Obwodnica Siewierza w ciągu DK 78
Decyzja Lokalizacyjna: 19.04.2006 r.
Decyzja Środowiskowa: 26.07.2007 r.
Pozwolenie na Budowę:10.06.2008 r.
Podpisanie umowy: 23.10.2008 r.
Projektant: TRAKT KATOWICE
Wykonawca: SKANSKA S.A.
Nadzór Inwestorski: LAFRENTZ POLSKA
Przekazanie placu budowy: 4.11.2008 r.
Rozpoczęcie robót: 14.11.2008 r.
Oddanie do ruchu: 18.11.2010 r., - termin umowny zakończenia robót: 13.01.2011 r.
Inwestycja ma na celu przede wszystkim wyprowadzenie ciężkiego ruchu tranzytowego z ciasnych ulic o małej drożności i ze ścisłego centrum miasta w kierunku Kielc, a także znaczne zmniejszenie uciążliwości spowodowanych ruchem drogowym dla mieszkańców Siewierza. Całkowity koszt inwestycji to ok. 220 mln zł.
Nowobudowana obwodnica o długości ponad 5,7 km jest drogą dwujezdniową klasy GP, tj. główną ruchu przyspieszonego. Nawierzchnia jezdni i poboczy utwardzonych wykonana została z mieszanki SMA. Kontrakt obejmuje również budowę nowego odcinka drogi wojewódzkiej nr 793 o długości 1,3 km
W ramach inwestycji powstaną skrzyżowania: skanalizowane, typu rondo oraz węzeł typu „pełna koniczyna” na przecięciu obwodnicy z DK 1. Każde z tych skrzyżowań wyposażone będzie w odpowiednie oświetlenie. Inwestycja obejmuje również budowę dróg niższych kategorii (Z, D, L) celem obsługi terenów przyległych do obwodnicy. Nie pominięto również budowy dróg gospodarczych dojazdowych do okolicznych pól o łącznej długości ponad 6,8 km.
Oprócz odcinków drogowych projekt przewiduje także budowę 8 obiektów inżynierskich, w tym: 2 mostów i 6 wiaduktów, oraz zabezpieczenie i przebudowę uzbrojenia terenu.
Dla ochrony środowiska naturalnego przewidziano budowę rowów, przepustów, kanalizacji deszczowej, zbiorników retencyjnych, studni chłonnych wraz z osadnikami, ekranów akustycznych; nasadzona zostanie także zieleń ochronna i izolacyjna.
Droga wyposażona zostanie w urządzenia bezpieczeństwa ruchu – bariery, oznakowanie pionowe i poziome.
Zarówno przed rozpoczęciem inwestycji jak i podczas prowadzenia robót nad całym terenem przyszłej obwodnicy czuwał nadzór archeologiczny.
Parametry techniczne:
Kategoria drogi: GP
Prędkość projektowa: Vp = 80 km/h
Kategoria ruchu: KR6
Ilość jezdni: 2
Szerokość jezdni: 2 x 3,5 m
Szerokość pobocza: 2 m