Zrealizowana przez Skanska-NDI Joint Venture budowa fazy 2 autostrady A1 na odcinku Nowe Marzy - Toruń Południe to kontynuacja inwestycji z Rusocina do Nowych Marzów. Skanska-NDI odpowiadała za zaprojektowanie i budowę całego 152-kilometrowego odcinka A1 z Rusocina k. Gdańska do Czerniewic k. Torunia. Jesienią 2008 r. zakończyła się budowa pierwszego, 90-kilometrowego odcinka trasy. Wiosną 2009 r. rozpoczęto natomiast realizację kolejnych 62 kilometrów w pełni wyposażonej autostrady. Otwarcie odcinka Nowe Marzy - Toruń nastapiło 14 października 2011 roku.
Powstał 51,7 km nowej autostrady oraz przeprowadzony został remont i dobudowa drugiej nitki Obwodnicy Torunia na długości 10,7 km. Zakres prac obejmował również budowę 4 węzłów drogowych: Grudziądz, Lisewo, Turzno i Lubicz oraz węzła Warlubie na otwartej już fazie 1 autostrady A1. Zbudowanych zostało także 51 nowych mostów, w tym dwa duże obiekty przez Wisłę. Most pod Grudziądzem wykonywany był metodą nawisową, a dojazdy do niego metodą nasuwania podłużnego. Jest to najdłuższa tego typu konstrukcja w Polsce. W szczycie na budowie fazy 2 autostrady A1 pracowało ok. 4500 osób. Wykorzystano jeden z największych parków maszynowych na projekcie drogowym w Europie. Na budowie pracowało ponad 230 maszyn. Część z nich była wyposażona w system naprowadzania 3D oparty na technice GPS.
Realizacja projektu rozpoczęła się w 2005 r. W grudniu 2007 r., z niemal rocznym wyprzedzeniem przekazano klierowcom północne 25 kilometrów A1. W październiku 2008 r., tym razem na prawie dwa miesiące przed kontraktowym terminem, zakończono budowę 65 kilometrów pomiędzy Swarożynem a Nowymi Marzami. Otwarcie odcinka Nowe Marzy - Toruń nastapiło natomiast 14 października 2011 roku
Autostrada A1 będzie niewątpliwie jedną z najważniejszych tras komunikacyjnych Polski i kontynentu. Połączy porty morskie Trójmiasta z Górnym Śląskiem i z południem Europy. Ta trasa ma już strategiczny wpływ na ekonomiczny rozwój regionu, tworząc korzystne warunki dla nowych inwestycji. Wpłwa również na spadek liczby wypadków drogowych w regionie. Wybudowany odcinek między Nowymi Marzami a Czerniewicami stał się alternatywą dla zatłoczonej i przebiegającej przez liczne miejscowości drogi krajowej nr 1.
Z danych policji w województwie pomorskim wynika, że dzięki otwarciu pierwszego, północnego odcinka autostrady liczba wypadków na krajowej „jedynce", równoległej do A1, spadła o ponad 20%.
Koncesję na budowę autostrady A1 i jej eksploatację posiada od 1997 r. konsorcjum Gdańsk Transport Company, w którym udziały mają odpowiednio: Skanska Infrastructure Development - 30%, John Laing Infrastructure Ltd. - 29,69%, NDI Autostrada Sp. z o.o. - 25,31% oraz Intertoll Infrastructure Developments BV - 15%.
Odcinek I |
Nowe Marzy - Grudziądz |
8,9 km |
Odcinek II |
Grudziądz - Lisewo |
15,6 km |
Odcinek III |
Lisewo - Lubicz |
27,0 km |
Odcinek IV |
Lubicz - Czerniewice |
10,9 km |
Zakres prac:
(w tym węzeł Warlubie na fazie 1)
Dane techniczne
po 2 w każdą stronę