oddział: Lublin
długość – 9,580 km
obecny etap – w realizacji
wartość projektu - ok. 292 mln zł
Etap zrealizowany:
18.10.2007 r. – wystąpiono do Wojewody Lubelskiego o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia.
26.03.2008 r. – Minister Środowiska wydał postanowienie, uzgodnił przedsięwzięcie i wydał warunki dla DŚ
30.05.2008 r. – Lubelski Urząd Wojewódzki wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia.
08.09.2008 r. – wystąpiono do Wojewody Lubelskiego o wydanie decyzji o ustaleniu lokalizacji drogi dla budowy obwodnicy m. Tomaszowa Lubelskiego.
30.04.2009 r. – Wojewoda Lubelski wydał decyzję o ustaleniu lokalizacji obwodnicy m. Tomaszowa Lubelskiego.
09.03.2010 r. – wystąpiono do Wojewody Lubelskiego o wydanie pozwolenia na budowę obwodnicy m. Tomaszów Lubelski wnioskując jednocześnie o ponowne przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko
16.03.2010 r. – Lubelski Urząd Wojewódzki w Lublinie wystąpił do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Lublinie o uzgodnienie warunków realizacji przedsięwzięcia.
18.03.2010 r. – Lubelski Urząd Wojewódzki zawiesił postępowanie administracyjne do czasu zakończenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.
23.09.2010 r. – Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Lublinie wydał postanowienie uzgadniające realizację przedsięwzięcia i określił jego warunki.
23.12.2010 r. – Lubelski Urząd Wojewódzki wydał pozwolenie na budowę.
30.09.2015 r. – Ogłoszono przetarg na wyłonienie wykonawcy.
17.11.2017 r. – Podpisano umowę na realizację inwestycji. Wykonawca: Mota-Engil Central Europe, wartość ok. 193,5 mln zł.
Etap w trakcie realizacji:
budowa
Strona internetowa kontraktu - www.s17obwodnicatomaszowa.pl
29.04.2019 r. - w ramach prac przygotowawczych dla S17 Piaski - Hrebenne opracowana zostanie koncepcja programowa na dobudowę drugiej jezdni. Dokumentację wykona firmia IVIA z którą podpisano umowę także na KP dla trzech innych odcinków : w. Zamość Wschód – w. Zamość Południe (ok. 12,2 km), w. Zamość Południe – Tomaszów Lubelski (początek obw. ok. 18 km) oraz Tomaszów Lubelski – Hrebenne (ok. 17,3 km).
II. Opis inwestycji
Przebieg drogi:
Inwestycja zlokalizowana jest po wschodniej stronie miasta Tomaszów Lubelski, na terenie miasta Tomaszów Lubelski oraz miejscowości Dąbrowa, Rogóźno Sabaudia, Łaszczówka, Łaszczówka Kolonia i Jeziernia, położonych w powiecie tomaszowskim, województwo lubelskie.
Mapa orientacyjna inwestycji
Podstawowe parametry techniczne:
Zakres inwestycji:
Budowa jednojezdniowej (docelowo dwujezdniowej) drogi ekspresowej (klasy S). Połączenia proj. drogi S17 z istniejącym układem drogowym umożliwią węzły: „Tomaszów - Północ” (wraz z przełożeniem DW 850 – wiadukt ponad proj. S17), „Tomaszów -Południe” (w tym wiadukt ponad proj. S17), oraz skrzyżowania na początku i na końcu proj. S17. Powstanie estakada w dolinie rzeki Sołokiji, mosty, wiadukty, przepusty i przejazdy drogowe. Komunikację lokalną zapewnią drogi dojazdowe (o łącznej długości 13,8 km) z włączeniami do istniejącego lub projektowanego układu drogowego.
Wariantowanie przebiegu drogi:
Wariant I - Trasa wariantu rozpoczyna się na północnym wlocie do Tomaszowa Lubelskiego i biegnie od istniejącej DK17 w kierunku południowo – wschodnim przecinając DW850. Dalej trasa kieruje się na południe przecinając przekładaną drogę powiatową 3521 L i rzekę Sołokija, a dalej na południe drogi powiatowe: 3543 L i 3521 L by ponownie połączyć się z obecną DK17.
Zakres robót obejmuje odcinek o długości 9,55 km.
Wariant II – Początkowy odcinek (o długości ok. 1,7 km) pokrywa się z trasą wg wariantu I. Dalej biegnie nadal w kierunku południowo - wschodnim, odchodząc nieco na południe, przecinając drogę powiatową 3521 L (przejazd dwupoziomowy) i 3542 L (skrzyżowanie skanalizowane lub od razu docelowo jako przejazd dwupoziomowy), dalej przechodzi ponad rzeką Sołokija wracając do obecnego przebiegu DK17 przy czym projektowany węzeł „Tomaszów Południe” w etapie 1 może zastąpić rondo.
Zakres robót obejmuje odcinek o długości 10,85 km.
W decyzji środowiskowej wskazano na wariant I.
Obiekty inżynierskie:
Powstanie dziewięć wiaduktów (niektóre z nich będą pełnić także rolę przejść dla zwierząt), estakada na doliną rzeki Sołokija (o długości 287 m) oraz przepust.
Węzły
III. Ochrona środowiska
Budowa przejść dla zwierząt średnich (4 szt.), małych (6 szt.) i płazów (11 przepustów), systemu odwodnienia dna całej długości trasy, ekranów przeciwhałasowych.