Radary i kamery
Już 26 masztów z kasetami na policyjne foto-radary stoi wzdłuż dróg krajowych w Wielkopolsce. W najbliższych dniach postawionych ma być kolejnych 18 masztów. Automatyczna kontrola prędkości to jeden z najskuteczniejszych sposobów uspokajania ruchu w miejscach szczególnie niebezpiecznych.

Wzdłuż dróg krajowych jest coraz więcej urządzeń automatycznie nadzorujących ruch i warunki meteorologiczne. To z jednej strony maszty na policyjne foto-radary, z drugiej stacje pogodowe. Te ostatnie nie tylko mierzą temperaturę powietrza i wilgotność, ale także, wyposażone w kamery przemysłowe, przesyłają co kilka minut zdjęcia obrazujące najbliższy odcinek drogi i ruch na niej.


Stacji pogodowych w Wielkopolsce jest już 40, w tym 12 wyposażonych w wyświetlacze temperatury; kierowcy mogą się zorientować, czy grozi im gołoledź, czy też – latem – powinni włączyć klimatyzację. Informacje ze stacji pogodowych, aktualizowane co kilka minut, są dostępne w Internecie, na stronie www.poznan.gddkia.gov.pl


Maszty na foto-radary zaczęły wyrastać wzdłuż wielkopolskich dróg krajowych od 2004 roku. Pierwszych kilka postawili policjanci, bo to oni posiadają foto-radary, jednak inwestorem większości jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Obecnie jest 26 masztów radarowych, ale w najbliższych tygodniach przybędzie jeszcze 18.


Większość kaset na radary jest pusta, bo policja drogowa w Wielkopolsce dysponuje tylko trzema przenośnymi foto-radarami. Są one instalowane na tych masztach, które – według uznania policji – stoją przy najbardziej niebezpiecznych odcinkach dróg. Foto-radary mogą rejestrować pojazdy i ich kierowców, które przekroczyły ustalony limit prędkości. Policja niechętnie zdradza owe limity, wiadomo jednak że znacznie przewyższają dozwolone w danych miejscach prędkości. W przeciwnym razie radary „łąpałyby” tysiące pojazdów dziennie i nie sposób byłoby takiej liczby materiałów dowodowych obrobić w rozsądnych terminach.


Policja ma 30 dni na zidentyfikowanie pojazdu, jego właściciela i kierowcy, który prowadził w momencie ujawnienia wykroczenia. W terminie późniejszym zamiast propozycji mandatu można już tylko ustalonemu sprawcy przesłać wezwanie przed oblicze sądu grodzkiego.


Najbardziej niebezpieczne odcinki dróg krajowych w Wielkopolsce, to: stara „dwójka” czyli droga nr 92 od Swarzędza do Konina i od Tarnowa Podgórnego do Pniew, dwójka między Koninem i Kłodawą, jedenastka od Suchego Lasu do Obornik i od Krzesin do Środy oraz piątka od Komornik do Kościana i od Kobylnicy do Gniezna.


radar1.jpg radar2.jpg