Oddział: Bydgoszcz
długość odcinka - 22,4 km
obecny etap - w użytkowaniu
wartośc projektu: 409 760 779,95 zł
Etap zrealizowany:
21 grudnia 2013 r. - kierowcy mogą korzystać z 45-kilometrowego odcinka autostrady A1 od w. Toruń Południe do w. Włocławek Zachód.
30 kwietnia 2014 roku - udostępnienie 19 km trasy od Włocławka do Kowala
Opis inwestycji:
Ten blisko 64-kilometrowy odcinek autostrady zlokalizowany jest na terenie województwa kujawsko-pomorskiego.
Jest to kolejny odcinek budowanej autostrady A1, z południa od przejścia granicznego w Gorzyczkach, na północ kraju. Autostrada A1 stanowi część międzynarodowej trasy E75, leżącej w VI transeuropejskim korytarzu transportowym. Zwana jest Autostradą Bursztynową. Po upadku koncepcji budowy autostrady A3 wzdłuż zachodniej granicy kraju, A1 jest jedyną polską autostradą o przebiegu południkowym.
Budowa Autostrady A-l. odcinek Toruń-Stryków Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko Przedmiotem inwestycji była budowa Autostrady A-l Toruń - Stryków na odcinku od Czerniewic do Kowala.
W wyniku realizacji inwestycji zostały osiągnięte następujące cele: przejęcie w znacznej części ruchu z istniejących dróg krajowych i w mniejszym stopniu wojewódzkich, odsunięcie ruchu ciężkiego od obszarów zamieszkałych, zapewnienie odpowiednich parametrów nośności nawierzchni, spełniających kryteria dopuszczenia ich dla przejazdu pojazdów ciężkich o nacisku na oś 115 kN, zmniejszenie uciążliwości oddziaływań na środowisko powodowanych przez ruch w zakresie hałasu, zanieczyszczenia powietrza, wód powierzchniowych i innych, zapewnienie właściwego poziomu bezpieczeństwa wszystkim użytkownikom drogi, poprawa warunków ruchu (zwiększenie przepustowości, ograniczenia strat czasu), zapewnienie komfortowego i szybkiego przejazdu wszystkim użytkownikom trasy.
W ramach inwestycji wyodrębnione zostały dwa zadania:
Zadanie I - od węzła „Czerniewice" (z węzłem) do węzła „Brzezie" (bez węzła) o długości 34,466 km, w rozbiciu na dwa odcinki:
Odcinek I: Czerniewice-Odolion od km 151+900 do km 163+300
Odcinek II: Odolion-Brzezie od km 163+300 do km 186+366
Trasa tej części autostrady przebiega przez tereny gmin: Wielka Nieszawka, Aleksandrów Kujawski, Raciążek, Waganiec, Lubanie.
Zadanie II - odcinek od węzła „Brzezie" (z węzłem) - do węzła „Kowal" (bez węzła) km 186+348 - 215+850, o długości 29,502 km
Trasa tej części autostrady przebiega przez tereny gmin: Brześć Kujawski, Włocławek, Choceń, Kowal.
W ramach Zadania I prowadzono: budowę dwóch jezdni autostrady A1 o przekroju 2x2 pasy ruchu (docelowo 2x3), budowę węzłów autostradowych „Czerniewice" i „Odolion" wraz ze Stacjami Poboru Opłat budowę dwóch par Miejsc Obsługi Podróżnych „Otłoczyn" {MOP kat. III - „Otłoczyn - Wschód", MOP kat. II - „Otłoczyn - Zachód") i MOP „Kałęczynek" (MOP kat. I - „Kałęczynek- Wschód" i „Kałęczynek-Zachód"), budowę 31 obiektów inżynierskich, przebudowę istniejącej sieci dróg publicznych i dróg wewnętrznych, dojazdowych i zjazdów budowę przepustów drogowych o funkcji hydrologicznej, ekologicznej i mieszanej, wykonanie urządzeń bezpieczeństwa ruchu m.in. stałej organizacji ruchu, barier ochronnych, oświetlenia, ogrodzenia autostrady, platform dla kolumn alarmowych, urządzeń łączności i monitoringu, budowę i przebudowę urządzeń infrastruktury podziemnej i naziemnej wykonanie urządzeń ochrony środowiska m.in. pasów zieleni ochronnej, wałów ziemnych, ogrodzeń siatką, przejść dla zwierząt, zbiorników osadowo - retencyjnych i osadowo - filtracyjnych, piaskowników, separatorów, ekranów akustycznych, urządzeń podczyszczających, rozbiórkę obiektów budowlanych, budowę ujęć wody,
W ramach Zadania II zrealizowano: budowę dwóch jezdni autostrady A1 o przekroju 2x2 pasy ruchu (docelowo 2x3), budowę węzłów autostradowych „Brzezie" i „Pikutkowo" wraz ze Stacjami Poboru Opłat budowę dwóch par Miejsc Obsługi Podróżnych „Machnacz" (MOP kat. II - „Machnacz płn.", MOP kat. III - „Machnacz płd.") i MOP „Ludwinowo" (MOP kat. I - „Ludwinowo płn." i „Ludwinowo płd."), budowę 27 obiektów inżynierskich, przebudowę istniejącej sieci dróg publicznych i dróg wewnętrznych, dojazdowych i zjazdów, budowę Obwodu Utrzymania Autostrady OUA "Pikutkowo", budowę przepustów drogowych o funkcji hydrologicznej, ekologicznej i mieszanej, wykonanie urządzeń bezpieczeństwa ruchu m.in. stałej organizacji ruchu, barier ochronnych, oświetlenia, ogrodzenia autostrady, platform dla kolumn alarmowych, urządzeń łączności i monitoringu, budowę i przebudowę urządzeń infrastruktury podziemnej i naziemnej wykonanie urządzeń ochrony środowiska m.in. pasów zieleni ochronnej, wałów ziemnych, ogrodzeń siatką, przejść dla zwierząt, zbiorników osadowo - retencyjnych i osadowo - filtracyjnych, piaskowników, separatorów, ekranów akustycznych, urządzeń podczyszczających, rozbiórkę obiektów budowlanych, budowę ujęć wody,
Kliknij aby powiększyć
Dane techniczne:
klasa drogi: A
prędkość projektowa: 120 km/h
przekrój drogi: 2x2 pasy ruchu, docelowo 2x3
szerokość pasów ruchu: 3,75 m
szerokość pasa awaryjnego: 3 m,
kategoria ruchu: KR6
obciążenie nawierzchni: 115 kN/oś
Przedsięwzięcie było współfinansowane przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko.