A4 – Krzywa – Przylesie

A4 Krzywa – Przylesie

- długość: 131,2 km

- etap: istniejąca



A4 prowadzi z zachodu na wschód Europy przez południową Polskę. Należy do III Paneuropejskiego Korytarza Transportowego sieci TEN-T oraz jest częścią drogi międzynarodowej E40 o długości 8500 km (przebiega przez Belgię, Francję, Niemcy, Polskę, Ukrainę, Rosję i Kazachstan) i E462 na odcinku Mysłowice-Balice.

 

A4 to najdłuższa autostrada w Polsce o długości ok. 672 km. Autostrada A4 w województwie dolnośląskim to najstarszy odcinek autostradowy w Polsce. Wybudowany został w latach 30. XX wieku. Od Wrocławia do Krzyżowej liczy ok. 105 km długości.

 

A4 na odcinku od Wrocławia do Krzyżowej nie spełnia w pełnym zakresie warunków technicznych przewidzianych dla autostrad: - nie posiada pasa awaryjnego (pas awaryjny występuje tylko na krótkich odcinkach),

- geometria węzłów w wielu przypadkach nie jest dostosowana do standardów autostradowych.

- brakuje Miejsc Obsługi Podróżnych

- z roku na rok wzrasta natężenie ruchu, które momentami dochodzi do 100 tys. pojazdów na dobę.

Podczas wypadków, kolizji lub awarii tworzą się wielokilometrowe zatory drogowe.

 

17 grudnia 2018 r. - GDDKiA ogłosiła przetarg na opracowanie studium korytarzowego wraz z analizą techniczno – ekonomiczno – logistyczną rozbudowy lub budowy autostrady A4 pomiędzy Wrocławiem i Krzyżową.

 

GDDKiA

 

22 stycznia 2019 r. – nastąpiło otwarcie ofert (8 oferentów. Najwyższa oferta 12,3mln, najniższa 1,7 mln. GDDKiA planowała przeznaczyć na realizację ok. 4,6 mln)

 

3 kwietnia 2019r. dokonano wyboru oferty

 

12 kwietnia 2019r. na wybór wykonawcy wpłynęło odwołanie.

 

Zadaniem projektantów jest analiza możliwych wariantów kompleksowych rozwiązań, które mają na celu poprawę sytuacji w zakresie bezpieczeństwa, przepustowości i funkcjonalności dolnośląskiego odcinka autostrady A4. Rozwiązania najbardziej korzystne pod względem finansowym, logistycznym i społecznym.

 

Przeanalizowane zostaną minimum trzy warianty rozwiązań:

Wariant 1 – Rozbudowa istniejącej autostrady A4 w następujący sposób: budowa jednej jezdni (3 pasy ruchu + pas awaryjny) równolegle do istniejącej A4, po wcześniejszej przebudowie węzłów i budowie nowych obiektów inżynierskich, następnie przełożenie ruchu na wybudowaną nitkę, rozbiórka starej nawierzchni i budowa drugiej nitki (3 pasy ruchu + pas awaryjny); Wariant 2 – budowa A4 w nowym korytarzu przebiegającym stroną południową od np. węzła Wrocław Wschód do węzła z istniejącą A4 np. na wysokości Legnicy (z uwzględnieniem budowanej S3) i rozbudowa A4 po śladzie na odc. Legnica – Krzyżowa (zgodnie z wariantem 1). Na istniejącym ciągu A4 (na długości odcinka, który byłby zastąpiony nowym przebiegiem) przeanalizowanie wyburzenia obiektów inżynierskich i budowa skrzyżowań jednopoziomowych;

Wariant 3 – budowa A4 w nowym korytarzu przebiegającym stroną południową od np. węzła Wrocław Wschód do węzła Krzyżowa, a na istniejącym ciągu A4 przenalizowanie wyburzenia obiektów inżynierskich i budowa skrzyżowań jednopoziomowych.

 

listopad 2019r. - projektancie analizy TEL A4 w opracowaniu uwzględnią również przebieg drogi ekspresowej S5 oraz drogi ekspresowej S8. Podstawą do tego typu działań jest podpisane 25 września 2019 r. przez Prezesa Rady Ministrów, Rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych, w którym został ujęty nowy fragment drogi ekspresowej S5 od Sobótki (okolice Wrocławia) do połączenia z drogą ekspresową S3 na południu województwa.

 

GDDKiA

 

marzec 2020r. - spotkania informacyjne ze społeczeństwem, które zaplanowane zostały w Starostwach Powiatowych (Legnica, Strzelin, Świdnica, Jawor, Środa Śląska, Wrocław, Bolesławiec, Złotoryja, Lubin, Oława) 

 

Strona internetowa kontraktu:

http://www.a4sk.pl/