jest w sieci dróg międzynarodowych i oznaczony jako nr E372. Dla omawianego odcinka S17 w węźle Piaski Wschód nastąpi najbliższe połączenie z drogą ekspresową S12, a poprzez wybudowane odcinki S12/S17 i istniejące węzły na obwodnicy Lublina, nastąpi także połączenie z drogą ekspresową S19.
S17 wraz z S12 i S19 stanowić będą na terenie województwa lubelskiego zasadniczy szkielet dróg o dużej przepustowości, łączących największe ośrodki gospodarcze kraju z największymi ośrodkami Polski Wschodniej.
Mapa orientacyjna inwestycji na odcinku Piaski - Zamość, ark. 1.
Mapa orientacyjna inwestycji na odcinku Piaski - Zamość, ark. 2.
Mapa orientacyjna inwestycji na odcinku Zamość - Hrebenne
Podstawowe parametry techniczne:
klasa drogi S 2/2 (docelowo S 2/3)
prędkość projektowa - 100 km/h
prędkość miarodajna – 110 km/h
szerokość pasa ruchu - 3,50 m
szerokość pasa awaryjnego - 2,50 m
podstawowa szerokość pasa dzielącego z opaskami – 12,00 m
podstawowa szerokość pobocza gruntowego – od 1,25 do 2,2 m (uzależnione od sąsiedztwa z barierami skrajnymi, słupami oświetleniowymi i ekranami akustycznymi.
obciążenie -115 kN/oś
Wariantowanie przebiegu drogi:
Zgodnie z rozstrzygnięciem GDOŚ w Warszawie z dnia 30.11.2018 r., wariantowanie przebiegu drogi S17 będzie prowadzone wyłącznie w ramach umowy na wykonanie STEŚ-R dla cz. 3, tj. na odcinkach:
Obiekty inżynierskie
Wiadukty, przejazdy drogowe, przepusty, mosty, estakada i przejścia dla zwierząt.
Węzły:
MOP-y:
Ignasin, strona prawa – typ II.
Łopiennik, strona lewa – typ II.
Łopiennik, strona prawa – typ III.
Ostrzyca, strona prawa – typ II, strona lewa – typ III.
Czołki, strona prawa - typ III, strona lewa – typ II.
Krynice, strona prawa – typ II, strona lewa – typ III.
Jeziernia, strona prawa - typ III, strona lewa - typ II.
Obwodody Utrzymania Drogi Ekspresowej:
III Ochrona środowiska
Budowa przejść dla zwierząt (małych, średnich i dużych), szczelnego systemu odwodnienia, ekranów przeciwhałasowych, wygrodzenie pasa drogowego. Z uwagi na występujące liczne wąwozy zaprojektowano poprowadzenie drogi ekspresowej po estakadach w celu zapewnienia ciągłości korytarzy ekologicznych.
IV Podział zadania inwestycyjnego na etapy i kolejność ich realizacji
W ramach budowy drogi ekspresowej S17 Piaski - Hrebenne planowana jest realizacja 9 podzadań (odcinków):