S7 BIEŻANÓW-RYBITWY
TRASA OTWARTA DLA RUCHU

16 listopada 2010 roku oddano do użytku nowo wybudowaną drogę ekspresową S7 na terenie miasta Krakowa pomiędzy węzłem Bieżanów a ulicą Christo Botewa. Została wybudowana po śladzie zarezerwowanym w planach miasta pod Trasę Nowohucką. Inwestorem zadania była Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Koszt budowy to 200 mln złotych.



Nowa droga stanowi fragment wschodniej obwodnicy miasta. Jej budowa przyczyni się do odciążenia miejskiego układu drogowego od samochodów jadących od strony Katowic, Zakopanego i Tarnowa do przemysłowej strefy miasta zlokalizowanej na Rybitwach.

GDDKiA


Zakres inwestycji obejmował: budowę dwujezdniowej drogi o parametrach ekspresowej na długości 2,7 km, budowę 6 obiektów mostowych, budowę węzła Bieżanów, budowę dróg dojazdowych o długości ok. 1,8 km i ekranów akustycznych. Parametry techniczne drogi: nośność 115 kN/oś, szerokość pasa ruchu - 3,50 m, szerokość pasa rozdziału - 4,0 m. Najdłuższym obiektem mostowym jest estakada wieloprzęsłowa o długości 256,67 m i szerokości całkowitej 40,1 m, która przebiega nad ul. Zarzyckiego, linią kolejową i rzeką Serafą. W ramach inwestycji powstał także most nad rzeką Drwiną o długości 83,2 m i szerokości całkowitej 38,1 m.

Budowa była realizowana w bardzo trudnych warunkach geologicznych. Okazało się, że grunty na trasie S7 są to tzw. grunty słabonośne wymagające wymiany. Szczególnie dużą trudność sprawiło to przy budowie obiektów mostowych. Mierząca prawie 260 m siedmioprzęsłowa estakada biegnąca nad ulicą Zarzyckiego, linią kolejową i rzeką Serafą została posadowiona na palach wielkośrednicowych, które sięgają nawet do 13 m w głąb ziemi.

Pogoda również nie rozpieszczała drogowców. Tegoroczne intensywne opady deszczu i spowodowana nimi powódź mocno utrudniły prace. Niepozorna na co dzień rzeka Serafa szeroko rozlała swe wody na teren budowy. Jako że opady były systematyczne, poziom wody nie opadał i część robót ziemnych trzeba było wykonać ponownie.

GDDKiA