Istniejąca DK 5 Poznań – Wrocław przebiega obecnie przez wiele miejscowości, między innymi Bojanowo, Golinę Wielką i Rawicz a co za tym idzie w jej ciągu napotkamy liczne skrzyżowania, zjazdy indywidualne z posesji oraz na okoliczne pola. Do tego sytuację na drodze pogarsza duży tranzyt, pojazdy ciężkie i sezonowy ruch ciągników z burakami cukrowymi. Dla kierowców szczególnie uciążliwy jest przejazd w rejonie rynku w Bojanowie, gdzie występuje bliska zwarta zabudowa. Ponadto na wielu skrzyżowaniach w ciągu DK 5 brak jest lewoskrętów i to zarówno w terenach miejskich jak i pozamiejskich. Dodatkowo zabudowa w miejscowościach, przez które przebiega droga jest tak blisko jezdni, że nie ma żadnej możliwości poszerzenia drogi.
Podstawowym celem planowanej drogi ekspresowej będzie wyeliminowanie powyższych przeszkód i zabranie ruchu tranzytowego z miejscowości położonych w ciągu istniejącej DK5. Sama obwodnica Bojanowa i Rawicza zapoczątkuje budowę drogi ekspresowej S5 pomiędzy aglomeracjami poznańską i wrocławską.
Obecnie Oddział w Poznaniu czeka na Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia z Oddziału Dolnośląskiego GDDKiA a po jej uzyskaniu wystąpimy o decyzję na realizację inwestycji drogowej. Po uzyskaniu zgody z Centrali rozpocznie się procedura przetargowa w celu wyłonienia wykonawcy robót.Budowa obwodnicy Rawicza i Bojanowa planowana jest w drugiej połowie tego roku a jej zakończenie na rok 2011.