W dniu 9 grudnia 2010 roku w siedzibie opolskiego Oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad odbyło się spotkanie kończące etap wstępnego projektu technicznego (Koncepcji Programowej) budowy obwodnicy m. Nysa w ciągu dróg krajowych nr 46 i 41.
W wielogodzinnym spotkaniu, oprócz przedstawicieli GDDKiA Oddział Opole i projektantów – firmy WBP Zabrze, udział wzięli zaproszeni przedstawiciele władz samorządowych, przedstawiciel Komendy Wojewódzkiej Policji oraz Wojewódzkiej Inspekcji Transportu Drogowego.
Celem spotkania było przedstawienie i omówienie efektów dotychczasowych, 5-miesięcznych, prac projektowych etapu Koncepcji Programowej, czyli:
- wykonania po 2 warianty węzłów drogowych, skrzyżowań, obiektów mostowych, przekrojów poprzecznych projektowanej drogi oraz projektowanych w ciągu obwodnicy parkingów wraz z wagami do ważenia pojazdów ciężarowych;
- wykonania aktualizacji mapy do celów projektowych (na obecnym etapie ponad 330 ha);
- dokonania szeregu uzgodnień dotyczących przebudowy sieci uzbrojenia terenu kolidujących z projektowaną obwodnicą oraz uzgodnienia z zarządcami innych dróg oraz cieków wodnych;
- wykonania studium hydrologicznego i dokonania uzgodnień z RZGW dotyczących obiektów mostowych nad rzeką Nysą Kłodzką oraz projektowanym kanałem ulgi;
- sporządzenia dokumentacji geologiczno-inżynierskiej poprzez wykonanie ponad 300 odwiertów i sondowań geologicznych w trasie obwodnicy oraz badań pobranych próbek gruntu;
- wykonania analiz i prognoz ruchu na obwodnicy z uwzględnieniem ruchu z projektowanej podstrefy Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej w obrębie Radzikowic;
- uzyskanych efektów uzgodnień z PKP (obwodnica przecina w dwóch miejscach istniejące linie kolejowe);
- wykonania ponownej analizy ekonomicznej wraz z aktualizacją prognozowanych kosztów inwestycji.
W dalszej części spotkania przedstawiciele GDDKiA, zgodnie z obowiązującymi w Dyrekcji procedurami, dokonali szczegółowej analizy przygotowanych propozycji projektowych i w efekcie wskazali preferowane ostateczne rozwiązania, dla których jeszcze w tym roku zostanie rozpoczęty etap właściwego projektu technicznego, czyli projektu budowlanego.
W wyborze ostatecznych rozwiązań kierowano się przygotowaną w ramach projektu analizą wielokryterialną, uwzględniającą m.in. takie czynniki, jak: wpływ rozwiązań na wypełnienie zapisów uzyskanej w ubiegłym roku decyzji środowiskowej, wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego, warunki techniczne i oczywiście koszty. W części dotyczącej bezpieczeństwa ruchu aktywnie uczestniczył przedstawiciel Komendy Wojewódzkiej Policji.
W nadchodzącym tygodniu zaprojektowane rozwiązania zostaną poddane audytowi bezpieczeństwa ruchu drogowego. Jest to zgodne z wymogami dyrektyw europejskich i najnowszymi wewnętrznymi przepisami w GDDKiA. Niezależny audytor spoza opolskiego oddziału GDDKiA już otrzymał przygotowany materiał i analizuje zaproponowane rozwiązania projektowe.