oddział: Lublin
długość – 9,8 km
wartość - ok. 620 mln zł
lata realizacji: 2014-2016
oddana do ruchu
Etap zrealizowany:
1998 r. - Na zlecenie Urzędu Wojewódzkiego w Lublinie opracowano „Studium lokalizacyjne przebiegu drogi ekspresowej S19 po przebiegu omijającym obszar zagospodarowania miasta Lublina” w którym zaproponowano trzy warianty: podstawowy (8 km), pośredni (13 km) i gminny najbardziej odsunięty na zachód (18 km).
2001 r. - „Koncepcja programowa drogi ekspresowej S19 Granica Państwa – Białystok – Lublin – Rzeszów na odcinku węzeł Dąbrowica (k/Lublina) – węzeł Konopnica (włącznie) w oparciu o wariant podstawowy.
2002 r. - Aneks do Koncepcji programowej drogi ekspresowej S19.
2004 r. – materiały opisowo-graficzne do decyzji o ustaleniu lokalizacji drogi.
2.05.2005 r. – Wojewoda Lubelski wydał decyzję lokalizacji drogi ekspresowej S19 na odcinku węzeł Dąbrowica (włącznie) – do granicy z gminą Konopnica, na długości 4,270 km.
30.08.2005 r. - Wojewoda Lubelski wydał decyzję lokalizacji drogi ekspresowej S19 na terenie gminy Konopnica, na odcinku od granicy z gminą Jastków do włączenia do istniejącej drogi krajowej Nr 19, na długości 7,197 km.
27.10.2005 r. – Minister Infrastruktury utrzymuje w mocy zaskarżoną decyzję lokalizacyjną dla S19 w. Dąbrowica – w. Konopnica, na terenie gminy Konopnica.
30.11.2006 r. – Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę od decyzji lokalizacyjnej.
9.08.2007 r. – Naczelny Sąd Administracyjny oddalił skargę kasacyjną od wyroku WSA w Warszawie w sprawie ustalenia lokalizacji drogi ekspresowej.
2007 r. - opracowano raport o oddziaływaniu na środowisko dla zadania: „Budowa drogi ekspresowej S-19 na odcinku węzeł Dąbrowica – węzeł Konopnica (odcinek obwodnicy Lublina) z wyłączeniem węzła Dąbrowica i włączeniem S-19 do istniejącej drogi krajowej Nr 19.
4.01.2008 r. – Złożono do Urzędu Wojewódzkiego wniosek o wydanie decyzji środowiskowej, który przekazano do rozpatrzenia nowopowstałej Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska przekazano do rozpatrzenia.
20.03.2009 r. - Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Lublinie wydała decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia.
Decyzja RDOŚ o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia
2.11.2009 r. - Generalny Dyrektora Ochrony Środowiska uchyla pkt.II.17,III.7,III.11 decyzji środowiskowej umarzając postępowanie organu I instancji, w pozostałej części utrzymuje w mocy zaskarżoną decyzję.
Decyzja GDOŚ o utrzymaniu w mocy zaskarżonej decyzji
14.07.2011 r. - Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uchylił decyzję środowiskową. Złożono skargę kasacyjną.
6.03.2012 r. - Naczelny Sąd Administracyjny uwzględnia skargę kasacyjną złożoną przez GDDKiA, uchyla wyrok WSA i przekazuje do ponownego rozpatrzenia.
2.08.2012 r. – Wojewódzki Sąd Administracyjny oddala skargę uznając że postępowanie środowiskowe było przeprowadzone zgodnie z obowiązującym prawem.
3.10.2013 r. - Złożono wniosek o wydanie decyzji ZRID.
8.11.2013 r. - Ogłoszono przetarg.
28.04.2014 r. - Wojewoda Lubelski wydał decyzję ZRID (decyzja stała się ostateczna 18.06.2014 r.).
29.10.2014 r. - Podpisano umowę na realizację inwestycji z firmą Budimex (wartość kontraktu ok. 423,9 mln zł).
15.10.2015 r. - Podpisano umowę o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej. Wartość całkowita kontraktu 344 618 043,40 zł, wysokość dofinansowania z UE 273 970 391,24 zł.
9.12.2016 r. - Oddano do ruchu
II. Opis inwestycji
Przebieg drogi:
Trasa tego odcinka poprowadzona jest po nowym śladzie poza zachodnimi granicami Lublina, na terenie gmin Jastków i Konopnica. Przebieg według rozwiązania powstałego z połączenia wariantu IV z wariantem V.
Mapa orientacyjna inwestycji
Podstawowe parametry techniczne:
Zakres inwestycji:
Budowa drogi dwujezdniowej z pozostawieniem rezerwy terenu na dobudowę docelowo trzeciego pasa ruchu po stronie zewnętrznej jezdni. Inwestycja będzie obejmowała przebudowę (budowę) towarzyszącego obwodnicy układu komunikacyjnego obsługującego przyległe tereny oraz urządzeń towarzyszących z zakresu branży elektroenergetycznej, teletechnicznej, sanitarnej, kolejowej, melioracyjnej i zieleni).
Wariantowanie przebiegu drogi:
Rozpatrywano siedem wariantów przebiegu drogi ekspresowej S-19 na terenie gminy Jastków i Konopnica. Wskazano wariant najbardziej korzystny tj. wariant powstały z połączenia wariantu IV z wariantem V.
Obiekty inżynierskie:
Wiadukty nad rzekami (Ciemięgą i Czechówka), drogami wojewódzkimi, powiatowymi, gminnymi i trasą ekspresową S19, przepusty i przejścia dla zwierząt.
Węzły
III Ochrona środowiska
Budowa przejść dla zwierząt średnich, małych i płazów, szczelnego systemu odwodnienia na odcinkach przechodzących w rejonie rzek Ciemięga i Czechówka, ekranów przeciwhałasowych, wygrodzenie pasa drogowego na niektórych odcinkach.