oddział: Lublin
długość – 5,3 km
obecny etap – oddana do użytku
lata realizacji: 2009 - 2010
wartość projektu: 115,4 mln zł
Etap zrealizowany:
22.05.2007 r. - Wójt Gminy Kraśnik wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia.
18.01.2008 r. – Wojewoda Lubelski wydał decyzję o ustaleniu lokalizacji drogi.
17.09.2008 r. – Wojewoda Lubelski wydał decyzję pozwolenia na budowę.
1.12.2008 r. – ogłoszono przetarg na wykonawcę robót budowlanych.
7.04.2009 r. – podpisano umowę z wykonawcą, firma Budimex-Dromex, wartość kontraktu 89,2 mln zł.
9.11.2010 r. – oddanie do użytku.
II. Opis inwestycji
Przebieg drogi:
Obwodnica położona jest w ciągu drogi krajowej Nr 74 Kielce - Annopol – Kraśnik – Zamość na obszarze miasta i gminy Kraśnik, powiat kraśnicki, województwo lubelskie. Trasa obwodnicy przebiega po południowej stronie miasta Kraśnika, w terenie upraw polowych z dala od zabudowy. Zabudowę zagrodową i mieszkaniową przecina poprzecznie w miejscowości Pasieka i przy ul. Janowskiej w Kraśniku. Przebieg obwodnicy jest zgodny z ustaleniami miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego gminy Kraśnik i miasta Kraśnik.Obwodnica rozpoczyna się w miejscowości Spławy odchodząc w prawo od dotychczasowego przebiegu DK74 i kończy na skrzyżowaniu ulic Janowskiej z Przemysłową (skrzyżowanie z DK19).
Mapa orientacyjna inwestycji
Podstawowe parametry techniczne:
Zakres inwestycji:
Budowa jednojezdniowej drogi klasy GP, o przekroju „2+1” pasowym na długości 3,2 km i 2 pasowym na pozostałej długości. Budowa dróg dojazdowych (o łącznej długości 4,5 km), systemu odwodnienia powierzchniowego, przepustów pod drogami i zbiorników retencyjno-odparowujących, oświetlenia drogowego na skrzyżowaniach oraz przebudowa kolidujących urządzeń uzbrojenia terenu.
Wariantowanie przebiegu drogi:
Na etapie koncepcji programowej analizowano w pięciu wariantach lokalizację obwodnicy Kraśnika. Do realizacji przyjęto przebieg zgodny z planem zagospodarowania przestrzennego miasta.
Obiekty inżynierskie:
Dwie. estakady nad wąwozami dł. 197,2 m i 66,0 m , wiadukt w ciągu drogi powiatowej 2720 L o długości 67,15 m, przejazd pod drogą gminną o długości 56,49 m, cztery przejazdy pod trasą obwodnicy o konstrukcji powłokowo-gruntowej, o długościach 35,38, 34,78, 5,09, 35,76 m , cztery przepusty.
III. Ochrona środowiska
Ze względu na przejście obwodnicy nad lessowymi wąwozami zaprojektowano estakady, jako rozwiązania proekologiczne pozwalające zachować ciągłość wąwozów oraz siedem przejść dla zwierząt pod drogą.
W ciągu 18 miesięcy od oddana inwestycji do użytku zostanie wykonana analiza porealizacyjna w zakresie ochrony akustycznej terenów wymagających ochrony przed hałasem.