S17 obwodnica Tomaszowa Lubelskiego

oddział: Lublin

długość – 9,580 km

obecny etap – w realizacji

wartość projektu - ok. 292 mln zł



 Etap zrealizowany:

18.10.2007 r. – wystąpiono do Wojewody Lubelskiego o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia.

26.03.2008 r. –  Minister Środowiska wydał postanowienie, uzgodnił przedsięwzięcie i wydał warunki dla DŚ

30.05.2008 r. – Lubelski Urząd Wojewódzki wydał decyzję o środowiskowych  uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia.

08.09.2008 r. – wystąpiono do Wojewody Lubelskiego o wydanie decyzji o ustaleniu lokalizacji drogi dla budowy obwodnicy m. Tomaszowa Lubelskiego.

30.04.2009 r. – Wojewoda Lubelski wydał decyzję o ustaleniu lokalizacji obwodnicy m. Tomaszowa Lubelskiego.

09.03.2010 r. – wystąpiono do Wojewody Lubelskiego o wydanie pozwolenia na budowę obwodnicy m. Tomaszów Lubelski wnioskując jednocześnie o ponowne przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko

16.03.2010 r. – Lubelski Urząd Wojewódzki w Lublinie wystąpił do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Lublinie o uzgodnienie warunków realizacji przedsięwzięcia.

18.03.2010 r. – Lubelski Urząd Wojewódzki zawiesił postępowanie administracyjne do czasu zakończenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.

23.09.2010 r. – Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Lublinie wydał postanowienie uzgadniające realizację przedsięwzięcia i określił jego warunki.

23.12.2010 r. – Lubelski Urząd Wojewódzki wydał pozwolenie na budowę.

30.09.2015 r. – Ogłoszono przetarg na wyłonienie wykonawcy.

17.11.2017 r. – Podpisano umowę na realizację inwestycji. Wykonawca: Mota-Engil Central Europe, wartość ok. 193,5 mln zł.

 

Etap w trakcie realizacji:

budowa

 

Strona internetowa kontraktu - www.s17obwodnicatomaszowa.pl

 

29.04.2019 r. - w ramach prac przygotowawczych dla S17 Piaski - Hrebenne opracowana zostanie koncepcja programowa na dobudowę drugiej jezdni. Dokumentację wykona firmia IVIA z którą podpisano umowę także na KP dla trzech innych odcinków : w. Zamość Wschód – w. Zamość Południe (ok. 12,2 km), w. Zamość Południe – Tomaszów Lubelski (początek obw. ok. 18 km) oraz Tomaszów Lubelski – Hrebenne (ok. 17,3 km). 

 

II. Opis inwestycji

Przebieg drogi:

Inwestycja zlokalizowana jest po wschodniej stronie miasta Tomaszów Lubelski, na terenie miasta Tomaszów Lubelski oraz miejscowości Dąbrowa, Rogóźno Sabaudia, Łaszczówka, Łaszczówka Kolonia i Jeziernia, położonych w powiecie tomaszowskim, województwo lubelskie.

 

GDDKiA 

Mapa orientacyjna inwestycji

 

Podstawowe parametry techniczne:

  • klasa drogi  S 1/2 (docelowo S 2/2)
  • prędkość projektowa - 100 km/h
  • prędkość miarodajna – 110 km/h
  • szerokość pasa ruchu - 3,50 m
  • szerokość pasa awaryjnego - 2 m (docelowo 2,5 m)
  • podstawowa szerokość pasa dzielącego z opaskami – (docelowo 5 m)
  • podstawowa szerokość pobocza gruntowego – 0,75 m
  • obciążenie -115 kN/oś

 

Zakres inwestycji:

Budowa jednojezdniowej (docelowo dwujezdniowej) drogi ekspresowej (klasy S). Połączenia proj. drogi S17 z istniejącym układem drogowym umożliwią węzły: „Tomaszów - Północ” (wraz z przełożeniem DW 850 – wiadukt ponad proj. S17), „Tomaszów -Południe” (w tym wiadukt ponad proj. S17), oraz skrzyżowania na początku i na końcu proj. S17. Powstanie estakada w dolinie rzeki Sołokiji, mosty, wiadukty, przepusty i przejazdy drogowe. Komunikację lokalną zapewnią drogi dojazdowe (o łącznej długości 13,8 km) z włączeniami do istniejącego lub projektowanego układu drogowego.

 

Wariantowanie przebiegu drogi:

Wariant I - Trasa wariantu rozpoczyna się na północnym wlocie do Tomaszowa Lubelskiego i biegnie od istniejącej DK17 w kierunku południowo – wschodnim przecinając DW850. Dalej trasa kieruje się na południe przecinając przekładaną drogę powiatową 3521 L i rzekę Sołokija, a dalej na południe drogi powiatowe: 3543 L i 3521 L by ponownie połączyć się z obecną DK17.

Zakres robót obejmuje odcinek o długości 9,55 km.

 Wariant II – Początkowy odcinek (o długości ok. 1,7 km) pokrywa się z trasą wg wariantu I. Dalej biegnie nadal w kierunku południowo - wschodnim, odchodząc nieco na południe, przecinając drogę powiatową 3521 L (przejazd dwupoziomowy) i 3542 L (skrzyżowanie skanalizowane lub od razu docelowo jako przejazd dwupoziomowy), dalej przechodzi ponad rzeką Sołokija wracając do obecnego przebiegu DK17 przy czym projektowany węzeł „Tomaszów Południe” w etapie 1 może zastąpić rondo.

Zakres robót obejmuje odcinek o długości 10,85 km.

 

W decyzji środowiskowej wskazano na wariant I.

 

Obiekty inżynierskie:

Powstanie dziewięć wiaduktów (niektóre z nich będą pełnić także rolę przejść dla zwierząt), estakada na doliną rzeki Sołokija (o długości 287 m) oraz przepust.

 

Węzły

  • Tomaszów - Północ - na przecięciu z przekładaną drogą wojewódzką nr 850.
  • Tomaszów – Południe – na włączeniu do proj. S17 istniejącej DK 17.

 

III. Ochrona środowiska

Budowa przejść dla zwierząt średnich (4 szt.), małych (6 szt.) i płazów (11 przepustów), systemu odwodnienia dna całej długości trasy, ekranów przeciwhałasowych.