We wrześniu 2008 roku, zrealizowana przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, Oddział w Poznaniu stalowa, łukowa kładka dla pieszych z podwieszonym mostem z kompozytów polimerowych nad drogą S11 w Gądkach koło Kórnika, uhonorowana została przez Związek Mostowców Rzeczypospolitej Polskiej tytułem „DZIEŁO MOSTOWE ROKU”. Szczególnie doceniono wdrożenie przy budowie kładki nowych technologii realizacji oraz nowoczesnych rozwiązań w zakresie elementów wyposażenia mostów.
We wrześniu 2008 roku, zrealizowana przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, Oddział w Poznaniu stalowa, łukowa kładka dla pieszych z podwieszonym mostem z kompozytów polimerowych nad drogą S11 w Gądkach koło Kórnika, uhonorowana została przez Związek Mostowców Rzeczypospolitej Polskiej tytułem „DZIEŁO MOSTOWE ROKU”. Szczególnie doceniono wdrożenie przy budowie kładki nowych technologii realizacji oraz nowoczesnych rozwiązań w zakresie elementów wyposażenia mostów.
Kładka realizowana była w okresie od czerwca 2006 do kwietnia 2008 roku a jej konstrukcja składa się z czterech części. Część główna, nad drogą nr S11 to stalowa konstrukcja łukowa z pomostem kompozytów polimerowych. Część nad drogami dojazdowymi to konstrukcje zespolone typu stal-beton. Ostatnie dwa przęsła każdej pochylni oraz schody, to żelbetonowe konstrukcje monolityczne. Ostatnią częścią są trzy żelbetonowe mury oporowe. Kształt przekrojów poszczególnych części został tak dobrany aby zapewnić wizualny efekt płynności. Kładka została zaprojektowana przez Pana Profesora Henryka Zobela z Politechniki Warszawskiej, głównym wykonawcą obiektu był poznański oddział firmy „SKANSKA” a jej podwykonawcą Przedsiębiorstwo Usług Technicznych INTERCOR Sp. Z o. o. z Zawiercia.
Ustrój niosący składa się z głównego łuku kołowego o rozpiętości L= 40,00 m i promieniu R = 21,00 m oraz dźwigara pomostu zakrzywionego w planie. Płaszczyzna głównego łuku jest odchylona od pionu o 170. Ma on przekrój trapezowy. Zastrzały w przekroju poprzecznym są skrzynkami prostokątnymi. Są one odchylone od pionu o kat 280. Dźwigar pomostu jest skrzynką o przekroju trapezowym o wysokości 600 mm. Do dźwigara przyspawane są wsporniki podtrzymujące pomost kompozytowy. Część wsporników służy do zakotwienia cięgien podwieszających. Na poprzecznicach ułożony jest z jednostronnym spadkiem prefabrykowany pomost kompozytowy typu Plank 40 HD firmy Fiberline.
Dalsza część obiektu wykonana jest jako konstrukcja zespolona stalowo-żelbetonowa. Dźwigar tego przekroju jest taki sam jak w przęśle głównym, natomiast współpracująca płyta żelbetonowa ma grubość 16 cm na końcach do 20 cm nad dźwigarem. Płyta jest zespolona z dźwigarem skrzynkowym i wspornikami stalowymi przyspawanymi do dźwigara głównego. Ostatnie dwa przęsła obiektu każdej pochylni to monolityczna, żelbetonowa, jednobelkowa konstrukcja o wysokości 800 mm. Nad podporami następuje poszerzenie belki.
Podpory skrajne obiektu stanowią pełnościenne przyczółki żelbetonowe. Na każdym przyczółku znajdują się po 2 łożyska. Przyczółki są zwieńczeniem murów oporowych.
Podpory pośrednie w liczbie 7 szt. są w postaci indywidualnie ukształtowanej ściany. Są one utwierdzone w fundamencie bezpośrednim. Zastrzały i łuk główny są posadowione na wspólnych fundamentach w kształcie prostokątnej płyty. Pod płytą wykonany jest kozioł palowy z żelbetonowych pali wbijanych o wymiarach 40 x 40 cm. Pod jednym fundamentem przewidziano 9 pali ( 3 wciągane i 6 wciskanych) o nachyleniu 4:1.
W elementach konstrukcyjnych obiektu zastosowano beton klasy B40 oraz stał zbrojeniową gatunku BST500. Konstrukcja stalowa jest wykonana ze stali S355J2+N wg PN-EN 10025-2. Pomost z kompozytów polimerowych wykonano z włókien szklanych a fundamenty łuku głównego i pale z betonu klasy B40. Do fundamentów pod podpory pośrednie i przyczółki oraz do murów oporowych zastosowano beton klasy B30.
Szczegółowe dane techniczne:
Przekrój poprzeczny na obiekcie:
Szerokość chodnika z balustradami – 4,185 + 2 x 0,38 = 4,945 m
Długość i rozpiętość obiektu:
Rozpiętość teoretyczna części głównej –L= 41,70 m
Rozpiętość teoretyczna obu ramp wzdłuż drogi nr 11- L =20,00 +20,00+18,00
Całkowita długość obiektu: L= 241,451 m
Klasa obciążenia obiektu:
Obiekt zaprojektowany został na obciążenie tłumem qt = 4,00 kN/m2- według PN-85/S-10030.
Skrajnia nad obiektem:
Skrajnia pionowa nad obiektem wynosi 4,70 m nad drogą nr 11 i 4,50 nad drogą dojazdową i ulica Kórnicką.
mgr inż. Tadeusz Łuka